Salta ridbanan.

M

maggan2

Hur mycket salt (eller magnesiumklorid) går det åt (ungefär) per m2 för att hålla dammet borta?
/M

Jag skulle hellre vattna för saltet är ju inte så bra för hovarna. Jag stod tidigare i ett stall där man saltade ridplanen & vi var tvungen att duscha av benen efter varje ridtillfälle annars torkade hovarna ut.

Hittade info. tillslut! Det går åt ca 1/2 kg per m2.
Men nu till det svåra, var köper man magnesiumklorid?
(Granngården hade det inte :( )
/M

Tänkte prova att salta eftersom det krävs att man vattnar nästan varje dag...
Känns lättare att spola hästben än att spola banan ;)
Vet du vad ni hade för sorts salt? "Salt-experterna" säger att man skall ha magnesiumklorid (inte kalciumklorid som är vanligt) eftersom det inte är lika starkt för hästens hovar (och vår miljö).
/M

Be Granngården ta hem, jag köper mitt där så det var nog bara tillfälligt slut. Bäst effekt får du om saltet sprids när banan redan är fuktig. Passa på efter ett regn eller vattna först.

Till en grusväg räknar man ca 1 kg per meter och den är väl 4-5 meter bred. Men till en ridbana går det åt lite mer eftersom underlaget är lösare så det räcker inte med att dammbinda ytan. I vårt ridhus sprider vi just 1/2 kg/kvm och det dammbinder hela vintern. På en utebana får man nog räkna med att det inte håller lika länge, beroende på om det är mkt regn eller ej.

Jo vi använde magnesiumklorid & kom fram (det passar iaf oss) till att det var skonsammare för hästarna & inte så jobbigt för oss att sätta ut spridarna 30 min innan träning istället. :)

Berätta mer!

Man sprider alltså ut magnesiumklorid för att banan inte ska damma så mycket?!

Hur mycket kostar det/kg? Binder det fukten då eller?

Menade du att det var mer skonsamt för hästbenen än vanligt salt? Kan man använda kalciumklorid också? Var det mindre bra för benen?

Vi skippade saltet & vattnade istället. Förlåt om jag var lite otydlig :o ibland tänker man mer än man skriver.

Kommer du ihåg vad du betalar för kg-pris på saltet på Granngården?

I höstas gav jag 2.55/kg för magnesiumklorid (i 50kg säckar) och kalciumkloriden kostade 3,56/kg (i 25kg säckar). Allt inkl.moms.

Moniq: Har du precis som Bounce upplevt negativa effekter av saltet på hästens ben?

Bounce: Fick hästarna problem med saltet trots att ni spolade benen efter varje ridpass?
/M

Nej de fick inte problem. Men då vi var flera som hade "yngre" medryttare som inte var lika noga som vi med att skölja av så res. det i att hovarna torkade på vissa av hästarna. Så det var därför vi övergav saltet & bara vattnade innan vi använde banan.

Nej, inte i den mängd vi spridit. När det är nysaltat har vi spolat av efter ridning men inte senare. Vi rider även ut mycket så det har inte blivit ridning på saltade underlaget varje ridpass.

Liknande trådar

Anläggning Vi behöver lära oss hur vi håller vår ridbana 25x35 m med underlag "ridbanegrus" dammfri till rimligast möjliga kostnad. Jag tar gärna...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
747
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
223
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 243
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass

Hund, Katt, Andra Djur