HerrKantarell

Trådstartare
Hur mycket salt ger ni era hästar i full träning?

Ger ni extra träningsdagar eller ger ni lika mycket alla dagar?

Äter era hästar tillsatt salt på/i maten?

Sv: Salt?

Mina har saltsten i boxen och så kompletterar jag före och efter starterna.

Samma sak här, våra hr tillgång i box och hage, och får saltersättning efter lopp, och i enstaka fall före för att dricka bättre under tävlingsdagen, de kan inte lagra saltreserver, bara ersätta förlust men blir förhoppningsvis "törstiga" av salt i maten.

Mina har saltsten i boxen + att dom får ca 1/5 dl i maten ihop blandat tillsammans med betforn, mineralerna och kraftfodret.

Har jag en stressad häst som svettas mycket, får dom svettersättning efter tävling.

Har provat det på min förra häst (kallblod) som var hyperstressad till och på tävling. Så fort hon ställdes på transporten började hon skaka och svettas, när man kom fram var det 4 blöta fläckar där hovarna varit, även fast man hade så lite som möjligt på henne vid transport.

Gick inte att ha i boxen innan tävling, var tvungen att promeneras med annars lklättrade hon på väggarna. Men så fort hon fick vagnen på och börja jogga så lugnade hon ner sig (och torkade!)

Jag testade Grov SPC på henne och jag kan säga att hon blev inte diskad för galopp på över ett år (var nära att vara tvungen att kvala om innan). Tog pengar i 18 starter på rad. Blev lugnare på tävling och ödslade bort mindre krafter innan start.

Jag ger salt i fodret, nu startar inte mina så ofta av olika anledningar men jag upplevde ingen skillnad på den jag testade svettersättning på mot när jag inte gjort det.

Mina är inte tillräckligt intresserade av saltsten för att försörja saltbehovet där.
Jag har för mig att dagsbehovet på en tränande travhäst häst är ungefär 60 g enligt de tabeller jag kollat i.

:idea:
Har provat det på min förra häst (kallblod) som var hyperstressad till och på tävling. Så fort hon ställdes på transporten började hon skaka och svettas, när man kom fram var det 4 blöta fläckar där hovarna varit, även fast man hade så lite som möjligt på henne vid transport.

Gick inte att ha i boxen innan tävling, var tvungen att promeneras med annars lklättrade hon på väggarna. Men så fort hon fick vagnen på och börja jogga så lugnade hon ner sig (och torkade!)

Jag testade Grov SPC på henne och jag kan säga att hon blev inte diskad för galopp på över ett år (var nära att vara tvungen att kvala om innan). Tog pengar i 18 starter på rad. Blev lugnare på tävling och ödslade bort mindre krafter innan start.

Jag kan skriva under på allt detta, har gått igenom samma sak, tror vi haft detta med i en annan tråd också :idea:
Hästen är dock pensionerad nu... men vi kommer använda detta foder i framtiden också, då resultatet fysiskt blev mycket bra för hästen.

Svarar alla. I studier jag har läst står att saltsten inte är tillräcklig, att hästen behöver mer

http://www.krafft.nu/pages/lektion_12___hastens_saltbehov_136/

Vad säger ni om detta?

Har någon provat kra**ts SPC-foder och märker någon skillnad i prestation?

Jag säger att det är inviduellt, som när det gäller alla hästar. Högre prestation där hästens saltförlust är större, kräver givetvis mer salt. Men somliga hästar slickar på stenar ivrigt, andra inte. Är man osäker kan man ta bort saltstenen och ge i fodret enligt rekommendationen på förpackningen.

Det var länge sedan jag fodrade med krafft förutom lusernen, så jag hade inte hört talas om SPC innan. Nyfiken av mig som jag är gick jag såklart genast in på kraffts hemsida. Där kan man läsa följande:
"Innehåller specialbehandlad havre som kan förbättra hästens förmåga till reglering av vätskebalansen under hård ansträngning och vid mag- och tarmproblem."

På vilket sätt är det havren specialbehandlad och på vilket sätt påverkar det förmågan till reglering av vätskebalansen, är det någon här som har koll på det?

Vet inte (ångkokt?), men det fungerade på min. Var skeptiskt mot fodret innan men tänkte att man kan ju testa, kan ju inte bli värre då hon var riktigt extrem.

Har inte behövt använda det på någon annan häst.

Det var länge sedan jag fodrade med krafft förutom lusernen, så jag hade inte hört talas om SPC innan. Nyfiken av mig som jag är gick jag såklart genast in på kraffts hemsida. Där kan man läsa följande:
"Innehåller specialbehandlad havre som kan förbättra hästens förmåga till reglering av vätskebalansen under hård ansträngning och vid mag- och tarmproblem."

På vilket sätt är det havren specialbehandlad och på vilket sätt påverkar det förmågan till reglering av vätskebalansen, är det någon här som har koll på det?

SPC betyder " Specially Processed Cereals" och är en process som genom vatten och värme påverkar havren så att stärkelsen till viss del ändrar struktur. Detta inverkar (enligt Krafft) på hästens förmåga att bilda ett protein (AF) som styr cellväggarnas förmåga att släppa igenom vatten.
Mao är det proteinet som hästen producerar som hjälper kroppen att behålla kroppsvätska vid hårt arbete eller nervositet, och förebygger också magproblem som många (framförallt nervösa) tävlingshästar har.

Min häst som är riktigt nervklen, var ju så tunn och i samband med start förlorade hon ca 20 kg, ( troligen det mesta i vätskeförlust) och var ju också en hetsporre som inte klarar havre, då går hon inte att hålla alls. Vi gjorde felet att ge henne havrefritt med mindre protein(Hippo) vilket gjorde henne lugnare men också tunnare..... Hon är rädd för att åka transport och svettas, och på det vägrar hon dricka på bortaplan.

Men hur som fick vi rådet att byta foder, och det gjorde vi. Hästen gick upp nästan 60 kg, och blev lättare att hantera, förlorade mindre kg/start och mår mkt bättre, dock hade hon problem med sin nacke som också är en trolig orsak till stressen, och är nu pensionerat avelssto. Men hade vi kommit på detta tidigare samt åtgärdat hennes nackproblem i tid så hade hon säkert kunnat fortsätta starta inom rimliga resavstånd.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 885
Senast: fio
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
259
Senast: Unafraid
·
Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 711
Senast: Tilly_85
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 259
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka