Salt i kattfoder..

Sv: Salt i kattfoder..

För... Det är ju självklart inte vatten i katters naturliga föda.
Jag brukar också se katter jagandes efter små, torra bollar.

Hade jag en katt med urinvägsproblem skulle jag ge i princip vad som helst utom torrfoder, som bäddar för just problem med urinvägarna.

Ja det är vatten i katters naturliga föda, mina katter jagar oxå möss,fåglar mm
Men jag ger dem ett fullfoder (torrfoder) när de väljer att äta innomhus där de inte kan jaga. Ett fullsoder som är samansatt så de inte ska få några uvi problem./stenar.

Vatten är livsnödvändigt. Hellre betalar jag 100 spänn i månaden för vatten till mina katter än 20 spänn i månaden för urinstenar. Vad ger du själv för en månads foder?

Jag tycker det är ett skrämmande resonemang du för -du vill inte betala för vatten. Jag vill betala för mina katters välmående och alla som kan någonting om näringslära säger att färskt kött är det bästa du kan ge till en katt -burkmat är bra mycket närmare färskt kött än vad torra kulor gjorda av vete och morötter är.

Jag betalar inte för vatten då mina katter hellre dricker sitt vatten färskt o inte något vatten som legat i burk en månad eller två.
Om du läser på kattburken o sser hur mycket kött det är i o jämnför med ett köttbaserat torrfoder tror jag att du blir förvånad....
Det torrfoder du köper på matbutik är som du skriver gjort av vete o morötter.
Men det du köper på zoobutik är köttbaserat. Alltså största % inehållet är kött. I mitt fall är det kyckling kött som det är baserat på.
Priset tycker jag inte är specielt skrämmande 4kg=369kr räcker ca 2 månader för mina 2 katter som både är inne o ute. Det blir en dagskostnad på ca 6 kr.

Jag betalar inte för vatten då mina katter hellre dricker sitt vatten färskt o inte något vatten som legat i burk en månad eller två.
Om du läser på kattburken o sser hur mycket kött det är i o jämnför med ett köttbaserat torrfoder tror jag att du blir förvånad....
Det torrfoder du köper på matbutik är som du skriver gjort av vete o morötter.
Men det du köper på zoobutik är köttbaserat. Alltså största % inehållet är kött. I mitt fall är det kyckling kött som det är baserat på.
Priset tycker jag inte är specielt skrämmande 4kg=369kr räcker ca 2 månader för mina 2 katter som både är inne o ute. Det blir en dagskostnad på ca 6 kr.

En burk maju innehåller i princip BARA kött.
Du kan aldrig jämföra torrfoder med blötfoder och få det resultat du tror, jämför det allra köttrikaste torrfoder du hittar med den sämsta blötmaten du hittar. Blötfodret kommer fortfarande att innehålla mer kött.

Vad är det för magiskt foder du har som gör att katterna inte kan få urinvägsproblem?

Rent allmänt; Urinvägsproblem är otroligt vanligt bland katter. Jag förstår inte att människor inte reagerar? Något i vårt västerländska sätt att ta hand om dem felar. Varför kollar inte folk upp sådant närmare?
Nej man tar till det fantastiska torrfodret, universallösningen för alla problem, som är katternas naturliga föda.
Sedan blir folk förvånade när katterna blir feta, får diabetes och urinsten.

Byten katterna tar ute innehåller ungefär 70% vatten. Blötmat innehåller ungefär 80% vatten. Torrfoder innehåller ungefär 10% vatten. Vilket är mest likt dom naturliga bytena enligt dig? ALLA torrfoder innehåller spannmål, hur ofta ser man katter sitta och äta vete och annat på åkrarna? Varför tvinga i dom nått dom inte äter naturligt?
Eftersom byten ute innehåller en så pass hög procent vatten är man osäker på om katter känner törst i den mängd som behövs för att leva på ett foder på 10% vatten. Om inte (vilket kan vara anledningen till att njursvikt ökat enormt sen torrfodrets övertaganade av kattmatsmarknaden) kan det betyda att katterna är ständigt uttorkade. Nyttigt? Inte i mina ögon.
Dina är ju uppenbarligen utekatter och får i sig vatten på så vis. Många av katterna (kanske t.ex TS?) är inte ute och lever således bara på torrfoder och är absolut uttorkade. Dvs behöver vatten i maten.

Hm, stämmer verkligen detta till 100% ? Jag har en urinstenskatt. Har haft 3 anfall under sin livstid. Först åt han Specific, därefter Hills, och nu äter han Nutra Nugget. Han har ätit NN i några år nu, och detta foder är väl knappast speciellt designat för urinstenskatter ? Han är i dag 13 år och har inte haft ett anfall på massor av år. Men så dricker han mycket vatten med. Aldrig varit direkt svår med vätskeintaget.

Däremot undrar jag om blötmat. Man kan ju knappast bara gå på konsum och ta första bästa burk. Även blötmat har väl sina risker ? När hanen fick sitt första anfall så var jag tvungen köpa blötmat hos veterinären i allafall. Svindyra burkar. Min veterinär sa att det handlade om mineralinnehållet och då främst magnesiumet i fodrena.

Det finns ju olika skäl till varför katter drabbas av urinsten, men kortfattat är det så ja. Sedan är det väl väldigt lite som stämmer till 100%. En del katter blir aldrig av med sina urinvägsproblem oavsett diet och avlivas till följd av problemen.

Det finns dock studier som visar på att vanlig burkmat (dvs. inte specialfoder utan precis sådan man köper i vanliga affärer) ger mindre återfallsfrekvens än specialtorrfoder. Ska inte gå i ed på siffrorna men jag tror det rörde sig om en återfallsfrekvens på 20% hos de katter som fick vanlig burkmat och hos de som åt specialtorrfoder var siffran 60%.

Magnesiumhalten är bara en av många faktorer (och är väl bara en faktor när det handlar om struviter). Men tyvärr har alldeles för mycket fokus lagts på just magnesiumhalten.

Vi köpte Nutro Choice, när vi fick grannkatten som var grovt undernärd.
Vi hade inte speciellt mycket pengar och det kostade 69 kr / kilo på vår zoobutik.

Tyvärr har de stängt nu, så det finns nog inte att få tag på här mer.

Tycker iallafall att det var ett toppenbra foder, som inte alls är dyrt jämfört med RC.

*kl*
Ni får mig gladeligen ge era katter blöt mat, bara jag slipper göra det med mina katter.
Jag har inga problem med vare sig fetma eller urinsten på mina 3 kastrerade katter. Pälsen är blank o fin och ingen tandsten.(en katt är 17år o två är 2 år)Med andra ord fortsätter jag med mitt torrfoder o ni får fortsätta med ert blöt foder.
Alla tycker vi olika. Jag respekterar att ni tycker bra om blötmat som helfoder till katt. Men jag tycker det inte respektera detta.
Jag ber om ursäkt till musikoffer att din tråd blev till något annat.

Du får tycka det om du vill. Men försök inte få andra att tro att torrfoder är mycket bättre än blötfoder utan att ha riktig kunskap i det. Och då menar jag inte kunskap som kommer från torrfodertillverkarna.

Sorry om jag lägger mig i. Men kan inte alla försöka hålla sig till vad tråden handlar om?. Vill man tjafsa/prata om något annat som inte tråden handlar om så kan ni väl starta en egen tråd...

Sorry om jag lägger mig i. Men kan inte alla försöka hålla sig till vad tråden handlar om?. Vill man tjafsa/prata om något annat som inte tråden handlar om så kan ni väl starta en egen tråd...

Tråden handlar ju om foder till en katt med kristaller i urinen, det är väl ingen som diskuterat något annat?

Tråden handlar ju om foder till en katt med kristaller i urinen, det är väl ingen som diskuterat något annat?

Tycker personligen att ni är inne och svävar på ifall blötmat är bra eller inte.
Och tråden handlar om salt i kattmat och vad som är bra och billigt foder.

Och tråden handlar om salt i kattmat och vad som är bra och billigt foder.

Saltets kemiska beteckning svarade jag på i första svaret. Resten av tråden handlar ju om just bra och billig mat. Vi är några som förespråkar blötmaten som den bästa maten för katt generellt och för kristall/stenkatter speciellt och några som har underliga förklaringar på varför torrfoder skulle vara bättre.

Hejsan!
Jobbar själv i djuraffär, och hade en kund inne senast idag med detta problem. Henne rekommenderade jag Royal Canins Sterilised vilket hon gladeligen köpte och gav sig iväg.
Men visst, RC införde en prisökning på sina produkter i augusti -07, och det är ett dyrt foder. MEN så bra!
Folk tror att när de köper foder i en vanlig matvarubutik sparar de massa pengar eftersom själva fodersäcken per kilo är mycket billigare än i en zooaffär. Och visst, jag kan oxå läsa prislappar och ser skillnaden, men om du jämför näringsinnehållet mellan kvalitetsfoder och valfritt billigt märke så ser man skillnaden. Äter katten exempelvis RC så behåller den 70% av matens näringsinnehåll, och skiter ut 30%. Äter katten "billig" mat behåller de ca 30% av matens näringsinnehåll och skiter ut 70%...
De kunder som kommer in till oss och byter foder, samt som kommer ut med en bra kattsand kommer tillbaka, är helnöjda och säger att de verkligen har märkt skillnad på det katten gör ifrån sig. Det luktar inte lika mycket, och det är inte lika MYCKET!

Så, kvalitetsfoder är kalasbra! :)

Men, det är pengar... Ett tips på foder som ligger bättre i pris än RC är Bozita, svensk produkter till bra pris!

Lycka till!

Nu generaliserar du lite väl mycket. De "billiga" fodren ute i livsmedelsaffärerna håller väldigt olika kvalité. En del är riktigt skräp, andra håller samma kvalité som RC.

Vad gäller olika foders smältbarhet som du tar upp är det ju ingen av tillverkarna som behagar skriva ut på förpackningarna hur hög smältbarheten är så den punkten kan vi ju inte uttala oss så mycket om.

Tycker också att det har blivit en hel del off topic i denna tråd, tyvärr.
Jag frågade aldrig hur mycket vatten det är i blötmat och jag bad er heller
inte att förklara hur bra det är med kvalitetsfoder.

Mina enkla frågor handlade om salt i fodret (det har jag fått svar på),
nästa fråga var BILLIG men bra foder, allt ni rabblar upp är kvalitetsfoder
som kostar skjortan. Allvarligt, vad är detta för forum? :mad:

Kan börja en annan fråga då; finns det någon som kör med Kattarina eller
Nyttiga Bitar? I så fall, vad tycker ni om det? Är det foder att rekommendera?

/Sandra

Tycker också att det har blivit en hel del off topic i denna tråd, tyvärr.
Jag frågade aldrig hur mycket vatten det är i blötmat och jag bad er heller
inte att förklara hur bra det är med kvalitetsfoder.

Mina enkla frågor handlade om salt i fodret (det har jag fått svar på),
nästa fråga var BILLIG men bra foder, allt ni rabblar upp är kvalitetsfoder
som kostar skjortan. Allvarligt, vad är detta för forum? :mad:

Kan börja en annan fråga då; finns det någon som kör med Kattarina eller
Nyttiga Bitar? I så fall, vad tycker ni om det? Är det foder att rekommendera?

/Sandra

Blötfodret som tas upp kostar väl inte skjortan :confused: Mjau som finns på dom flesta livsmedelsaffärerna kostar mindre än många torrfoder.

Blötfodret som tas upp kostar väl inte skjortan :confused: Mjau som finns på dom flesta livsmedelsaffärerna kostar mindre än många torrfoder.

Som jag skrivit innan, är det torrfoder jag är ute efter och inte blötmat.
Missade att skriva det i första inlägget, men skrev det några inlägg nedanför.

Innehållsförteckning på Kattarina:

INNEHÅLL:
Vetemjöl, majsmjöl, köttgrevmjöl, fiskmjöl (minst 4 %), animaliskt fett, majsgluten, kycklingköttmjöl, kycklingbuljong, mineraler, melassjäst, metionin.

BERIKNINGSMEDEL
tillsatt mängd per kg:
Vitamin A 7200 IE, vitamin D3 900 IE, vitamin E 45 mg (alfatokoferol), koppar 1,8 mg (kopparsulfat). Energitäta råvaror skyddas av EU-godkända antioxidanter (BHA och propylgallat). Kattarina Kalaskyckling innehåller alla de vitaminer och mineraler din katt behöver.

NÄRINGSVÄRDE:
Protein 30 % (varav taurin 0,1 %), fett 10 %, kolhydrater (NFE) 41,2 %, växttråd 2 %, mineraler (aska) 6,8 % (varav kalcium 1 %, fosfor 0,9 %, magnesium 0,1 %), vatten 10 %. Omsättbar energi 1400 kJ/100g.

Precis som på många andra torrfoder är det mer kolhydrater är proteiner. Dvs mer spannmål är kött. Ta då i beaktande att katter är rena köttätare.

Senast ändrad:

Innehållsförteckning på Kattarina:

INNEHÅLL:
Vetemjöl, majsmjöl, köttgrevmjöl, fiskmjöl (minst 4 %), animaliskt fett, majsgluten, kycklingköttmjöl, kycklingbuljong, mineraler, melassjäst, metionin.

BERIKNINGSMEDEL
tillsatt mängd per kg:
Vitamin A 7200 IE, vitamin D3 900 IE, vitamin E 45 mg (alfatokoferol), koppar 1,8 mg (kopparsulfat). Energitäta råvaror skyddas av EU-godkända antioxidanter (BHA och propylgallat). Kattarina Kalaskyckling innehåller alla de vitaminer och mineraler din katt behöver.

NÄRINGSVÄRDE:
Protein 30 % (varav taurin 0,1 %), fett 10 %, kolhydrater (NFE) 41,2 %, växttråd 2 %, mineraler (aska) 6,8 % (varav kalcium 1 %, fosfor 0,9 %, magnesium 0,1 %), vatten 10 %. Omsättbar energi 1400 kJ/100g.

Precis som på många andra torrfoder är det mer kolhydrater är proteiner. Dvs mer spannmål är kött. Ta då i beaktande att katter är rena köttätare.

Har själv läst inneförteckningen på båda fodren och det där svaret hjälpte
ju inte mina frågor ett dugg, mina frågor var:
1. "Finns det någon som kör med Kattarina eller Nyttiga Bitar?
2. I så fall, vad tycker ni om det? Är det foder att rekommendera?

Liknande trådar

M
Övr. Katt Hej! Jag har två innekatter vid ålder av 3 och 4 år, treåringen fick för något år sedan kristaller i urinröret och jag blev därför...
Svar
10
· Visningar
3 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka