Sv: Salt

Ger du något annat foder som innehåller salt? Mineralblandning?

Behovet är ca 5 g bordssalt / 100 kg häst och om den inte får mineral med jod så ska du ge jodsalt.

Jag håller på och räkna på foderstaten nu, dock fanns det inga mineraler med på höanalysen men hon jag köper hö av försöker fixa fram det. Som det ser ut nu kommer pålle äta 4 kg hö (analys: 8.0 MJ och 47 smrp) och 0,4 kg kraft grund. Inget mineralfoder än tills jag vet hur det är med mineralerna i höet.
Han har ätit kraft miner blå innan men när jag la till det i foderststs pogramet (freefarm) så så blev kvoten Ca/P för hög, men det går väl inte veta utan mineralanalys.

Senast ändrad:

Miner blå har ju en kvot på 4 vilket är för högt. Programmet svarar bara på vad du ställer för fråga. I detta fallet har du ju inga mineraler från grovfodret att balansera alltså blir svaret 4.

Jag ger 1 matsked(22 gram)/dagligen och mer vid större anstränging i vattnet. Häst som aldrig slickar på saltsten och inte äter salt i maten

Min häst slickar visserligen en hel del på sin saltsten, när han har en, men jag har märkt att han svettas ut betydligt mer än han får i sig själv (speciellt vid varmt väder, då återhämtar han sig inte tillräckligt fort - distansritt 50km). Så sedan hösten ger jag en msk dagligen, för att täcka basbehovet. Vid träning får hästen extra salt direkt efter träningen, för att täcka det som svettats ut. Jag ger fodersalt, köpt på Granngården.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 245
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 311
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 665
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV