carre10

Trådstartare
Hej alla!
Har en häst som mycket sällan slickar på sin saltsten. Han går normalt arb 6 - 7 dgr / v. Tänker de gånger när han är svettig att nu borde han få salt. Har givit salt i perioder, mest sommartid när han gått ett ordentligt pass. Men jag är osäker på hur mkt man skall ge ( tänker på njurar etc ). Jag har givit ca1 msk / dag. Finns det någon som har kunskap om hur mkt man skall ge? Han väger 600 kg.
Och skriver igen; hans saltsten är nästintill orörd.
Tack på förhand!

Sv: salt

Min häst svettas väldigt mycket och får salt varje dag, jag märker när hon behöver extra salt för då kan hon äta saltet direkt ur handen, annars får jag blanda de i betforen. Men jag har hört (observera hört) att man kan ge upp till en halv dl om dagen, sen om det är sant vet jag inte. Tror iaf att det är bra att ge salt eftersom när hästen gått ett svettigt pass tror jag att den kan förlora upp till 75 % av salt halten (kommer inte ihåg precis) o de ska tydligen ta flera dagar för hästen att återställa saltbalansen.

1 msk är ungefär underhållsbehovet för en normalstor häst, och vid kraftig svettning kan man ge bra mycket mer.

Titta på vad du ger i övrigt som kan innehålla salt. Mineralfoder innehåller salt, och även många färdigfoder.

Jag ger 1 msk dagligen, om han svettats mycket får han 2-3 msk, han har ju saltsten också. Om du klappat en ordentligt svettig häst med småsår på händerna känner du att det är rätt salt... Dom förlorar mycket där och det är knappast något dom slickar i sig på en saltsten även om dom gillar den (kanske bortsett från de hästar som knaprar konstant...) Har dom bara fri tillgång på vatten är det nog svårt att ge dom för mycket. Kollar man foderstat på hippocampus brukar det komma upp en bra salttabell som visar hur mycket salt som förloras vid ett visst arbete. Finns säkert någon annan stans också...

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 794
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag behöver ett foder att blanda salt med till min häst. Han kommer äta en liten mängd, 1-3 dl, och främsta syftet är att blanda salt...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Foder & Strö Det finns flera trådar om salt men det jag undrar är om hästar själva är bra på att "reglera" sitt intag av salt, så att de får i sig...
Svar
3
· Visningar
1 199
Foder & Strö Hej, Hoppas någon foderkunnig kan råda mig i detta; är nämligen snart dags att sätta betesbegränsade (Globus) på min kära lilla...
Svar
3
· Visningar
1 208
Senast: Ellyne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka