Salta ridhusbotten

via

Trådstartare
Det är dags att salta mitt ridhusunderlag. Dammar rätt ordentligt.
Hur brukar ni göra? Vattna först och salta sedan? Eller tvärtom? Harvar ni ner salten i underlaget, eller vill ni ha saltet ovanpå?
Hur mycket salt, och vilken sorts salt använder ni?

Sv: Salta ridhusbotten

Sommartid kör jag med bara vatten... sen fram på hösten så låter man ridhusbotten torka ur och övergår till att salta, för det mesta räcker det med att sladda eller låta hästarna trampa ner saltet i ridbanan. Börjar det frysa i ridbanan så måste man dock vara snabb med en rejäl harv och för det mesta så är en klassisk jordbruksharv med s-pinnar överlägsen alla flådiga ridhusharvar för svindyra pengar.

Är det ett varmhållet ridhus så kör man bara vatten hela året.

Salt kostar ju faktiskt några tusen per säck (köper på 1 ton-säckar) så man blir ju ruinerad om man ska salta sommartid också, räcker med vintertid tycker jag.

Prismässigt så skiljer det inte så mycket mellan de olika saltsrterna, vi kör med magnesiumklorid både hemma och på utebanorna på jobbet. Upplever att kalciumkloriden blir "cement" ihop med vatten på ett annat sätt än MgCl blir.

Magnesiumkloriden drar åt sig en hel del fukt från omgivande luft så ofta smälter den ner ganska bra utan vattning.

Bara vatten är tyvärr inte ett alternativ. efter tre- fyra timmars vattning kan man rida. Tre-fyra timmar senare kan man inte rida längre. Känns inte försvarbart att använda upp allt detta dricksvatten för att vattna ridhuset, dessutom går det åt otroligt mycket tid, för att kunna utnyttja ridhuset.:crazy:

Vi harvar sladdar vattnar och sen saltar med Magnesiumklorid, efter det så sladdar vi lätt för att jämna ut saltet. Sen vattnar vi 2 ggr/v under hela sommaren. Vi har spånbotten.
För oss är det billigare att köpa in salt för 4000 per sommar än att köra brunnarna torra för att kunna vattna så pass mkt som det krävs utan salt. Vi saltar i snitt 3 ggr/år.

På sandbotten brukar det räcka med att vattna ett par gånger i veckan, då kör vi med ganska grov slang - minst 3/4 tums men ännu hellre 1 tums slang och med samma typ av strålrör som på brandslangar. Det tar ca 30 minuter i ett 20x40 ridhus och ca 45 minuter i ett 20x80 ridhus.

På dessa ställen har vi kommunalt vatten så det kostar ca 6 kr per kubikmeter (1000 liter). Har man egen brunn som riskerar att sina så är ju vattning inte ett alternativ dock... MEN då kan ju sjövatten vara ett alternativ - en traktordriven pump som ger bortåt 1000 liter per minut kan man köpa för några tusingar och har man en tankvagn eller gödseltunna eller motsvarande som tar 3-20 kubik så kan ju sjön/vattendraget ligga en bit bort från ridhuset.

I dessa delar av världen har vi gott om vatten, att vattna ridbanan är ett mindre "miljöbrott" än att dricka vatten på flaska eller att importera tonvis med salt från utlandet - inhemskt producerad magnesiumklorid kräver ju en del energi vid produktion och distribution så det är väl ungefär lika illa i slutändan.

Spånbotten har jag inte så mycket erfarenhet av, slängde ut gammla spånunderlaget, som var slut när vi flyttade in, och la in ny sandbotten istället. Enda jag har lagt i spånväg är då jag har lagt in klenflis (träflis fast bara 5-10 mm grov) och blandat i detta i tramplagret av sand på andra ridhus för att lätta upp när ytlagret har velat packa ihop sig för mycket.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 052
Senast: Lavinia
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 137
Senast: Raderad medlem 149639
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
362
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama