Saltning av hö!

H

Hippopotamus

Någon som brukar använda sig av denna metod (saltning) när ni lagrar erat hö?
Fungerar det bra, håller sig höet fräscht hela vintern?
Hur brukar ni göra när ni saltar det?

Sv: Saltning av hö!

Saltning ger nog framför allt en snabbare uttorkning av höet under första dagarna på höskullen vilket kan vara bra för den som inte har en skulltork. Däremot tror jag inte att saltets konserverande verkan är så stor eftersom det rör sig om ganska små mängder.

Saltar själv inte hö:t (och har faktiskt aldrig hört att man kan det heller). Men det jag vet om salt är att det drar år sig fukt, så det är väl anledningen i alla fall.

Annars vet jag om att man kan lägga halmbalar runt sitt hö, som då isolerar hö:t och drar till sig fukten från omgivningen, så att hö:t ska klara sig...

Vi har provat att salta för första gången iår då det har varit sånt skitväder. Men jag vet inte hur det funkar då vi la in höet i fredags bara.

Så jag är med nyfiken på vad andra tycker!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
684
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka