Saltad ridbana?

P

plutoaurora

Skulle vilja höra lite argument med för- och nackdelar till saltad ridbana. Vi är inte överens i vår klubb om vi ska salta eller inte. Själv tror jag inte att det kan vara bra för benen och hovarna på hästen. Vet nån nånting om detta?
Magdalena.

Saltet gör att ridbanan inte fryser direkt vid några minusgrader, taun först när det blir kallare än så.
Alltså, det är BRA för benen eftersom hästarna slipper gå på stenhård och bucklig ridbana.
Nackdel är att saltet kanske inte är så jättebra för huden, främst i karlederna. Man måste vara NOGA med att rengöra där varje gång man har ridit, kanske t.o.m tvätta/spola av benen.

Hellre salt än en ridbanan som inte går att använda tycker jag. Jag hade hellre spolat av ben och hovar, även undertill, än att skritta mig igenom vintern på stenfruset underlag
//L

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 830
Senast: ako
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 187
Senast: Fille
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 411
Senast: Ceta
·
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 303
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka