F

Filou

Hur vet man hur mycket salt hästen behöver. Min häst är nämligen saltmissbrukare och jag har därför tagit bort saltstenen, men hur mkt salt ska jag lägga till istället. Hon har ett enrgibehov på ca 80 Mj
 
Sv: Salt?

Min medryttarhäst är likadan, han får en msk om dagen. Vet inte om detta är korrekt dos dock. Han väger 510kg.
 
Sv: Salt?

Är du säker på att han ”missbrukar” salt? En vuxen häst kan reglera sitt saltintag väl. Behovet varierar oerhört beroende på hur mkt den svettas, hur mkt överkottsprotein den får, arbete osv. Någonstans mellan 25 gram och 300 gram ligger behovet. Om han står inne mkt och inte har strå att tugga på kan saltätande uppträda som beteendestörning
 
Sv: Salt?

normalstor häst (500 kg) som arbetas lätt bör få i sig ca 30 g salt om dagen.. finns det redan salt i kraftfodret (ex kraft-pellets) behöver du inte lägga till så mycket som 30 g.. kolla upp vad hästen får i sig genom kraftfodret och ge sedan löst salt efter det..
sedan kan man behöva ge mer salt om hästen arbetar hårt eller när det är varmt..
 
Sv: Salt?

okej, tack så mycket. Men hon äter 9 kg hösilage och 250 g betfor så där får hon nog inte så mycket salt i sig...
Kan man köpa vanligt salt i affären??
 
Sv: Salt?

de flesta hästar föredrar grovsalt, det kan du köpa i affären.. köp inte finsalt för det blir för salt för häststackrarna :)

och blanda inte saltet med betforn, vissa hästar som gillar salt vägrar äta salt mat.. kanske du ska köpa en liten mineralkrubba att lägga dagsransonen salt i...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 700
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 448
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
222
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp