Salt/mineralsten när?

bigganl

Trådstartare
Hur gamla ska fölen vara för att det ska vara ok att ha en saltsten i hagen? Mina hästar går ute dygnet runt och fölet är nu 3 månader. Han är inne i sin box ca 10 minuter om dagen och nu har jag satt in en saltsten där för att se hur han reagerade. Han slickar en del på den, men inte mer än vad de vuxna hästarna gör tycker jag. Är det ok att sätta upp en saltsten även i ligghallen eller är det för tidigt?

Sv: Salt/mineralsten när?

När låter ni fölen ha tillgång till saltsten? Jag har kollat böcker och googlat men det står så olika. Är därför nyfiken på hur ni vana uppfödare gör.

Jag är ingen van uppfödare direkt, men mina har saltsten i vindskyddet, hade lillan blivit dålig i magen hade jag plockat bort den. :p

Det verkar fungera bra. Ingen diarrè och inget hysteriskt slickande. :)

Jag har fått lära mig att föl under 6 månader inte ska ha en saltsten pga att dom har svårt att hantera saltöverskott. Dom klarar sig på det salt som mjölken innehåller.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 313
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 355
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar