Samband mellan influensavaccin och fång??

ameo

Trådstartare
Moderator
Hittade en fråga på facebook, någon som läst nån artikel om nåt samband mellan fång och vaccin mot hästinfluensa.
Google var inte min kompis, så jag undrar om någon här vet något om detta?
Och inte bara att "min häst fick fång veckan efter att den vaccinerats", utan gärna någon form av vetenskaplig förklaring till varför det skulle finnas ett sånt samband...
//skeptisk, men öppen för rimliga förklaringar om det finns några

Stress ökar ju risken för fång (kortisolet i kroppen höjs) så handlar det om en häst som blir väldigt stressad i vaccinationssammanhanget så kan det vara tänkbart. Tänkbart kan det också vara att om hästen reagerar kraftigt på vaccinet och av den stressen utvecklar fång.

Jag tror dock att risken för en i övrigt frisk och sund häst att få fång av en vaccination är mikroskopisk. Då är risken bra mycket större för alla hästar som tillåts bli och fortsätter vara feta, som får en massa kraftfoder, som släpps ut på gräs utan invänjning eller som släpps på för kraftigt bete och alla de som får fortsätta gå på bete när regnet kommer efter långvarig torka och för de som får så mycket järn att deras kroppar bli överbelastade.

Inga bevis alls men kan tänka mig att om hästen ligger på gränsen för att få fång så kan det vara sista lilla droppen som får bägaren att rinna över.

Även om du inte ville höra det så var aldrig vaccinet utlösande för min fånghäst, vaccinerar på vårvintern och båda anfallen i augusti. :o

En bekant har en häst som fick fång helt oförklarligt när som helst på året innan de kom på att hästens njurar var skadade av något som vaccinet innehåller.

Efter behandling av njurarna mår hästen bra och har inte haft fång på ett par år.

En bekant har en häst som fick fång helt oförklarligt när som helst på året innan de kom på att hästens njurar var skadade av något som vaccinet innehåller.

Efter behandling av njurarna mår hästen bra och har inte haft fång på ett par år.
det där låter i min värld som något nån hokuspokusdoktor har hittat på....
Vad i vaccinet skulle skada njurarna?
Och på vilket sätt skulle njurarna påverka fången?

Det är inget konstigt alls med hästar som får fång när som helst på året, om man vet att kolhydratmängden i fodret spelar roll.

Hittade en fråga på facebook, någon som läst nån artikel om nåt samband mellan fång och vaccin mot hästinfluensa.
Google var inte min kompis, så jag undrar om någon här vet något om detta?
Och inte bara att "min häst fick fång veckan efter att den vaccinerats", utan gärna någon form av vetenskaplig förklaring till varför det skulle finnas ett sånt samband...
//skeptisk, men öppen för rimliga förklaringar om det finns några
Lika skeptisk. Eftersom nästan alla hästar vaccineras minst en gång om året så skulle ett samband innebära att nästan alla hästar har fång. Jag tror det är en typ av ”konstruerat” samband. Man försöker hitta något som passar tidsmässigt. Hade kunnat vara vad som helst. Men vaccinationer är lagom obegripligt. Hur menar de att tidssambandet ser ut? Samma dag, samma vecka, eller samma månad?

En OT, pappa och jag hade influensa i början av året samtidigt. När pappa började tillfriskna, 52år gammal så åt han en påse med blandade nötter. Han fick en allergisk reaktion.

Så tydligen så blev han allergisk mot nötter helt plötsligt, och jag misstänker att det är pga. att han precis hade haft influensa.

En OT, pappa och jag hade influensa i början av året samtidigt. När pappa började tillfriskna, 52år gammal så åt han en påse med blandade nötter. Han fick en allergisk reaktion.

Så tydligen så blev han allergisk mot nötter helt plötsligt, och jag misstänker att det är pga. att han precis hade haft influensa.
Diabetesskötaren på stort sjukhus i närheten sa att de ser en klar ökning av insjuknade typ 1 barn x antal månader efter större influensaperioder. Helt ovetenskapligt men intressant

Diabetesskötaren på stort sjukhus i närheten sa att de ser en klar ökning av insjuknade typ 1 barn x antal månader efter större influensaperioder. Helt ovetenskapligt men intressant
Ja, men det är väl allmänt känt att när immunförsvaret är nedsatt, efter t e x influensa, så bryter ofta sådant ut som "ligger och lurar". Så kan det väl mycket väl vara även med t ex diabetes. Inte så konstigt, tycker jag.

Det trodde jag var bevisat? Så sas det alltid förr iallafall att diabetes typ 1 ofta bröt ut efter sjukdom/stress/stor förändring men jag kan ha fått det om bakfoten, det kanske bara var något som "alla" visste?

Det trodde jag var bevisat? Så sas det alltid förr iallafall att diabetes typ 1 ofta bröt ut efter sjukdom/stress/stor förändring men jag kan ha fått det om bakfoten, det kanske bara var något som "alla" visste?
Det har jag aldrig ens hört talas om, när jag var barn fanns inte en enda unge i bekantskapskretsen som var diabetiker och vuxna diabetiker har jag inte träffat förrän i vuxen ålder och jag har flytta mycket som både barn och vuxen. Diabetes typ 1 och 2 verkar vara något som ökar väldigt mycket, likaså olika allergier? :confused:

Några dagar innan jag behövde bli akut inlagd på IVA pga livsfarlig elektrolytobalans i blodet så fick jag för första gången en allergisk reaktion på nötter. Aldrig hänt innan. :p
Men ja, det är immunförsvaret som är stressat och då är man mer känslig. Och jo, det är väl vetenskapligt bevisat? @em-pirre Eller har för mig det iaf :o

Några dagar innan jag behövde bli akut inlagd på IVA pga livsfarlig elektrolytobalans i blodet så fick jag för första gången en allergisk reaktion på nötter. Aldrig hänt innan. :p
Men ja, det är immunförsvaret som är stressat och då är man mer känslig. Och jo, det är väl vetenskapligt bevisat? @em-pirre Eller har för mig det iaf :o
Nja

"Virusinfektion, extrem stress (såsom allvarliga livshändelser, t ex våld eller skilsmässa) eller vissa födoämnen där bland annat gluten och komjölksproteiner har diskuterats som faktorer som kan trigga kroppen att börja producera antikroppar som förstör de insulinproducerande cellerna i bukspottskörteln."
http://www.insulin.se/Startsida_insulin/Typ-1-diabetes/Orsaker/

Det har jag aldrig ens hört talas om, när jag var barn fanns inte en enda unge i bekantskapskretsen som var diabetiker och vuxna diabetiker har jag inte träffat förrän i vuxen ålder och jag har flytta mycket som både barn och vuxen. Diabetes typ 1 och 2 verkar vara något som ökar väldigt mycket, likaså olika allergier? :confused:
Ingen aning om diabetes typ 1 ökar. Däremot ökar typ 2 men det är ju en vällevnadssjukdom så det är ju inte konstigt. Så ovanligt var det knappast tidigare heller men det är väl olika om man berättar eller inte också. De flesta hade jag inte vetat om ifall jag inte hade råkat finnas i deras närhet när de fått känningar.

Jag har lärt mig att enstaka händelser tillsammans kan utlösa fång, t ex vaccinering. Därför ska man inte göra "allt" samtidigt såsom avmaskning, foderbyte å vaccin t ex för risken ökar därmed.

Lägg till transport 👍
Eftersom fång är en sjukdom som från början startas i tarmen så ja de rön du tar upp är av vikt.

Ang sambandet influensa vaccin och fång håller jag med @TinyWiny s reflektioner. Allt är möjligt men chansen att det blir så känns mikroskopisk.

En del är helt fast i de där att inte vaccinera sina hästar efter fång. Min har haft tre stora fång anfall genom åren och blivit vaccinerad alla år. Inget av fånganfallen har kommit i samband med vaccination. Har avmaskat henne med förr utan problem så köper inte deras teorier om de inte kommer med vetenskapliga texter om de ..

Jag har en fd fångponny, hon har enligt uppgift haft fång innan hon hamnade hos mig men under alla år jag ägt henne har hon aldrig blivit sjuk och hon vaccineras varje vår samtidigt som mina andra vaccineras.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 431
Senast: mackan
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 143
Senast: Nominous
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 332
Senast: Bewelinn
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 359
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama