Saltning av paddock?!

jemeni

Trådstartare
Hej!

Hur gör ni för att kunna rida i paddocken på vintern??
Går det att salta?
Vi har lite olika uppfattningar i stallet om det går eller inte.

Hjälper det att salta?
Harva?
Hur mycket salt gör ni av med?
Hur ofta lägger ni på/ harvar?
Måste man ta bort snön?
Hur kalt kan det bli och fortfarande fungera?

Tacksam för tips och idéer!

En som saknar RIDHUS. :cry:

Sv: Saltning av paddock?!

På trav och galoppbanor saltar man ju för att de ska vara i användbart skick så det borde ju funka även i paddock.

Det är tyvärr väldigt, väldigt lätt att hästarna blir dåliga i karlederna av saltet och det tar lång tid att få bra igen.

Att salta när det är riktigt kallt ute är ingen ide om du inte sitter och harvar ridbanan några gånger om dan .
För att få travbanorna i bra skick krävs ett otroligt jobb.Det är inte bara att strö lite salt och tro att det blir mjukt.

Det du kan göra om du har mycket is på ridbanan är att du saltar nu när solen tittar fram på dagarna ..då försvinner isen snabbare.

Skall det vara någon mening med att salta skall snön bort först. Annars rinner saltet bort med smältvattnet. Blir smältvattnet kvar är det också ett problem.
Salt fungerar ner till knappt -7 så blir det kallare än så fryser det igen, problemet med smält vattnet.
Hur ofta det behöver harvas beror på hur mycket vatten det finns i själva underlaget, det är bara att prova sig fram.
När man kan tekniken fungerar det bra men det har ju nackdelar, som karledsproblem, uttorkning av hovar o.s.v.

Det blir aldrig is i vår paddock, underlaget är mjukt och fint oavsett väder :love:

Tack!

Håller med er!
Men finns det flera som vet något så snälla skriv så ska jag övertyga resten i stallet all det är meningslöst!

:bow:

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 921
Senast: Amk
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
459
Senast: Ponylove
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 068
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama