Centaur

Trådstartare
Vilken sorts salt använder ni till era ridbanor och varför?

Jag har användt NaCl men det fungerar inte särskilt bra vid -10 eller kallare. Har hört att magnesiumklorid skall vara bättre?
 
Sv: Salt

Magnesiumklorid och kalciumklorid har van Tofts tal 3 medan natriumklorid har talet 2, så dessa tidigare två ger en lite annan påverkan av vattnets egenskaper jmf med natriumklorid.

Av dessa två så är magnesiumkloriden bättre än kalciumklorid framförallt för att jag tycker att ridbanan sätter sig mera (blir hårdare) med kalciumklorid och magnesiumkloriden lär ska vara snällare för djurens karleder.

Prismässigt skiljer det egentligen inte så mycket om du köper i 1 tons säckar, stora säckarna är ganska smidiga att hantera med antingen gafflar eller storsäckslyft men går ganska bra att hantera även med bara lastare om man stroppar säcken.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi behöver lära oss hur vi håller vår ridbana 25x35 m med underlag "ridbanegrus" dammfri till rimligast möjliga kostnad. Jag tar gärna...
Svar
10
· Visningar
949
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 702
Senast: Tilly_85
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 606
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp