sallad för 7 personer

Rie

Trådstartare
Har inte en aning om vad folk tycker om eller eventuella allergier, men har lovat att fixa en sådan.
Men vad sätter jag då i och hur mycket ?
Vad ska jag undvika ( i allergiväg)?
 
Sv: sallad för 7 personer

Undvik nötter. ;)
Kusinen tål inte tomat så hon brukar ha i hela coctailtomater, då är de bara att pilla undan utan att de lämnar tomatslaffs.

Någon god sallad, vitkål, majs, gröna äpplen, melon, gurka, paprika, fetaost.... Ha i det som det är säsong på och som ser gott ut! Det mesta i salladsväg kan man ju pilla undan om man inte tål det, och jag tror generellt sett att det bara är tomat som kan vara riktigt känsligt hos vissa.
Det går oftast åt mindre sallad än man tror och jag gör alltid för mycket, men det håller någon dag extra i kylen och är den god så går den åt! Blanda i ris och tonfisk så har du en middag till! ;)

I somras jag nog i typ en gurka, ett halvt salladshuvud (eller ett knippe om du köper sån "bukettsallad"), en eller ett par paprikor, en majsburk, en halv melon, ett halvt vitkålshuvud, ett eller två äpplen, en burk tärnad fetaost... Räckte nog till två grillkvällar, så styvt 10-15 portioner.
Sen beror ju mängden på vad som serveras till! Ska salladen vara huvudrätt eller tillbehör bara?
 
Sv: sallad för 7 personer

Tack för svaret.
Sen beror ju mängden på vad som serveras till! Ska salladen vara huvudrätt eller tillbehör bara?
Vet ej, får höra med värdinnan - vi tar nämligen med oss lite olika och jag fick salladen på min lott.
 
Sv: sallad för 7 personer

jag kan inte äta paprika och det förstör många sallader för mig, just för att det "hackas" i pyttesmå bitar som är jättesvåra att få bort.

Så mitt tips är att göra stora bitar av allt, då är det lättare att ta bort det man inte vill äta.
 
Sv: sallad för 7 personer

Ett tips är att inte blanda alls! En kollega på jobbet hade med sallad på ett knytkalas och hon hade lagt upp salladen på ett riktigt stort fat, och då lagt alla ingredienser i olika "sektioner". På så sätt kunde man ta av det man tycker om och undvika det man ev inte tål.
 
Sv: sallad för 7 personer

Tack för alla tips. Ingen var allergisk så det gick bra och dessutom hade jag lyckats få till det ganska lagom i mängd.
 
Sv: sallad för 7 personer

Sàg att du redan gjort din sallad men jag tánkte tat jag kunde dela med mig av mitt favo recept pà salad i alla fall. Jag är nämligen en saladsmaniac!!

Isbergsalad
Nâgon annan sorts salad som inte e allt för dyr för sesongen, ekblad, krusalad eller vad de nu heter.
Söt lök skuren i tunna skivor, inte för mycket de fàr inte ta över.
FÄRSKA blad av mynta, basilika, citronmellis eller vad man nu har för kryddor att tillgà.
Koktail tomater smakar alltid bást.

Sedan dressingen som är pricken över i ett ;)
En halv citron (ha i mer efter att ha smakat av)
Olivolja, mer än du tror,
äppelcider vinäger
och Salt.

Smaka av och ha i lite mer av de indigridienser som saknar.. mmm sà gott.

Har man dessutom i solrosfön, cachewnötter eller andra nötter blir det ju lite nyttigare.
 

Liknande trådar

Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
824
Mat Vår klubb ska på en överraskningsresa i helgen (eller jag som ordförande vet ju vart vi ska 😉) vi kommer bo i stugor med självhushåll...
Svar
17
· Visningar
1 142
Senast: Entourage
·
Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
385
Senast: Hellhound
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 475
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp