Salt & äppelcidervinäger?

Quickeman

Trådstartare
En av mina hästar får äppelcidervinäger i fodret och för ett par dagar sedan tänkte jag att jag skulle blanda ner saltet i samma burk.

Men då började det fräsa typ sådär som när man blandar bakpulver och ättika, fast inte riktigt lika mycket :o

Jag hade även lite kalk i burken, men tror det var saltet det fräste om.

Kan detta vara farligt för hästen på något vis? :confused:

Kan tillägga att jag inte gav det fodret till hästen :crazy:
men att jag annars häller på vatten i burken också (får lucernpellets)

Sv: Salt & äppelcidervinäger?

Provade idag att först hälla upp äppelcidervinäger & sen hälla i lite salt = det hände inget.
Men när jag hällde i kalk började det fräsa :confused:

Det undrar jag också, vad gör vinägern? Det enda jag kan komma på är att hungerkänslan går över, men då måste ju hästen få väldiga mängder...

För att det är nyttigt och utrensande :)

Ger det till min eksemhäst, provar det iår för att se om eksemet blir lindrigare av det :cry:

spädde ut med vatten och "hällde" i mankammen förra sommaren, vilket resulterade i att han blev mindre skorvig = kliade inte lika mycket!

Insekterna håller sig borta också :devil:

Senast ändrad:

Är det inte väldigt vanligt att ge äppelcidervinäger? Finns ju fodervinäger att köpa på många ställen.
Det är väl bra för päls osv?

Är det inte väldigt vanligt att ge äppelcidervinäger? Finns ju fodervinäger att köpa på många ställen.
Det är väl bra för päls osv?

det behöver ju inte vara bra bara för att det säljs på många ställen. Vitlök tex säljs ju fortfarande trots att det inte är särskilt lämpligt att ge.

Jag har googlat på vinäger för hästar men inte lyckats hitta ngt som visar att det skulle vara bra att ge. Hos tex KER - Kentucky Equine Research som har ett stort bibliotek med många bra artiklar om foder för hästar : Det finns inte en enda som handlar om att vinegar skulle vara bra. En dem handlar om att man kan ge det i vattnet för att möjligen få dem att dricka mer. Och ett par andra om att det skulle kanske kunna vara bra att ge för att minska pH värdet i grovtarmen, minskning av ammoniakproduktionen, för att eventuellt kunna hjälpa hästar med leversjukdomar eller vid bildandet av vissa stenar i matspjälkningssystemet. Men det är tydligen ytterst osäkert om det fungerar.

Att det skulle verka hungersdämpande på häst är nog inte särskilt troligt, i och med att man inte riktigt vet hur hästar reglerar mättnad..

För att svara på TS fråga: Vad är det som händer när man blandar vinäger och kalk?

Vinäger är en syra, kalk är bas. Jag minns inte vad reaktionen heter, men det är inget märkligt alls. De liksom "tar ut" varandra.
Vinäger, eller ättika med för den delen, är asbra att ta bort kalkfläckar i ex duschen med.

Ja, det är vanligt att ge Äppelcidervinäger till häst :)

Sen om det ger någon effekt återstår ju att se;)

Det jag undrade över var om det kunde vara skadligt att ge något som har "fräst"

Kan det inte bli så att vinägern/kalket tappar "effekten" om de har reagerat med varandra då? :confused:
Så det blir helt onödigt att ge det liksom?

När någonting fräser till bildas det gas. Jag skulle gissa på, utan att ha letat reda på det, att det är koldioxid som bildas från kalken. Det är inte alls farligt.
Men jag är inte helt säker, det beror ju på vad du blandar ihop dvs exakt vilka kemikalier du blandar.

hm, nu blev det avancerat :o

Det kanske är bäst att fortsätta ge det var för sig då :)

Tack för svaren!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver ett foder att blanda salt med till min häst. Han kommer äta en liten mängd, 1-3 dl, och främsta syftet är att blanda salt...
2
Svar
20
· Visningar
2 236
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 209
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 203
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 208
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4