M

Malichan

Min häst har inte slickat på sin saltsten på flera månader och jag är orolig för att hon inte får i sig tillräckligt. Jag funderar på att ge henne salt i maten i stället.

Jag håller saltstenen ren så det kan inte vara att hon tycker att den är smutsig.

Vad ska jag göra? Har ni varit med om hästar som inte gillar sin saltsten och vad har ni gjort?

Sv: Saltsten

MIn tycker inte om saltsten, slickar aldrig!
Han får salt tillsatt i fodret istället. De flesta hästar som jobbas och svettas behöver extra salt utöver saltstenen, tyvärr känner de inte av själva att de behöver salt.

Min är tvärtom, hon äter upp en saltsten på en natt.

Jag ger salt löst i maten. Då vet jag med säkerhet att hon får i sig det hon behöver men inte mer heller.

TIPS-DAGS! :laugh:
Har ett sto med liknande sätt. Dessutom drack hon dåligt när hon var inne. Men så köpte jag, helt emot mina principer (jag är lätt konservativ då det gäller häst), en saltsten av himalaya-salt (rosaaktig) ... tsss, kände mig lite tramsig. MEN shit vad hon slickade på den -dessutom drack hon mycket mer vatten efter det.
Jag skapade en liten rosa trend i stallet, alla har rosa saltsten nu :idea:
:rofl::rofl::rofl:

Min häst vill inte heller ha salt sten men han en iaf. Ger han salt i fodret bara för att han ska få i sig något. Det funka bra för oss. Lycka till

Tack för alla svar!

Jag ska testa att ge henne salt i fodret. Hur mycket ska man ge/dag? Min häst är ett halvblod på 165cm och hon jobbas 5-6 dagar i veckan.

Kan man ge "vanligt" salt eller måste det vara salt som är för hästar?

det viktigaste är väl att det är salt utan jod om jag minns rätt,
dock skulle jag också tipsa dig att köpa en himalaya-sten istället, hade samma problem med min, och som föregående talare, så blev hästen bättre både på att dricka och på att använda saltstenen :)

sedan är det nog billigare att köpa "hästsalt" än vanligt hushålls-salt, dock måste du tänka över hur hårt hästen tränas, hur mycket den svettas osv innan du börjar ge salt i onödan, eftersom det är direkt skadligt med för mycket salt :)

Jag köper salt utan jod på Ica. Det är det som går att få tag på häromkring.

Hur mycket du ska ge beror på hur mycket Natrium sm finns i de foder du ger. Både mineralfoder och kraftfoder (müsli, pellets) innehåller natrium i olika grad.

Min får t ex 10 g salt vid vila och jag behöver inte öka saltmängden när hon tränas hårdare för då ökar jag kraftfodret och då får hon i sig större mängd natrium därgenom.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 264
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka