Jag har förstått att jag uttryckte mig lite luddigt. Det bästa är att räkna ut ett bruksvärde och ta en hyra efter den modellen.

Mao kolla vad det komunala bostadsbolaget tar för hyra/kvm och år dela i 12 mån. Uppvärmning, hushålls el och vatten utgifter dela på två. Hyresvärden står för yttre och inre underhåll. Ur ekonomisk synvinkel blir det mest rättvist för den parten som flyttar in. Om den inflyttade parten deltar med arbete på fastigheten (underhåll & reparation) bör det bli avdrag på hyran.

Nanne/ :banana:

Jag ser inte armorteringen sparande utan som en boendekostnad (under förutsättning att armorteringen är rimlig), tycker därför att personen även ska vara med och dela på den kostnaden. Det är min åsikt.

En liten fråga bara... Var ni sambo redan när du köpte huset? Enligt sambolagen så delar man på gemensam bostad och bohag vid separation om bostaden inköptes för gemensamt bruk (d.v.s. bostad man redan bor i och som sambon kommer inflyttandes till undantas).
Angående månadskostnaden så blir det ett givande och ett tagande, jag skulle inte vara speciellt intresserad av att satsa en massa i form av reparationer och dyl. på ett hus som inte var mitt och där jag inte kunde få del av någon typ av värdestegring (förutom att det blev trevligare att bo där). Däremot kan jag gott betala en skälig hyra. Dela på mat, telefon, el, sopor samt räntorna. Kanske man kan deala reparationsarbete mot en mindre månadskostnad?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka