giffan

Trådstartare
Jag har en fundering på hur mkt salt man kan ge ett varmblod som tränar/tävlar. Han dricker mkt dåligt och jag skulle behöva få han att dricka mera. Jag har en tråd på foder om att han dricker dåligt, och där rekomenderade de mig att fråga här om salt behovet.
Hoppas på svar.

Sv: Salt

"En häst i hårt arbete kan förlora 10 - 15 liter svett per timme vilket motsvarar en förlust av ca 125 g vanligt koksalt (natriumklorid).

Kroppens innehåll av natrium regleras av en känslig balans mellan intag och utsöndring. Hos de flesta djur leder ett stort intag av natrium ganska snart till att detta utsöndras via urinen. Detta sätt att reglera innebär i princip att det är omöjligt att ”ladda” kroppen med natrium."

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/Agria/text.nsf/id/395

Citatet ovan är hämtat från nämnda hemsida. Det innebär att du kan ge ganska så mycket salt i maten utan att du för den skulle ger för mycket. Har hästen bara fri tillgång till vatten så kommer det att dricka och reglera saltnivån själv. Mycket salt leder definitivt till ökat vätskeintag.

Underhållsbehovet är 20 g per dag. Det bör man alltså dagligen ge i fodret. Sedan kan du öka på mer, om det är vätskeintag du vill stimulera.

Hälsning Maja

Sv: Salt

Hej!

För att få honom att dricka mer så kan kan du pröva att lägga pellets eller betfor i vattnet. Du kan även pröva med morötter, äpplen aller annat han tycker är gott. Ta bara lite vatten i början och fyll på efterhand som du ser att det funkar. Saltet kan du lägga i maten eller fukta hö med saltat vatten. Om du vill ha honom att dricka saltvatten istället så gäller att 1,5 tsk salt/liter vatten är max, öka aldrig men minska om han tycker det är för starkt.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 109
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 013
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
398
Senast: skiesabove
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka