_Sascha_

Trådstartare
Min häst svettas mycket vid träning och jag har fått tipset att ge extra salt, men jag har ett litet dilemma :p..
Ska det vara med eller utan jod? Hur mycket ska man ge?

Tack för svar!

Sv: Salt..

ska inte vara med jod, kraft har typ 1 kg salt för 60 kr räcker typ en evighet ;) ger min häst i msk per dag. Täk på att den har fri tillgång till vatten och om den har vattenhink skulle jag hänga in en till hink iaf i början. För de kan bli törstigare av salt.

Okej då ska jag hålla utkik efter deras, lättast så :)
Hon har vattenkopp så det är inga problem, tack!

Läs på om salt, man ska ge betydligt mer än 1msk salt/dag om hästen svettas mkt och det är varmt ute. Även om hästen har vattenkopp så kan det vara bra att hänga in en hink om koppen ger dåligt tryck(under 8l/min). Annars är risken stor att hästen inte dricker sig otörstig pga att den inte står vid vattenkoppen tillräckligt länge, hästar vill dricka snabbt när dom är törstiga, därför är det viktigt att koppen har bra vattentryck/minut annars ger hästarna upp efter ett tag och kontentan är att dom får i sig för lite vatten.

Senast ändrad:

okej var ju lite skillnad :o men har aldrig sett någon sånn stor salt förpackning, fast brukar ju inte handla så ofta heller....

hmm kanske det är 10 kg salt då ?? jo föresten var 10 kg salt, kmr ihåg att det var j*vligt tungt när jag cyklade hem med det och sen till stallet :p

hmm dum fråga men hur mycket salt ska en stor på 4-500kilo häst ha egentligen

Det beror på hur mycket hästen svettas.
Som grund behöver hästen ca 20g salt per dag bara för att ersätta sina underhållsförluster. Sen svettas den ut 9g salt per liter svett.
Så man får ge efter svettmängderna.
Ett sett att få i hästen salt är att erbjuda saltvatten. Blanda 9g salt per liter vatten. Ge även osaltat vatten.
// Linda

Min häst svettas mycket vid träning och jag har fått tipset att ge extra salt, men jag har ett litet dilemma :p..
Ska det vara med eller utan jod? Hur mycket ska man ge?

Tack för svar!

Utan jod.
En "vanlig" ridhäst som arbetas och svettas behöver ca 40-60 gram per dag. Under en terrängritt kan en fälttävlanshäst förlora 175-200 gram.
Man kan inte ge det i "förebyggande syfte", eftersom de kissar ut ev överskott. Det måste alltså ges efter det svettiga jobbet.
Att de kan utsöndra överskottet är ju också positivt, då det gör det svårt att "överutfodra".
Om du ger några färdigfoder eller mineraler bör du kolla upp hur mycket salt dessa innehåller, innan du lägger till extra salt "i onödan".
Köp vanligt grovsalt utan jod på storpack på t ex Willys. Mycket billigare än Kraffts och ingen skillnad alls. Salt är salt (typ 99,7% NaCl...). Krafftlogon ändrar inget annat än priset. Och salt av livsmedelskvalitet är det renaste du får tag på.

Tack för alla svar, verkar ju lättast att knalla ner till mataffären :)

Men man ska alltså utfodra efter träning (för mig blir det då kvällsmaten) men ska man bara göra det om hon har svettats mycket? Eller kan jag göra det varje dag?

Tack för alla svar, verkar ju lättast att knalla ner till mataffären :)

Men man ska alltså utfodra efter träning (för mig blir det då kvällsmaten) men ska man bara göra det om hon har svettats mycket? Eller kan jag göra det varje dag?

Du kan naturligtvis ge det varje dag, men som jag skrev så kan man inte ge det i "förebyggande syfte", eftersom de kissar ut ev överskott. Men det är ju inte farligt att ge det även när hon inte svettats. Det är kanske lättare att komma ihåg om man har det som en rutin.
En annan idé är att ge grundbehovet, ca 20-25 gram varje dag, och ge mer (40-60 gram) när hon svettats. Eller ge en högre dos varje dag under perioder när du tränar hårdare/hon svettas mer.
En del hästar tycker inte att det är så gott, då kan man behöva dela upp det på fler givor om det är mycket. Att lägga det i betforen brukar vara bra.

Du har fått många bra tips på hur man tillför salt, men måste bara fråga... Du kan inte ha saltsten till din häst? Många hästar brukar ju reglera det bra själva då. (Dock inte alla, min tex förbrukar då alldeles för mycket salt)

Bara för det så ska jag titta när jag är på GG. Min säck har jag haft i en halv evighet men minns att jag var förvånad över priset när jag köpte den. Just för att det är Krafft.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
669
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
464
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
751
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II