Saltstensfråga

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sialina
  • Startdatum Startdatum
S

sialina

Jag undrar vilka rekomendationer som finns ang saltsten och föl. Vill minnas att jag läst att när stoet fölat så ska man ta bort saltstenen i boxen och i hagen så att inte fölet äter av saltet. Min lilla fölis har hittat saltstenen och slickar i sig mycket så jag har tagit ut den, men stoet behöver ju fortfarande saltet. Har ni några kloka råd??

Sv: Saltstensfråga

Det kan ju inte vara så svårt att sätta saltstenshållaren högre upp i boxen?? :idea:

I övrigt är det mest dom nyfödda fölen som löper störst risk att sjukna in.
Med mycket kraftiga diaréer bl.a.

Däremot när dom är äldre och går på bette med mamma så visar dom inte samma intresse för saltstenen. Vi har saltklossar i alla beteshagar utan problem.

Varningen är mest till dom som är nyfödda.

AM

Jag har oxå funderat endel på detta.

Hur länge ska jag betrakta fölungen som nyfödd?
1 vecka, 1 månad eller längre?

Vad jag har förståt så börjar fölen smaka på mammas mat vid 2-3 månaders ålder, Kan man fram tills dess ge salt i maten?

Jag undrar vilka rekomendationer som finns ang saltsten och föl. Vill minnas att jag läst att när stoet fölat så ska man ta bort saltstenen i boxen och i hagen så att inte fölet äter av saltet. Min lilla fölis har hittat saltstenen och slickar i sig mycket så jag har tagit ut den, men stoet behöver ju fortfarande saltet. Har ni några kloka råd??

Du kan ge stoet salt i fodret i stället för saltsten.

Ingen saltsten i boxen och ingen saltsten ute i hagen förren fölet har blivit äldre.
Saltet torkar ut fölet samt ger diarre.

Vi släpper ungarna på bete då dom är drygt 30 dagar.
Före det, ingen saltsten tillgänglig för dom.

AM

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 331
Senast: Masse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 693
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 882
Senast: Nepenthe
·
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 766
Senast: Packipim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna