B

BeastieBabe

Hur pass viktigt är egentligen en saltsten om hästen utfodras med enbart hö och havre? är det vilktigt eller mår hästen bra ändå?

det gäller hästar som står på en ridskola jag besökte för längesen.. vet inte hur det är nu men vill veta iallafall om hästarna misssköttes då eller om det är OK..

Sv: Saltsten

Är du alldeles säker på att hästarna inte får salt i fodret, och av den anledningen inte har saltsten i boxen/spiltan?

Immer

ja, jag jobbade där en kort sväng (bara en vecka eller två) ingen häst fick salt och det fanns inga saltsäckar någonstans.. hö på logen och havre i havrelårar i stallgången.. det var det enda..

BeastieBabe skrev:
ja, jag jobbade där en kort sväng (bara en vecka eller två) ingen häst fick salt och det fanns inga saltsäckar någonstans.. hö på logen och havre i havrelårar i stallgången.. det var det enda..

Hästar ska alltid ha tillgång till salt, :confused: det är ett krav!

Jag har alltid hört att hästar ska ha fri tillgång gällande saltsten då de vet själva sitt saltbehov, även om en del hästar tuggar det som ren godis ;)

hmm ja men finns det något regel som säger att ridskolehästar bör ha tillgång till saltsten om de inte får salt i fodret..?

ja jag skulle nog våga påstå det? Jag har mött på en del hästar som inte fått fritt på salsten innan och de blev helt besatta när de fick en :crazy:
Hur är det annars, analyserar de höet så de vet att enbart havre räcker?

Hästar kan ju få salt brist som vi människor så det är ju inte bra när de inte får salt.

nja, de här var ju ganska längesen, (säkert 8 år sen) och en stor ridskola med 35 ponnier.. det gick väl åt 250-275 kg hö om dagen så ja tror inte att dom analyserade allt.. men dom fick bra med hö då iallafall.. mer än 1,5 kg per 100 kg kroppsvikt.. fast ingen ponny hade foderstat, alla fick samma mängd.. :crazy:

hade jag vart så kunnig som jag är nu hade jag protesterat vilt mot både saltbristen och höftningar från alla håll med fodret.. havren var det ½-1 mått (minns inte måttets storlek) till varje b-ponny, 1-1½ till de lite större, och 2 mått till de största.. betfor östes ut lite hipp som happ.. fast dom fick bara betfor en gång i veckan :crazy:

ja jag har inte vart på den ridskolan på länge och dom har det förhoppningsvis bättre nu :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 738
Senast: Roheryn
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
974
Senast: Cactus
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 998
Senast: Gunnar
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka