Saltvattensakvarie till nybörjare? Eller skaffa terrarie?

Septicemia

Trådstartare
Nu har jag äntligen rejält med plats för en ordentlig burk/tank...men jag kan inte bestämma mig för vilket. :crazy:
Rent tekniskt sett har jag väl plats för båda delar, men dels ska det hinnas med och dels ska pengarna finnas.

Så det blir antingen eller just nu. Terrariedjur är jag van vid, både ormar, ödlor och insekter. Tropiska och ökenlevande. Men akvarie har jag inte haft sedan jag var liten och det var inte jag som hade huvudansvaret för det.

Det hade varit otroligt roligt med ett saltvattensakvarie, men är det alldeles för svårt för en nybörjare på området?

Vad jag undrar är helt enkelt om det är någon mening för mig att fundera på ett stort akvarie istället för terrarie eller om jag ska hålla mig till reptiler?

Sv: Saltvattensakvarie till nybörjare? Eller skaffa terrarie?

Saltvatten är både svårt och dyrt, men det beror ju givetvis på vad du är beredd på att lägga ner och vilket du helst vill ha.

Jag kan väl tänka mig att det "får" kosta runt 500 kr/månad i löpande kostnader, möjligen några hundralappar mer utan att det svider för mycket i plånboken. Är det en rimlig summa eller är jag helt ute och cyklar?
Jag hittar ingen direkt vettig information någonstans online om ungefär hur mycket allt löpande kostar. Eller så googlar jag på fel termer helt enkelt. :p
Tid att sköta det har jag och jag är mer än villig att lära mig och läsa på ordentligt innan det blir tal om att starta upp ett.

Mitt problem är att jag vill ha ALLT, men måste ju självfallet begränsa mig och se till vilka djur jag har kunskap att hålla samt utrymme för och råd med.

Kan tillägga att totalkostnaden för uppstart av saltvattenskar är jag medveten om, har förstått att 100kr/liter är en ganska så vanlig siffra.

Haha jag har samma problem :p Vill ha alldeles för mycket. Tur att livet förhoppningsvis är långt.

Löpande kostnader låter jag någon annan svara mer exakt på. Jag har inte haft saltvattensakvarium sen jag var liten (har bara sött nu). Jag tror inte att de nödvändiga kostnaderna går upp till 500kr/mån, däremot hade vi/pappa rätt höga kostnader i att köpa nya fiskar osv (fick väl ingen bra balans i det) men det kan man ju avvakta med om man inte skulle ha råd.

Jag tror i alla fall att om man bara har intresse och är beredd att lägga ner det som behövs, så kan man helt klart lära sig det allra mesta. Så vill du ha saltvatten, skaffa saltvatten.

Tillägg: Haha, tyckte 100kr/liter lät rätt lite och blev positivt överraskad (drömmer själv om saltvatten i framtiden), innan jag började räkna på det... :/

Ja precis, det ska nog hinnas med både ormar och fiskar tids nog. :D

Jag ska läsa på om saltvatten, och fundera lite, men det låter bara mer och mer intressant. Tack för lite input :bow:

Kan tillägga att totalkostnaden för uppstart av saltvattenskar är jag medveten om, har förstått att 100kr/liter är en ganska så vanlig siffra.

Rent spontant kändes det som en siffra i överkant tyckte jag, om du inte är väldigt prylig och vill ha det absolut dyraste.

Det var ju trevligt att höra :D och jag är inte ute efter det absolut dyraste, utan ett väl fungerande och vackert kar.

Ren uppskattning,
akvarie 200 liter : 1000 kr
Bänk till densamma 1500 kr
20 kg levande sten 3000 kr
belysning 4 x T5 + rör 3000 kr
Salt 500 kr
tester, buffert osv 1000 kr
cirk.pumpar x 2 1000 kr
hyfsad skummare 2500 kr

Har du en budget på 15.000 kr har du kvar 2000 kr för fisk, koraller och mat.

:bow:
Tack för lite siffror, det är mycket uppskattat! Men VAR får man tag i ett akvarie på 200 liter för 1000 kr?

Är 200 liter lagom att börja med? (Blir det enklare eller svårare med 100 resp. 200 liter till?)

Bara ett akvarium på 100 x 50 x 40 kostar 1000 kr i Sthlm, och Sthlm anses som dyrare än tex södra Sverige. Borde inte vara svårt att hitta?

Det blir lättare med 200 liter till, MEN samtidigt dyrare. starkare pumpar, längre lysrör, mer salt, mer LS, bättre skummare osv.

Blocket har massor med akvarium. Runt 2000 för 300-400 l inkl ställning/bänk var ett vanligt förekommande pris när jag köpte mitt kar förra året.

Liknande trådar

Övr. Djur Trodde väl aldrig att jag skulle göra en sån här tråd, men here goes :p Jag vill ha ett djur! Har två katter, men jag vill ha nånting...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 401
Senast: gul_zebra
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 867
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar