Salt/mineralsten när?

bigganl

Trådstartare
Hur gamla ska fölen vara för att det ska vara ok att ha en saltsten i hagen? Mina hästar går ute dygnet runt och fölet är nu 3 månader. Han är inne i sin box ca 10 minuter om dagen och nu har jag satt in en saltsten där för att se hur han reagerade. Han slickar en del på den, men inte mer än vad de vuxna hästarna gör tycker jag. Är det ok att sätta upp en saltsten även i ligghallen eller är det för tidigt?
 
Sv: Salt/mineralsten när?

När låter ni fölen ha tillgång till saltsten? Jag har kollat böcker och googlat men det står så olika. Är därför nyfiken på hur ni vana uppfödare gör.
 
Sv: Salt/mineralsten när?

Jag är ingen van uppfödare direkt, men mina har saltsten i vindskyddet, hade lillan blivit dålig i magen hade jag plockat bort den. :p
 
Sv: Salt/mineralsten när?

Det verkar fungera bra. Ingen diarrè och inget hysteriskt slickande. :)
 
Sv: Salt/mineralsten när?

Jag har fått lära mig att föl under 6 månader inte ska ha en saltsten pga att dom har svårt att hantera saltöverskott. Dom klarar sig på det salt som mjölken innehåller.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 659
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 562
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
825
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 789
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp