S

sunil

Jag har börjat ge min häst extra löst salt, utöver saltstenen då. Det är Krafts saltpåse, men saltet ser likadant ut som det vi människor äter. Kan man köpa vanligt salt i mataffärer och ge hästen, eller är det någon skillnad?? Någon som vet?:)

Sv: Salt!

Ja det kan du men tänk på att det ska vara utan jod...

Frågan är vilket som blir mest billigt...

Muddson

Det är vanligt salt, NaCl, om det inte står annat.
(I mataffären kan man ju t.ex. köpa mineralsalt och liknande, det är inte NaCl.)

Jag köpte en påse (10 kg) från Krafft för 65:-, även fast Willys bara tog under 10:- för 2 kg. Det var så drygt att springa och handla så ofta...:crazy:

Så Krafft är absolut inte billigast på salt, kolla och jämför med vanliga butiker.

Angående jod eller ej, så är det smart att kolla upp vad ditt övriga foder innehåller, för vissa hästar kanske behöver ett jodtillskott.:idea:
Jodförgiftning är inte att leka med, men brist är ju inte heller bra.

jag ger vanligt "människosalt" till min häst. Jag använder salt utan jod. Köper det på Coop för 9 kr för 1 kg tror jag det är. Det räcker länge, ge 15 ml per dag.

Oftast är jodtillskottet från salten helt ofarligt.
Säg att man ger 20 g till en stor häst så blir det 1 mg jod vilket är ett ganska lagom jodtillskott. Giftighetsgränsen för en stor häst anses vara ca 75 mg men det finns fall där hästar reagerat på doser neråt 50 mg. Hur som helst blir ngt milligram från saltet helt marginellt om man inte redan ligger väldigt högt tex genom algutfodring.
PL

Senast ändrad:

Oj! Ja, då är det ju knappast så farligt alls att ge ett joderat salt.;)

Tack för förtydligandet, vet att många är hysteriskt rädda för att ge det till just hästar.

Men alger är ju nyttigt!;):angel:

Nä, det är lite synd när okunskap ger effekten "sila mygg och svälja kameler"...

KL

Just med tanke på Jodet, från vilka andra fodermedel kan hästar få i sig Jod?

Och salt, hur skadligt är det för en häst att inte få i sig tillräckligt med salt? Har en herre hemma som totalvägrar att äta kraftfodret om jag har salt i (har även testat s.k svettersättning som skall vara smak och luktlös men han upptäcker det ändå) dessutom totalratar han saltstenen.

jag har gett min eksemhäst alger, det har varit jätte bra!!!!!!

Jodhalten i de flesta fodermedel är låg.
Foder odlat nära saltvatten har mer jod.
Att det mesta vi odlar här i landet har för lite jod är anledningen till att vi tillsätter jod i saltet.
För lite salt ger för litet vätskeintag vilket ger sämre återhämtning efter ansträngning o i vissa fall förstoppningskolik.
Extrem saltbrist ger CNS-skador.
PL

Senast ändrad:

Jag gissar på att det vi fodrar hästarna med inte innehåller tillräckligt mycket salt heller - eftersom vi kompletterar med saltsten och salt i fodret. Jag vill gärna tro att min häst skulle ta saltstenen om han behövde salt, men det finns det ju inga garantier för och det är väl dumt att förlita sig på det.

Finns det någon som har några tips på hur man får i en salt-vägrande häst saltet den behöver? Finns det något annat än saltsten eller rent salt man kan ge (svettersättning dock inget alternativ då vi redan försökt med detta).

Hur vet man om hästen behöver mer salt ??:crazy: Har en varmblodsvalack som rids 6-7 dar i veckan och nu har han vinterpäls så om man rider ca. 1 h och tränar blir han helt gennomsvettig han är blöt nästan överallt. Han har en mineralsten i boxen men ser nästan aldrig att han slickar på den....
Kan han behöva mer salt ???

Sen jag ökade på min hästs mineralgiva till rekomenderad så har han nästan helt slutat slicka på saltstenen. Jag inbillar mig att han får i sig tillräckligt med mineralfodret.

okej, ja min häst får ju oxå mineralfoder, och vetinte men det är väl inte så bra om de får för mkt salt ???

Om jag har fattat rätt så gör sig hästar lätt av med saltöverskott. De svettas oxå ut mer salt än vad människor gör.

Off topic...
deras olja innehåller rapsolja.. Som du kan köpa 2 l för 20:-
Deras 5l dunk kostar över 100:- har jag för mig. Gissa var jag handlade förr. Nu behöver jag inget tillskott.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
639
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
512
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare