Qodrofenia

Trådstartare
En dum fråga kanske ..Men vad är skillnaden mellan fodersalt och bordsalt som man använder hemma?
Är det nån som har kolla på det?

Sv: Salt?

Bordssaltet innehåller ofta jod och det ska man inte överfodra med.

Jag vet inte exakta siffror och varför inte, men så mkt har jag iallafall lärt mig. ;)

oki tack så mycket..
Blev lite nyfiken för på saltet jag har hemma i köket står det att joden är tillsatt för att förhindra struma.Och att man tillfört det sedan 30 talet.

är inte så insatt men vad händer med en häst om man överutfodrar med jod?
Och vad finns det mycket jod i som hästar äter annars?

Det är ingen skillnad! NaCl som NaCl...;)

Dock kan bordssaltet vara jodberikat, och beroende på hur mycket man ger av saltet och andra tillskottsfoder så kan man behöva se upp med det.

på salt paketet står det 5mg/100g jod

Och det säger inte mig ett jota.. är det mycket?

*blev helt plötsligt intresserad av jod och dess konsikvenser för hästen*

Enligt Christina Plancks bok "Hästens näringsbehov och utfodring":

Dagsbehov för underhåll och lätt arbete:
0,1-0,6 mg/100 kg häst

Max toleransgräns för underhåll och lätt arbete:
15 mg/100 kg häst

På mitt saltpaket står det "Jod (Kl) 5 mg/100 g".
Jag tolkar det som att saltet innehåller 5 mg jod per 100 g salt?

Jag tolkar det som står på mitt paket på samma sätt..är ditt paket möjligen vitt och rött?:D
Så.. inte för att jag tänker ge hästen bordssaltet .. men den skulle inte kolavippen av att få 100g per dag av det. Min häst tex väger då 550 kg..eller har jag fattat det hela fel då?

Vad händer med en häst som får i sig för mycket jod? är det nån som vet?

Gör det enkelt..köp salt utan jod !!
Slipper man oroa sig..

Jag behöver inte ge min häst salt..Jag är bara nyfiken rent allmänt ..om inte annat för priset skiljer ju en del mellan fodersalt och bordssalt per kg..Och man kan ju undra vad det beror på.. för det kan ju inte bara bero på förpackningen..
Man kan ju tycka att saltet för djur ska vara av samma hygieniska kvalitet som bordssaltet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 491
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 125
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
512
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 045
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar