Salt i kattfoder..

Sv: Salt i kattfoder..

Har själv läst inneförteckningen på båda fodren och det där svaret hjälpte
ju inte mina frågor ett dugg, mina frågor var:
1. "Finns det någon som kör med Kattarina eller Nyttiga Bitar?
2. I så fall, vad tycker ni om det? Är det foder att rekommendera?

Det finns säkert någon som kan rekommendera ett sådant foder. Vad känner du själv över det?
Läs på lite gällande näringslära för det djuret du nu faktiskt har, och gör dina val utefter det.

Det finns säkert någon som kan rekommendera ett sådant foder. Vad känner du själv över det?
Läs på lite gällande näringslära för det djuret du nu faktiskt har, och gör dina val utefter det.

Jag tycker att båda fodren verkar vara dugliga, men skulle såklart vilja
ha andras åsikter om detta. Till exempel om katterna står sig mätta en längre
tid, om de minskar/ökar i hull, hur pälsen blir.. Osv.. :)

Jag skall jämföra med mitt nuvarande foder, tack för tipset! :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle inte rekomendera Kattarina i alla fall, ju tidigare köttet kommer i innehållsförteckningen, desto bättre. Katter är som sagt rena köttätare, vetemjöl och annan form av spannmål är inte nyttigt alls och medför i princip bara att omfånget ökar på kissen.
Det bästa torrfodret sägs vara Eukanuba och Orijen, dom innehåller mest kött i förhållande till kolhydraterna. Huruvida dom är bra för plånboken vet jag inte, jag har aldrig satt priset före kvaliteten på fodret.

Jag skulle inte rekomendera Kattarina i alla fall, ju tidigare köttet kommer i innehållsförteckningen, desto bättre. Katter är som sagt rena köttätare, vetemjöl och annan form av spannmål är inte nyttigt alls och medför i princip bara att omfånget ökar på kissen.
Det bästa torrfodret sägs vara Eukanuba och Orijen, dom innehåller mest kött i förhållande till kolhydraterna. Huruvida dom är bra för plånboken vet jag inte, jag har aldrig satt priset före kvaliteten på fodret.

Tack för din åsikt om det hela!
Angående sista meningen där, så kan inte alla betala vilken summa som
helst för foder, hur gärna man än hade velat göra det.
Vissa har mindre pengar än andra här i världen, så är det..

Ja, allt blir ju som man prioriterar.

Tänk dock på att katter har en förmåga att äta mer av mindre bra foder. Mättar det inte lika bra så går det åt mer. För 10 år sen gav jag mina dåvarande katter Friskies för att jag inte hade pengar. Tjänade inte ett öre på det eftersom dom åt mer av det än sin vanliga mat.

Senast ändrad:

Ber moderatorerna att låsa denna tråd, då jag tycker att man inte får ut mycket till svar
på detta forum. Vissa av er har gett mig bra tips - tack för det! Andra kan man bara
fortsätta undra varför dem ens svarar.

Nåväl, något annat forum återstår..

Ber moderatorerna att låsa denna tråd, då jag tycker att man inte får ut mycket till svar
på detta forum. Vissa av er har gett mig bra tips - tack för det! Andra kan man bara
fortsätta undra varför dem ens svarar.

Nåväl, något annat forum återstår..

Tja, ibland får man reda på att det man tror är bäst inte är det. Sen är det upp till var och en att ta det till sig. Jag har också varit torrfodergivare länge och är det fortfarande. Men har ändå förstått att torrfoder inte är det bästa man kan ge.

Ser du vad jag har skrivit sen?
Det skiljer ytterst lite i pris om det fortfarande ska vara ett bra foder.

Ja, jag såg och bestämde mig egentligen för att inte svara, då jag vill
att tråden låses. Jag VET hur bra det är med bättre foder och jag VET
att det går åt mindre mat, då de håller sig mätta längre.

Men jag KAN INTE trolla fram pengar och har inte råd med den klumpsumman.
Jag är ledsen, hade jag kunnat hade jag fortsatt med Royal Canin för
jag är hur nöjd som helst med det fodret.. Men kan inte..

Tja, ibland får man reda på att det man tror är bäst inte är det. Sen är det upp till var och en att ta det till sig. Jag har också varit torrfodergivare länge och är det fortfarande. Men har ändå förstått att torrfoder inte är det bästa man kan ge.

Ger mina katter både torrfoder och blötmat, blötmat 3-4 gånger i veckan
och jag tycker det fungerar väldigt bra. Egentligen vet man nog bäst själv
vad som är bäst för ens katter..

Du bör absolut inte ge ett torrfoder som inte är noga pH-reglerat. Det är viktigt att urin-pH redovisas på förpackningen (eller på tillverkarens hemsida). Det är som sagt inte bara salthalten eller magnesiumhalten man måste ha koll på om man ska förebygga urinsten/urinkristaller. Vilket pH-värde urinen får av fodret är oerhört viktigt och det är ingenting du bör tumma på om du vill undvika återfall! Det är dyrare med en katt som blir allvarligt sjuk av urinvägsproblem (vilket kan sluta med operationer, långvarig antibiotikabehandling, dyra kosttillskott och i värsta fall avlivning) än att ge ett något dyrare foder som är pH- och mineralreglerat.

Ger man en katt som har haft urinvägsproblem ett torrfoder som inte är pH-reglerat kommer återfall nästan alltid som ett brev på posten.

Ger mina katter både torrfoder och blötmat, blötmat 3-4 gånger i veckan
och jag tycker det fungerar väldigt bra. Egentligen vet man nog bäst själv
vad som är bäst för ens katter..

Eller så är det så att det inte medföljer en expertkunskap när man köper katt utan att man får lära sig med tiden? Jag har haft katt i 12 år och är långt ifrån fullärd. Man lär sig nått nytt varje dag. Om man vill.

Eller så är det så att det inte medföljer en expertkunskap när man köper katt utan att man får lära sig med tiden? Jag har haft katt i 12 år och är långt ifrån fullärd. Man lär sig nått nytt varje dag. Om man vill.

Om jag hade trott mig veta allting och om jag inte hade velat veta någonting
hade jag väl aldrig stallt mina frågor på ett forum?

Nåväl, denna diskussion är off topic och ser ingen glädje i att fortsätta
diskutera då jag som skrivet vill att moderatorerna låser tråden.

Detta är ett diskussionsforum. Moderatorer låser inte trådar bara för att trådskaparen anser sig ha bestmmanderätt över vad som diskuteras. Trådar utvecklas och olika ämnen avhandlas.

Hoppas du hittar rätt foder för din katt. Jag tror att du kommer absolut billigast undan om du väljer ett blötfoder. Väljer du ett torrfoder som inte passar för din katts urinvägsproblem kan du som sagt få tråkiga veterinärräkningar som följd.

Lycka till.

Om jag hade trott mig veta allting och om jag inte hade velat veta någonting
hade jag väl aldrig stallt mina frågor på ett forum?

Nåväl, denna diskussion är off topic och ser ingen glädje i att fortsätta
diskutera då jag som skrivet vill att moderatorerna låser tråden.

Moderatorerna låser inte trådar på trådskaparens begäran, moderatorerna är till för att se till så att forumets regler följs. Jag tycker dessutom att de svar du fått i allra högsta grad är relevanta för den fråga du ställer. Jag hoppas du följer de råd som gör att din katt mår bäst.

/Erica - moderator

Hejsan!
Jobbar själv i djuraffär, och hade en kund inne senast idag med detta problem. Henne rekommenderade jag Royal Canins Sterilised vilket hon gladeligen köpte och gav sig iväg.
Men visst, RC införde en prisökning på sina produkter i augusti -07, och det är ett dyrt foder. MEN så bra!
Folk tror att när de köper foder i en vanlig matvarubutik sparar de massa pengar eftersom själva fodersäcken per kilo är mycket billigare än i en zooaffär. Och visst, jag kan oxå läsa prislappar och ser skillnaden, men om du jämför näringsinnehållet mellan kvalitetsfoder och valfritt billigt märke så ser man skillnaden. Äter katten exempelvis RC så behåller den 70% av matens näringsinnehåll, och skiter ut 30%. Äter katten "billig" mat behåller de ca 30% av matens näringsinnehåll och skiter ut 70%...
De kunder som kommer in till oss och byter foder, samt som kommer ut med en bra kattsand kommer tillbaka, är helnöjda och säger att de verkligen har märkt skillnad på det katten gör ifrån sig. Det luktar inte lika mycket, och det är inte lika MYCKET!

Så, kvalitetsfoder är kalasbra! :)

Men, det är pengar... Ett tips på foder som ligger bättre i pris än RC är Bozita, svensk produkter till bra pris!

Lycka till!

Jag jobbar också i en djuraffär och det finns kvalitetsfoder och kvalitetsfoder om man säger så.
Jag har fått höra (och sett på innehållsförteckningen) att RC tillsätter taurin i vissa foder, bara för att råvarorna (köttet) som används har så usel kvalité att det inte innehåller taurin naturligt. För att inte tala om gluten - vegetabiliskt protein som dem tillsätter i vissa av sina fodertyper, det är inte nyttigt och en av de största orsakerna till foderallergi hos katt.

Innehållsförteckning på Kattarina:

INNEHÅLL:
Vetemjöl, majsmjöl, köttgrevmjöl, fiskmjöl (minst 4 %), animaliskt fett, majsgluten, kycklingköttmjöl, kycklingbuljong, mineraler, melassjäst, metionin.

BERIKNINGSMEDEL
tillsatt mängd per kg:
Vitamin A 7200 IE, vitamin D3 900 IE, vitamin E 45 mg (alfatokoferol), koppar 1,8 mg (kopparsulfat). Energitäta råvaror skyddas av EU-godkända antioxidanter (BHA och propylgallat). Kattarina Kalaskyckling innehåller alla de vitaminer och mineraler din katt behöver.

NÄRINGSVÄRDE:
Protein 30 % (varav taurin 0,1 %), fett 10 %, kolhydrater (NFE) 41,2 %, växttråd 2 %, mineraler (aska) 6,8 % (varav kalcium 1 %, fosfor 0,9 %, magnesium 0,1 %), vatten 10 %. Omsättbar energi 1400 kJ/100g.

Precis som på många andra torrfoder är det mer kolhydrater är proteiner. Dvs mer spannmål är kött. Ta då i beaktande att katter är rena köttätare.

Ja, det där lät inte speciellt nyttigt. Det innehåller enormt mycket spannmål och på detta tillsatt gluten. Om man kan något öht om katters biologi så säger det sig självt att katter inte äter spannmål och att deras kroppars näringsupptag så ledes inte är anpassat till det, ungefär som att börja ge en häst animaliska proteiner.

Liknande trådar

M
Övr. Katt Hej! Jag har två innekatter vid ålder av 3 och 4 år, treåringen fick för något år sedan kristaller i urinröret och jag blev därför...
Svar
10
· Visningar
3 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka