T

TheDot

Min häst har en saltsten uppe på väggen som han aldrig slickar på, har aldrig gjort det. Behöver man då ge salt som tillskott?

Han äter 3 kg havre, ca 8 kg hö, 800g müsli och betfor. Höet har ett ganska dåligt värde, men vet inte exakt. Ger honom miner, som han dock inte äter så tänkte köpa något flytande. Vad tror ni?

Har läst någonstans att de kan ha mineralbrist om de äter jord? Ibland när man är ute och går i skogen kan han bara ställa sig och börja äta på vägen. :crazy:

Sv: Salt?

Köp vanligt salt och ge i fodret, ca 1 msk (~20g)/dag är underhållsbehovet. Har hästens vettats mycket kan man ge mycket mer.

En saltsten bör inte räcka mer än ca 3 månader om hästen inte får salt på annan väg, t.ex. genom en större giva av ett komplett mineralfoder som ofta innehåller salt.

En liten sak som du bör tänka på om du vill ge Chevinal Plus som flytande mineralfoder: Det innehåller inget kalcium och fosfor, så det måste du ge på annat vis om inte resten av fodermedlen innehåller tillräckligt. 3 kg havre kanske täcker P-behovet iofs?;)

Tack för svaret! Då köper jag vanligt salt då, eftersom saltstenen är helt orörd!

Hur mycket kalcium och fosfor behöver de få i sig?

Min häst äter 1dl salt om dagen plus att hon använder sin saltsten flitigt och har en noga uträknad foderstat.
Detta för att hon dricker lite dåligt annars.

Tänk på att det ska vara salt utan jod!!

Senast ändrad:

Om jag vore du skulle jag ge salt i maten eftersom du vet att han inte äter på saltstenen. Jag har för mig att underhållsbehovet är 20g/dag men om du rider så pass hårt att hästen blir svettig så bör du tillsätta extra. Enligt Hippocampus kräver 5 liters svettförlust (ungefär 30 min trav) 45 g extra salt.

Kalcium: 0,4 x energibehovet (MJ)
Fosfor: 0,3 x energibehovet (MJ)

En häst som behöver 70 MJ behöver alltså 28 g Ca och 21 g P.

20 g är underhållsbehovet, alltså det som krävs för att hålla kroppen levande och fungerande.

Tilläggsbehov är det som går åt när kroppen rör sig och arbetar.

T.ex. en varm sommardag när hästen blir varm och svettas lite bara av att gå i hagen så behövs det mer salt än vad underhållsbehovet ger.

Min häst får oxå 1 dl salt/dagen + saltsten i boxen. Saltstenen används flitigt. Räcker ca 2 månader. Men nu till sommaren när värmen kommer så ökar jag saltmängden, då de är en travare jag har så svettas den rejält, iaf under snabbjobben, men även heta dagar och lätt motion kan få svettet att flöda, kvällstid.

Min häst får oxå 1 dl salt/dagen + saltsten i boxen. Saltstenen används flitigt. Räcker ca 2 månader. Men nu till sommaren när värmen kommer så ökar jag saltmängden, då de är en travare jag har så svettas den rejält, iaf under snabbjobben, men även heta dagar och lätt motion kan få svettet att flöda, kvällstid.

Oj, vad mkt.

Kan det verkligen vara bra för hästen?
Min förra ponny åt 1 msk salt utan jod per dag för att han inte rörde saltstenen. Jod ska tydligen inte vara bra för hästar.

Men jag trodde också att det var för hästar som för oss, kroppen mår inte bra av för mkt salt

hästars svett innehåller mycket mer salt än våran svett, de svettas också mycket mer än vad vi människor gör, samt att de väger 10 ggr mer än oss. så de behöver ganska mycket salt.. ;)

Det finns delade meningar om hästens saltbehov. Det är lite på modet att trycka i hästen salt nu för tiden pga de forskningsinsatser som gjorts vid SLU och därmed tillhörande rapporter om hur oerhört viktig denna forskning är för att övertyga om att forskningsanslagen använts till något viktigt och att det bör beviljas ytterligare anslag.

Många påstår att salt kan fresta på hästens inre organ, vilket skulle kunna ge upphov till ledprobelm (som på människa ungefär) och ger inte salt annat än vid extrem ansträngning eller vätskeförlust.

Jag är ingen expert men har hört olika synpunkter. SLU:s forskningsresultat är inte oemotsagda av folk som är aktiva med tävlingshästar.

okai, så du ger alltså inget salt alls annat än vid extrem vätskeförlust?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 343
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka