Sv: Salta ridhusbotten
På sandbotten brukar det räcka med att vattna ett par gånger i veckan, då kör vi med ganska grov slang - minst 3/4 tums men ännu hellre 1 tums slang och med samma typ av strålrör som på brandslangar. Det tar ca 30 minuter i ett 20x40 ridhus och ca 45 minuter i ett 20x80 ridhus.
På dessa ställen har vi kommunalt vatten så det kostar ca 6 kr per kubikmeter (1000 liter). Har man egen brunn som riskerar att sina så är ju vattning inte ett alternativ dock... MEN då kan ju sjövatten vara ett alternativ - en traktordriven pump som ger bortåt 1000 liter per minut kan man köpa för några tusingar och har man en tankvagn eller gödseltunna eller motsvarande som tar 3-20 kubik så kan ju sjön/vattendraget ligga en bit bort från ridhuset.
I dessa delar av världen har vi gott om vatten, att vattna ridbanan är ett mindre "miljöbrott" än att dricka vatten på flaska eller att importera tonvis med salt från utlandet - inhemskt producerad magnesiumklorid kräver ju en del energi vid produktion och distribution så det är väl ungefär lika illa i slutändan.
Spånbotten har jag inte så mycket erfarenhet av, slängde ut gammla spånunderlaget, som var slut när vi flyttade in, och la in ny sandbotten istället. Enda jag har lagt i spånväg är då jag har lagt in klenflis (träflis fast bara 5-10 mm grov) och blandat i detta i tramplagret av sand på andra ridhus för att lätta upp när ytlagret har velat packa ihop sig för mycket.