men blir det itne hemskt dyrt för dig att köpa saltsten var 14:e dag? vår andra häst är som din och henne har vi tagit bort saltet för och ger i fodret istället...
 
Jag har inte haft min häst så länge så har inte riktigt kommit fram till vad som är bäst, och detta med saltet är ett litet dilemma.

Jag hade hoppas att hon ska lugna ner sig med saltet när hon inser att hon alltid har det, men hon verkar tycka det är en jättestor god sockerbit istället för en trist saltsten :)

Jag har för mig att jag fick 3 saltstenar för 50kr sist jag köpte (hoppas det inte bara var "go-pris")så just den saken är ok för tillfället.
 
Det finns ju hästar som kommit på att det är kul att använda saltstenen som gnagleksak...
Dels blir det dyrt att köpa saltstenar hela tiden, och det förstör ju även ströet om det sprids mängder av salt i det.

Din häst är ett exempel på häst som JAG inte skulle ha saltsten till. Lägg in en opumpad fotboll i boxen istället. ;)
 
jo, leksak har jag beställt men den var slut (happy horse bollen) men en fotboll är ju inte så svår att få tag på! Tack för tipset :)
 
På en islandshäst beräknar man att behovet ligger på ca 20 gr per dag av salt, detta förutsätter normala omständigheter såsom normal träning och inte tropisk värme.
Om detta ändras ökas behovet av salt, så varma sommrar samt hård träning kräver mer salt till hästen.

Det är inte heller bra att pållen tuggar i sig för mycket salt, om så sker är det bättre att reglera saltintaget själv och inte ha en saltsten i boxen. Under bete skall hästen alltid ha tillgång till salt, på box kan vissa hästar okynnes äta i brist på sysselsättning.
 
Tack så mycket Boj. då kan man alltså räkna lite mer till en stor häst då. ungefär 30 g/dag.

hur mycket blir 30g i ml? jag är extremt dålig på omvanling mellan enheter :o
 
hur mycket blir 30g i ml?

Det beror ju på vilket ämne det gäller. Gäller det vatten så är 30g också 30 ml. Salt är tyngre och 20g blir ungefär 1 msk, vilket är 15 ml om jag inte är helt ute och cyklar.
 
Vattenbehovet (pskykiskt saltbehov dvs det hästen tror sig behöva) styrs av blodets osmolalitet, dvs Na, Cl halten (och några till) + lite annat. Det ska vara en viss balans (hårt reglerad av hästen) och förlorar hästen lika mycket (sett till balansen) vatten som salter i sin svett så känner den sig inte törstig (samma balans) trots att den är uttorkad. (Planck & Rundgren, 2003) Dricker din häst bättre sedan den fått salt? Annars kan det nog vara farligt då salthalten höjs i blodet utan att hästen dricker för att hålla balansen.
 
De foder vi ger hästen täcker aldrig upp hästens natiumbehov. Klor finns det däremot massor av ngnstans, kommer dock inte ihåg var;)
 
Jamendåså! Då slipper jag fundera på det. :)

Började nämligen snurra med vansinniga tankar på om man behöver ge lika mycket salt om man t.ex ger olika typer av färdigfoder, eller bara en hyfsat stor mängd mineraler... :D
 
Jag ger mina salt i maten + att de har fri tillgång till saltsten både ute och inne.
2-åringen får 20 gr/dag och de båda 3-åringarna ger jag 40 gr/dag, de dagar de blivit riktigt svettiga av ridningen ger jag dem 60 gr istället för ordinarie 40 gr. De kissar inte överdrivet mycket och dricker som de ska. Det är oerhört viktigt att tillföra salt efter hårda pass, de tillgodoser sig inte 60 gr genom att slicka på sina stenar, det skulle ta alldeles för lång tid och då blir de uttråkade.
 
svar till:

Har jag en häst som trådskaparens t.ex. som inte har förbrukat en saltsten på två år, då kan man ju ana att något inte står rätt till.

nettan svarar:
står rätt till?? om hästen inte förbrukat sin saltsten på två år betyder det att den inte har något behov/ eller mycket litet behov av salt. saltregleringen beror på hur mycket hästen jobbar,stress,svettas.
så jag jag fattat det. :)
 
svar till:
på box kan vissa hästar okynnes äta i brist på sysselsättning.

nettan svarr: men låt den göra det då,bättre än att den krubbbiter,boxvandrar eller någon annan dum ovana som att väva i brist på sysselsättning,salt är ju som sagt inget som hästen kan få "för mycket" av! :)
 
nettan svarr: men låt den göra det då,bättre än att den krubbbiter,boxvandrar eller någon annan dum ovana som att väva i brist på sysselsättning,salt är ju som sagt inget som hästen kan få "för mycket" av!

Att hästen tuggar i sig saltstenen på en vecka eller mindre, är defentivt inte bra. Vill man lösa sysslolösheten är det bättre att välja andra alternativ än saltsten, som ger problem i njurar när hästen äter mycket av den.
 
Nej såklart om du ger hästen salt i maten :p

Men om du menar "ändå" så behöver det ju inte betyda att din häst har brist på salt?
Den kanske får i sig sitt saltbehov på andra sätt? Ev inte ha så stort saltbehov
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 255
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 665
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
485
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp