Salva/medel mot mygg/knott på digivande stos juver?

J

javill

Mitt stackars sto är helt sönderbiten av knott, tror jag det är, slöa blodsugare som inte flytar sig när man kommer nära. Hon har tunn päls på flera ställen under magen.

Kan jag smörja henne med tjärsalva (sådan man har på småsår också)? Eller är det dumt med tanke på fölet som diar? Jag tänker förstås inte smörja in spenarna men, han är ju och duttar lite överallt under magen på henne. Något annat som kan funka bra? Vad ska man inte använda med tanke på giftighet för fölet?

fyra ess salva kanske :confused:
men jag vet inte om det är faligt för bäbisen... men tror inte det, den kan man ju ha överallt.

Mitt flugmedel gör jag själv genom att koka en hel vitlök (lite delad i varje klyfta) med 2 liter vatten. Det hjälper och efter någon veckas användning av det dagligen har dom de i sittande pälsen/huden. Detta borde du väl kunna använda för det borde väl inte vara farligt för fölet att få i sig! :confused:

du kan med gott samvete använda Switch pour on, som är en vätska som man häller över ryggen på hästen o som sedan sprider sig med håren över hela kroppen, jag har använt detta på dräktiga, digivande o föl. Du kan köpa det på apoteket lr granngården. dyrt men jävligt bra! :devil:

Tack för era svar. Switch använder jag inte men, det räcker inte här för tillfället. Vi har rena invasionen just nu :mad:, tack vare det varma och fuktiga vädret. Skulle kanske prova ett vitlökshopkok? Sen får det nog bli tjärsalva, typ fyra ess för att mjukgöra där hon redan blivit sönderbiten.

På juvret till ston med diande föl vill man ju inte ha något starkdoftande. Jag använde Equie-creme med ganska gott resultat på själva juvret och sen duttade jag på med mitt hemmablandade insektsmedel (citronella, kryddnejlika, lavendel och ena aning teatree) på övriga ställen, även på fölisarna.

Dom är rackiga dom där stora knotten. Suger sig fast som blodiglar. Kan sitta tjocka lager inne i öronen t.ex.

Tack för era svar. Switch använder jag inte men, det räcker inte här för tillfället. Vi har rena invasionen just nu :mad:, tack vare det varma och fuktiga vädret. Skulle kanske prova ett vitlökshopkok? Sen får det nog bli tjärsalva, typ fyra ess för att mjukgöra där hon redan blivit sönderbiten.

Switch använder jag, ska det vara!

Ja, knotten är för äckliga! :mad: Ska kolla på den där krämen du länkade till. Tack!

Annars kanske det är en god idé att helt enkelt ta in dem dagtid under den värsta knottperioden?

De går på lösdrift nu, så de har möjlighet att gå in om de vill. Fast de verkar hellre vilja vara ute. :confused:

Hästar (liksom andra djur) förstår inte alltid sitt eget bästa! Man kan inte utgå ifrån att de söker skydd ens när det regnar eller blåser. Alla gör nämligen inte det.

Och knott kan följa med in under skydd också. De flesta som har hästar med dessa problem tar helt enkelt in dem i stallet dagtid, när det är som värst med knott. Lite extra jobb såklart, men hästarna mår ju bättre.

Jodå, hon söker skydd när hon vill ha. Oroar mig mest nu när hon ger di och juvret är lite extra utsatt. Vågar inte smörja på vad som helst med tanke på fölet.

Cremen som jag använt till juvren kan du bre på mackan om du vill, helt ogiftigt alltså ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka