saltsten med selen?

M

mimmi79

Funderar lite på det här med mineraler. enligt min analys på hösilaget, så visar det på att jag egentligen bara behöver tillsätta Selen. Jag har alltid gett antingen mineraler eller som nu det sista bara Super-E från Equistro i lite kraftfoder. Och kanske B-vitaminer vid fällning/sättning.
Men jag funderar nu på om det är så att jag lika gärna skulle kunna ha en saltsten med tillskott av selen i??
Ngn med erfarenhet av detta?:)

Sv: saltsten med selen?

Vet inte om det finns, men rent spontant skulle jag avråda från att använda en sådan saltsten. Selen är nämligen giftigt i större mängder.

Jovisst finns det saltsten med selen. Men jag vet att ganska många använder det till sina hästar. Finns även för skogens djur.

Men jag har aldrig använt det till min häst. Så är det ngn som vet mer om detta. Enligt min foderuträkning, så fattas det oxå egentligen bara selen. Är det ngt man vågar ersätta genom en saltsten, eller är det bättre med tillskott?:)

Varför inte ge tokosel? När det gäller selen så vill man gärna ha koll på hur mycket de får i sig.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Hästvård Hej! Mina fina häst skadade sig svårt i hagen i påskas. Hon har två lager muskler krossade på/i rumpan. Stort som en större handflata...
Svar
5
· Visningar
796
Senast: Brie
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 282
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010