Saltvatten innan distansritt?

C

Cawwo

Ska inom en månad vara med på en distansritt, ioförsig bara Prova på, men jag har ett par frågor. Min häst brukar svettas en del då hon åker transport, vilket gör att hon förlorar en del salt som är viktig, speciellt innan tävling. Har hört att man kan göra så kallat saltvatten, att man blandar salt med vatten som hon kan dricka och förhoppningsvis få tillbacka en del salt... Någon som gör detta, rekomendationer? Eller finns det något annat bra som håller henne pigg innan tävling så att hon orkar? ( hmm jaa jag syftar inte på någon sort av doping då xD )
Tacksam för svar :D :banana:

Sv: Saltvatten innan distansritt?

Ska inom en månad vara med på en distansritt, ioförsig bara Prova på, men jag har ett par frågor. Min häst brukar svettas en del då hon åker transport, vilket gör att hon förlorar en del salt som är viktig, speciellt innan tävling. Har hört att man kan göra så kallat saltvatten, att man blandar salt med vatten som hon kan dricka och förhoppningsvis få tillbacka en del salt... Någon som gör detta, rekomendationer? Eller finns det något annat bra som håller henne pigg innan tävling så att hon orkar? ( hmm jaa jag syftar inte på någon sort av doping då xD )
Tacksam för svar :D :banana:

Har du otur så får du en häst som vägrar att dricka eftersom den hatar smaken av salt. Ska du blanda något i vattnet så ska det vara något sött så att den dricker mer. Lite betfodervatten eller lite melass i vattnet. MEN du måste vänja hästen vid det redan på hemmaplan. Går inte att mixtra med något på en tävling.

Det är bättre att få hästen att dricka ordenligt än att den inte vill dricka alls eller bara dricker pyttelite.

Sv: Saltvatten innan distansritt?

Rätt blandning är 9g koksalt per liter vatten. Men det kan vara bra att låta hästen börja med svagare lösning så den vänjer sig.
Du kan aldrig ladda hästen med salt innan utan man ersätter de förluster de får av att svettas.
På tävlingsplatsen och på banan så vänta med saltvatten tills hästen börjar dricka. Sen kan ni slå salt i vattnet. Men öva hemma så du vet om hästen dricker det eller inte. Efter en svettig träning kan du ställa in en hink saltvatten i boxen ( + fri tillgång till osaltat vatten).
Lycka till!
// Linda

Liknande trådar

C
Distans I går red jag Simlångsritten 50 km och när jag skulle fylla i Gula Boken innan start insåg jag att den sista tävlingen jag hade ridit...
Svar
4
· Visningar
1 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar