J

Juvelflickan

Hur mycket salt får era hästar?
Får de endast en saltsten eller även salt i mat/vatten?

Tacksam för svar!

Sv: Salt

Hejsan du! Jag kompletterar min hästs foderstat med fodersalt. Ca 1msk per dag. Hon har även saltsten men i och med att hon svettas mkt så anser jag inte att hon får i sig tillräckligt med salt.

Fri tillgång till saltsten, både i box och hage.
Sen får han ju mineralfoder med salt i.

Inget fodersalt då han inte går i så pass hårt arbete att han kräver extra salt.
(för mycket salt kan leda till saltförgiftning)

Lånar

Kan man lägga saltstenen i krubban? (att den ligger där hela tiden så han får äta runt den) Min häst drar loss den om jag hänger den på väggen...

Ja det kan du göra, samtidigt som den slickar i sig salt så äter den övriga maten inte så snabbt eftersom den måste flytta på stenen hela tiden... min häst tog oxå ner sin saltsten så då la jag den i krubban :)

Diabolical_Kitten skrev:
Lånar

Kan man lägga saltstenen i krubban? (att den ligger där hela tiden så han får äta runt den) Min häst drar loss den om jag hänger den på väggen...

Sätt in en stor sten, på en hållare för stor sten. De går inte att dra loss.

Ang salt (dvs ursprungsfrågan) så har mina saltsten både inne och ute (inte ute vintertid) och äter saltat hö, men får inget salt i maten.

Min häst slickar aldrig på en saltsten så jag tillsätter mellan 20-50 gram/dag beroende på om hon svettats mycket eller lite.

Det har jag aldrig hört talas om...?
Jag har hört att om de får i sig för mycket salt så kissar de ut det.

Någon annan som hört något om detta?

De har saltsten ute och inne, + 20 gram salt i fodret varje dag. Mer om de svettats mycket samt på sommaren. Jag har aldrig hört om hästar som fått saltförgiftning. Då ska det väl till att de glufsar i sig en saltsten om dagen kanske...

Juvelflickan skrev:
Det har jag aldrig hört talas om...?
Jag har hört att om de får i sig för mycket salt så kissar de ut det.

Någon annan som hört något om detta?

Har hört att en häst aldrig kan få för mycket salt. Överskott av salt gör de av med, genom urinen låter ju troligt. Saltförgiftning har jag aldrig hört talas om :confused:

Ang. frågan. Ger extra salt främst på våren och hösten då pållen svettas väldigt mycket. Ca 1 msk/dag.

Lutta skrev:
Har hört att en häst aldrig kan få för mycket salt. Överskott av salt gör de av med, genom urinen låter ju troligt. Saltförgiftning har jag aldrig hört talas om :confused:

Ang. frågan. Ger extra salt främst på våren och hösten då pållen svettas väldigt mycket. Ca 1 msk/dag.

Jodå de kan fara illa av för mycket salt. precis som människor. Dessutom, överskott på salt ger ökad törst och så dricker de för mycket och salter och mineralbalanser rubbas iom att hästen kissar ut för mycket av dem.

Okynnesätande av salt ägnar sig en del hästar åt, de knaprar på saltstenen som om de vore socker, dricker således floder också och får helt enkelt i sig för mycket salt för att det ska vara nyttigt. Dessa får man ta bort saltstenen för och ge salt i krubban.

Vanligare är dock att 'normalhästen' får för LITE salt eftersom det är FÅ hästar som äter tillräckligt från saltstenen för att de facto täcka det verkliga saltbehovet.

fri tillgång inne och ute. 2 msk i det lilla kraftfodret de får

Min häst har saltsten i boxen som hon använder flitigt när hon äter hö. Skulle inte ge henne mer salt i fodret eftersom jag tror det skulle bli för mkt.

men saltet binder väl sig på något sätt i vävnaderna? Det går väl inte att kissa ut? Eller? :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 389
Senast: Shixle
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 310
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 665
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar