sällskapshäst..eller?

Krati

Trådstartare
hej!
jag har ett litet problem. just nu har jag tre hästar; 5,20 o 29 år. dom funkar bra ihop, MEN fem åringen är på min 29-åring som en hök i hagen hela tiden och det blir ju en stress för honom såklart.
min 29 åring har alltid varit högst (av alla!) i rang men nu har min lilla femåring tagit över.
Dom funkar jättebra ihop när man är ute o rider men så fort dom är i hagen så springer han o jagar bort honom så fort han kommer i närheten av mig / maten / någon annan.
och min 29 åring blir PANIKslagen när han märker att den "lilla" smygit sig på bakom, trots att han inte gör något!

Så nu till min fråga, jag o min pojkvän har köpt ett hus där vi bygger till stall o så. Jag har ju inte råd med en fjärde häst så har någon något förslag på vad man kan göra? Vill ju att min gamleman ska gå med en snäll gosegäst som är låg i rang... :angel:

Sv: sällskapshäst..eller?

Hur har du tänkt själv med tre hästar? Om dom inte funkar ihop så blir nån häst ensam i sin hage.

Det finns studier på att även om hästarna går ensamma i hagar bredvid andra så har de ett flockbeteende i alla fall så det är bara det fysiska som försvinner.

Jag tycker det är snällare att ha dem separerade och lugna istället för tillsammans och stressade.

Hur hade du annars tänkt göra? Fya 5-åringen varje gång han går på 29-åringen?

Om du gör två hagar bredvid varann så kan du låta 5-åringen går ensam ibland och 29-åringen ibland. Den som går själv har ju ändå viss kontakt med de andra hästarna och så får ju båda möjlighet att "gosa" med din tredje häst när de går tillsammans med den.

det är väl klart att jag inte skulle göra.
det är väl inte direkt så man tänker när man köper en tredje häst ?
jag tycker det är tråkigt att man ska bli "bannad" bara för att man ställer en fråga. jag vill ju ha hjälp, inte bli tillsagd. jag vet mycket väl om hur man tar hand om hästar, har haft häst i 15 år.

nu ville jag bara ha råd.

ja, jag vet. jag tycker bara att man kan få råd utan nerklankningar.

T.ex.
Hur hade du annars tänkt göra? Fya 5-åringen varje gång han går på 29-åringen?

Hur har du tänkt själv med tre hästar?

än så länge går det ju bra. unghästen lugnar ner sig allt eftersom. o 29 åringen får sitt foder utanför hagen o på vintertid får han äta frukost i egen hage, för kvällsmat får dom ju i stallet.

29 åringen har tappat sin position som ragnhög och 5 åringen passar på att terrorisera.
5 åringen har långtråkigt och låter den negativa energin gå ut över gamlingen.
Kan ni inte ta en ung inackordering så han får lite att spralla med i hagen.

29 åringen har tappat sin position som ragnhög och 5 åringen passar på att terrorisera.
5 åringen har långtråkigt och låter den negativa energin gå ut över gamlingen.
Kan ni inte ta en ung inackordering så han får lite att spralla med i hagen.

ja han har ju det min lilla gubbe.
5 åringen har verkligen långtråkigt o sitter inne med en hejdundrades energi ;)
han leker mkt med min mammas 20 åring men vi håller på att flytta till ett ställe där det finns andra unghästar. kanske finns lösningen där!

Jag tror varken 20åringen eller 29åringen tycker det är "kul" med 5åringen.

fast jag vet att 20 åringen tycker det är kul. för dom leker hela dagarna i hagen.
herregud, så kan du ju inte uttala dig om du inte vet något om det.

bara för att en häst är 20 år betyder det väl inte att den inte tycker om att leka, eller?!?

Som nån skrev så kanske en inackordering kan va nåt :) Annars så hade jag nog också prövat att ha gamlingen i en hage bredvid. Du märker ju om han/hon inte trivs att ha det så.
Du skrev ju att du inte hade råd med fyra hästar men en liten shettis hade kanske annars kunnat vara ett bra sällskap :)

har inget bra svar på ditt problem, dock tycker jag du ska tänka över att en 5-åring går med så gamla hästar.Jag tror där problemet ligger i grunden. Även om gamlingarna är pigga och glada så han får inte ut det han skulle behöva av det. Har själv haft ett liknande problem där min gamling hunsades lite av unghästen och allt löstes när unghästen fick ett yngre sällskap som orkade busa, leka och uppfostra. All press släppte på gamlingen som kunde ta det lugnt igen och bralla och leka när han kände för det. Det är som att en annan skulle umgås med gammelfrmor hela dagarna utan annat sällskap, det är roligt en stund men inte hela tiden. ;) Det är min erfarenhet efter 23 års hästerfarenhet och min kunksap kring häst- och flockbeteende. Hoppas det löser sig för dig.

Senast ändrad:

& vanimelde.

tack!! :) jag ska se vid vårt nya ställe om dom kan låta en av deras unghästar gå med mina :)

Kan du inte dela hagen i två delar och låta 20-åringen gå omväxlande med 5-åringen och med 29-åringen? På så vis har de alltid kompisar inom synhåll och en hästkompis var annan dag.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 022
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·
Hästhantering Köpt mig en åring :bump: Dock är jag inte lika glad som jag borde just nu. Släppte ihop den nya med mina 3 äldre valacker efter de...
Svar
3
· Visningar
1 239
Senast: Snurre
·
Hästmänniskan Har ett litet dilemma när det gäller mina hästar. Ponny A: ranghög, måste gå med ranglåga hästar. Vaktar sin hage, ponny B och sin mat...
Svar
1
· Visningar
806
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka