Salt på bete

Trasdockan

Trådstartare
Hur mycket salt bör man ge till en d-ponny som kommer att ridas 4-5 dagar ganska ansträngade träning i veckan på sommaren? Med eller utan jod? Kan man blanda salt med betfor?

Sv: Salt på bete

Jag ger salt i betforn och jag rider inte ens så hårt som du. Utan jod för säkerhets skull.
Bara saltsten räcker inte tycker jag.

saltsten i hagen satsar jag på för att dom behöver anstränga sig för att få i sig. Hästar äter så mycket dom behöver. Det man ska tänka på är att dom alltid ska ha tillgång till gräs så att dom inte äter på
saltstenen bara för att det inte finns något annat att äta! Saltet försvinner när hästen svättas och kissar.

varför har du fått för dig att saltsten inte räcker??

Här kan du läsa på lite..

http://www.agria.se/agria/index.nsf...rl=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/2562

Min veterinär sa att hästen behöver ca 45 gram salt / dag på sommaren eftersom de kan svettas uppemot 15 liter varje dag.

Min saltsten väger 2 kg och räcker hela sommaren, det betyder att min häst får i sig 22 gram salt per dag.
Alltså för lite.

Någon som vet ungefär hur mycket 30 gram salt är? 1 msk?

Senast ändrad:

Rider du din häst under sommaren, eller går den bara i hagen?
Intressant om den svettas så mycket av att gå i hagen eller om man räknar med att ett hårt ridpass inkluderas i det hela?

varför har du fått för dig att saltsten inte räcker??

Använder inte hästen sin saltsten så ska man tillsätta salt i maten. De förlorar varje dag ca 20g utan att svettas en droppe.
Hästar reglerar inte sitt saltbehov själva. Vissa rör inte stenen, andra knaprar mängder och några lite lagom.
Finns tom studier på att de inte gör det och att det bästa är att ge hästen saltvatten om den svettas mycket vid arbete.
// Linda

Rider du din häst under sommaren, eller går den bara i hagen?
Intressant om den svettas så mycket av att gå i hagen eller om man räknar med att ett hårt ridpass inkluderas i det hela?

Trasdockan skrev ju att hon red sin häst ganska hårt, och föregående talare sa att hästen förlorar 20 g bara av att gå i hagen.

Jag vet att travhästar och elithopphästar kan förlora uppemot 200 g salt under en tävling, så ja, det verkar ganska troligt.

En trav- galopp eller fälttävlanshäst som går ett hårdare jobb en varm sommardag förlorar flera hundra gram salt genom svettning, och det finns väldigt få hästar som äter så mycket av sin saltsten. Det är väl de här hästarna som "missbrukar" sin saltstan och formligen tuggar i sig dom, men jag har inte mött så många av den sorten.
För hästar so enbart går i hagen alt. rids väldigt lugn och inte svettas alls räcker det kanske med saltsten, men svettas hästen behöver den salt i form av tillskott i fodret/vattnet,

Jag ger salt i betforn, utan jod.
Pollan har saltsten som gillar att slicka på, alltså mer än genomsnittshästen, men jag tycker att hon jobbas så pass hårt och då förlorar så mkt salt att hon inte kan slicka i sig det.
Och värt att tänka på, en häst med saltbrist dricker mindre, vilket inte är bra.

Jag har en fråga och skriver här istället för att starta en ny tråd.

Vi har två hästar i hagen varav den ena hästen seriöst TUGGAR i sig en saltsten.

Min häst behöver salt men jag vet inte hur jag ska göra då jag inte kan ha en sten i hagen då den andra hästen äter upp den på en gång.

Ska jag då ha i salt i fodret?
Vad för salt och hur mycket?
Salt med eller utan jod?
Tacksam om någon svarar :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 407
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31