Säljaren vägrar skicka ägarbytespapper!?

C

Cassiopeias

Hej, jag har råkat ut för den mest oseriösa uppfödaren man kan tänka sig och jag behöver hjälp från någon som vet lite mer.
Både jurister och SKK är kontaktade men vi får inget riktigt svar om vad vi kan göra.

Vi köpte en vuxen hund med köpeavtal med bibehållen avelsrätt (halva priset för hunden och resten i form av valpkull). Vi märkte väldigt snart att hunden inte alls var den hund uppfödaren försökt få henne framstå som, vi frågade om hon kunde köpa tillbaka hunden men det kunde hon inte. Vi frågade då om vi kunde sälja henne förutsatt att vi betalade in resterande 50% av priset för hunden (vilket gör att vi avlöser oss från kravet om en valpkull enligt avtalet) och detta var helt ok. Från ingenstans får uppfödaren totalt utbrott och hotar oss osv.

Sen kommer vi iaf överens om att vi betalar in resterande pengar och hon skickar nytt köpekontrakt och ägarbytespapper så fort hon sett pengarna. Nu över två veckor senare har vi fortfarande inte fått papprena och när vi ringer svarar hon inte, lägger på eller säger åt hennes dotter att svara och säga att hon jobbar.

Vad kan vi göra när hon vägrar skicka de dokument vi har laglig rätt till? Juristen föreslog kronofogden och att vi ska begära handräckning av dokument, men tar inte det väldigt lång tid och är dyrt?

Tacksam för svar

Sv: Säljaren vägrar skicka ägarbytespapper!?

En handräckning behöver inte ta speciellt lång tid, men den kan ta fler år också beroende på hur svaranden ställer sig till det hela och ifall det behöver gå till domstol eller inte.

Bor säljaren långt ifrån er? Kan ni inte bara åka dit och hämta ägarbeviset? Vägra lämna innan ni fått det liksom?

Sv: Säljaren vägrar skicka ägarbytespapper!?

En fråga.. Längre ner på köpeavtalet står det en ruta om återköp. Är något kryss satt i någon ruta?

Och vad är det ni inte tycker är rätt med hunden? Det går ju reklamera. Läs punkt 6 i kontraktet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Någon sm vet hur man ska gå tillväga? Min morfar dog för ett tag sedan. Hans dåvarande sambo vägrar gå med på bouppteckning och hävdar...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 419
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett trevligt litet ponnysto till barnen. Vi har haft henne i flera månader nu och hon har verkligen blivit en älskad...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
21 971
Senast: janna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård