Ja, det känns logiskt den här inverkan för mig. Hästarna fattar otroligt fort.
Vi gör en tydlig skillnad vid inridning och skolridning(och sen färdig häst sas då man bara sitsrider och inte använder hand och skänkel, dit har jag inte kommit mer än som alla andra stundtals
).
Sen svarar hästar olika beroende på hur de är skolade. Om du drar i innertygeln på en normalskolad häst utan att applicera innerben och resten av hela kedjan hjälper så kommer den ramla på inner bog och sen vända. Och ytter bak lättar då av iom att inner fram bär mer.
En häst som jag skolat kommer om du drar i innertygeln flytta bogen ytåt och kliva mer in med ytter bak, bära mer. Fortsätter du dra kommer den vända utåt. Om du inte tydligt leder inåt. Då kan den ev vända inåt på samma vis genom att släppa ytter bak och lägga vikt på inner bog.
Vi skiljer på hjälperna iom att i inridnig är det fint och bra om den bara vänder. Hur får man ta sen.
Men när man vänder på en skolad häst vill jag hela tiden tänka att det ska kunna bli en piruett. Då kan inte ytter bak bära mindre för att man använder inner tygel.
Och jag vill inte ha hjälper som ska dölja det andra hjälper eg producerar. Som en innerskänkel som ska vara "understödjande". För mig är den mer maskerande. Den maskerar ett balansfel. Och ju mer hjälper som krävs desto mer kraft och desto mer spänning.
Alltså vill jag att om jag böjer hästen så betyder inte det vänd inåt, om jag inte motverkar med andra hjälper. Det betyder bara böj dig. Och ev flytta vikten i manken utåt. Till min ytterhand. Tack, hit och inte längre..
Inom den här hjälpgivningen går de just mellan händerna och aldrig utanför eller igenom. Det blir väldigt lätt att balansera upp dem.
Det tygeltag som använd i Sverige kallas "opening rein". Dvs det öppnar för inner fram att kliva inåt när man böjer. Då måste det stoppas med inner skänkel. Eller ridas rakt för att "hästen glider hit eller dit" annars.
Det är rätt kul att på en häst skolad enligt det här sysyemet börja rida med vanliga svenska hjälper om de förr gått på det. De fattar ju och faller tillbaks. Men man inser vilken jävla skillnad i balans-givande och hur mkt mer styrka man måste rida med annars. Not for me!