salva på sår...

niikon92

Trådstartare
hej.

min häst fick för ett par dagar sen ett skrapsår, från någon tagg eller liknande. Finns det någon salva man kan smörja på för att hålla igång läkning, samtidigt som man skyddar från flugor och liknade?

Det är inget köttsår, utan var typ en lite längre rispa, men nu har det börjat läka ihop fint. Vill dock skydda det från flugor. Sitter på framsidan av ett baklår.

MVH Niikon92

Om såret är rent och inte vätskar så skulle jag sätta på lite zinkpasta. Håller flugorna borta och torkar upp såret

Eftersom man allmänt ska vara försiktig med salvor öht på sår just pga att de stänger in fukt och bäddar för infektioner osv, så är det endast skrapsår som är ytliga dvs inget annat än verkligen ett SKRAP sår, så isåfall hade jag använt blåspray, plastspray för att enbart skydda från att flugor äter på det i denna värme. absolut inga kladdiga salvor osv. zinkpasta kan man använda också men det stänger in en hel del så är det mer än ngnt skrapsår ens det minsta hade jag inte gjort det.
om du sprayar plastspray osv så håll noga koll oavsett. Jag blir lite tveksam när du skriver tagg eller liknande som orsakat såret. ett sticksår ska man absolut inte täppa igen på ngt sätt öht, det kan bli väldigt förödande.

Om såret är rent och inte vätskar så skulle jag sätta på lite zinkpasta. Håller flugorna borta och torkar upp såret

Zinkpasta ska man bara använda på sårkanterna inte i själva såret.

TS: Om såret läker och ser fint ut, låt det vara. Då läker det snabbast. Tycker många hästägare är snabba på att börja labba med diverse salvor på sina hästar helt utan anledning.

hej.

min häst fick för ett par dagar sen ett skrapsår, från någon tagg eller liknande. Finns det någon salva man kan smörja på för att hålla igång läkning, samtidigt som man skyddar från flugor och liknade?

Det är inget köttsår, utan var typ en lite längre rispa, men nu har det börjat läka ihop fint. Vill dock skydda det från flugor. Sitter på framsidan av ett baklår.

MVH Niikon92
Sår ska hållas så rena som möjligt, ju mer du kletar på, desto mer kladd får bakterierna att gro i.
När min häst fick ett ytligt så, sprayade jag på blå spray, det är bakteriedödande. Jag använde flugspray runt såret för att slippa flugäggen.

hej.

MVH Niikon92

Sårspray för att skydda samt djungelolja runt om.

Såret får varr ifred, är inte där och pillar!
Tog på blåspray det första jag gjorde (efter tvättat av det). Så nu är där en mjuk skorpa :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 057
Senast: Cactus
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 759
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka