Saluhästvisning

C

Carly

Vad tycker ni om saluhästvisningar? Jag ska åka på en och behöver tips och råd. Vad ska jag tänka på?

Sv: Saluhästvisning

Jag tycker att det oftast funkar bra. Visst det finns dåligt organiserade visningar också men dom brukar dö ut av sig själv. Jag har visat hästar på visningar flera gånger i mitt jobb. Det är ett bra arrangemang för både säljare och köpare. Som köpare slipper man åka runt (ofta långa sträckor) och titta på hästar som beskrivs som blivande OS-segrare i annonsen men som ser ut som ök när man kommer dit. Man kan dessutom inta en ganska anonym roll som spekulant tills man är hyffsat säker på att hästen uppfyller ens kriterier. Som säljare har man fördelen att många fler ser ens häst än vad som skulle komma och titta hemma.

Det är mycket sällan en affär avslutas på en saluvisning. Utan man etablerar kontakt med hästägaren och bestämmer tid för provridning några dagar senare. I bland kan man provrida hästen på plats, men om det är en häst som har många spekulanter brukar inte säljaren tillåta provridning på plats. Inte så snällt mot hästen, och den visar inte sin bästa sida när den är trött...

På de flesta proffsigt arrangerade visningarna brukar det finnas veterinär, hovslagare och ibland exteriördomare på plats för rådgivning. Använd dig av den tjänsten, den brukar vara kostnadsfri. (Organisationen bakom saluvisningen avlönar oftast dessa experter.) Då kan man få en objektiv bedömning av hästen/hästarna man är intresserad av. Om man vill slutföra köpet på plats så se till att du får hästen besiktad. I bland finns även försäkringsombud på plats...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 321
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
622
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023