Säljaren skickar inte veterinärintyget...vad göra

D

Doris och jag

Köpte en jättemysig häst från ett av de södra länen.Eftersom jag själv bor i västerbotten och inte kunde resa ned så skulle h*n sköta besiktningen som jag beställde genom säljaren och jag begärde att det skulle vara distriktveterinärer. Besiktningen var UA enlig säljaren och intyget skulle skickas tillsammans med passet i rekommenderat brev när hästen hade lastats. Hästen lastades drygt 1 vecka efter besiktningen och hade två resdagar hit, vilket även ett brev också har tänkte jag ...men inget rek.brev kom. Försökte otaliga gånger nå säljaren via mobil, alla möjliga tider utan resultat. Efter tre veckor får jag passet men inget vet. intyg.
Ringer h*n igen på alla möjliga tider,talar in 4-5 meddelanden i vänlig ton. H*n ringer inte upp. Jag vet att h*n håller på att sälja fler hästar just nu. Ringde upp distriktvet. ,men de kan inte ge ut en kopia till mig eftersom det var säljaren som beställde besiktningen är det bara h*n som kan få en kopia.
Det roliga i kråksången är att h*n har skickat köpavtalet och det är påskrivit av säljaren. Det fick jag dagen före hästen skulle lastas.
Där står också att hästen har besiktigas UA och att det är köparen som står för den.
Nu har det gått över en månad och vad jag vet så gäller bara besiktningen en månad, har hört det någonstans.
Men jag vill ju ha intyget eftersom jag betalat för det....Hur ska jag göra......Tips någon !!

Sv: Säljaren skickar inte veterinärintyget...vad göra

Lätt att vara efterklok, men nästa gång du köper häst så beställer du ut veterinären även om du inte kan vara med och betalar för besiktningen. Hade du gjort detta denna gången hade du också fått ut intyget.
Hur du ska göra nu annat än att göra en egen besiktning hemma om du vill ha ett intyg vet jag inte.

Besiktningen gäller bara en månad om du ex ska försäkra hästen. Men det har du förhoppningsvis redan gjort? Annars kan du ringa distriktsveterinären i det området besiktningen är gjord för de bör ha en kopia på besiktningen. Om det nu är gjort någon besiktning.

Synd att oseriösa säljare ska fördärva för andra.

Ja, jag har redan pratat med distriktvet. som gjort besiktningen men eftersom jag inte själv beställde besiktningen utan säljaren så skickar de endast ut kopian till den som de skickat fakturan till.

Javisst, det är alltid lätt att vara efterklok.Vi har även ett welsh-sto som vi köpte från samma län, dock från en seriös säljare, och vi hade samma förfaringssätt då. Skillnaden är dock att vi den gången tydligen hittade en seriös säljare, vi har bra kontakt än.
Där fungerade det smärtfritt med både pass,besiktning mm.

Jag tänkte att eftersom det nu står i köpkontraktet att hästen är besiktigad UA så skulle det väl inte vara så roligt för säljaren ifall man polisanmälde h*n för kontraktsbrott när h*n inte skickat något intyg och det visar sig att det inte varit någon besiktning....Kan man polisanmäla sådant här. Räknas besiktningen som en värdehandling ?
Jag har dessutom betalat för besiktningen.

Hur skulle ni göra? Polisanmäla ?

Senast ändrad av en moderator:

Det är nog inget att polisanmäla, för det finns ju inget brott som jaag har förstått det. Utan det enda som hänt är att du inte någon kopia på veterinärintyget. Hästen har vad som jag förstått gått igenom UA och det är ju det som står i avtalet.
Besiktningen är ingen värdehandling det är ett intyg på hur hästen var just när det skrevs. Det är ju en färskvara som kan bli inaktuellt väldigt fort om något händer.

Om du inte har några problem med hästen så tycker inte jag att behöver göra något alls. Möjligen om du vill ha ett intyg göra en ny besiktning så fort som möjligt så att du har ett intyg vilket status hästen håller. Men det har ju gått ett tag nu sedan du fick hem den så jag vet inte riktigt vad du skulle ha för nytta av det. Hade varit ett annat läge om der gjorts med en gång.

ja, men samtidigt vill man ju kanske ha besiktningsintyget om så var avtalat?
skickar inte säljaren det och dessutom gjort sig oanträffbar finns det väl en hel del anledning att ana ugglor i mossen

Problem och problem, det som är är att hon har svårt/ inte vill lyfta hovarna, särskilt bakhovarna. Det är nästan så att hon tappar blansen. Säljaren sa att hon var lätt att verka och sko. Min hovis kunde dock inte sko henne bak då hon nästan satt sig, dessutom var och är hon väldigt rädd om baken. Man kan då undra hur böjprovet gick.

Dessutom är hon jätterädd om öronen/ nacken just bakom öronen när man är i den trakten med handen. att ta på grimma och träns kan vara lite klurit men det har blivit lite bättre när jag har kommit på hur jag ska udvika stället.
När man nu inte fått intyget så börjar man ju undra om hon har något i nacken. Man börjar ju fantisera om att hon kanske suttit fast när hon ska verkas ( var barfota hos säljaren ) och kastat sig bakåt eller nåt.
Hon är annars en jättemysig, försiktig häst. När jag longerar henne så går hon rent i alla gångarter i båda varven men slänger mycket med huvudet och vill gärna springa fortare,nästan rusar i vänster varv.

Enl. säljaren har hon gått som avels-sto men skulle vara grundriden i alla gångarterna, men jag tror inte alls hon blivit riden så mycket, hon uppför sig som en häst man just börjat rida in. Jag har lagt ridningen på hyllan och ser henne som en oinriden häst och det gör ifs inget. Hon är en sån fin häst och jag har ingen brådska. Vi har börjat från grunden med enbart markarbete och ska utbilda oss inom AR. Har även en tränare inom detta som vi träffar varannan vecka. Man vill ju dock att hästen man fått hem ska vara frisk och ha ett intyg på det när man betalat.

Varför jag inte gjort en ny besiktning är helt enkelt det att jag hade trott att intyget skulle komma. När jag hade haft hästen i drygt en vecka och ringt otaliga gånger fick jag ett sms av säljaren att h*n inte mådde så bra och råkat sätta sin adress på kuvertet där min skulle stå och min adress på baksidan där hennes adress skulle stå så h*n hade fått det hemskickat till sig själv...hmmm. H*n skulle be sin sambo skicka det dagen därpå.
Efter detta sms (jag har sparat det ) så har h*n varken svarat eller sms:a.
När jag pratat med distriktvet. så tycker de ( har pratat med två st. ) absolut att säljaren måste skicka intyget. Eftersom h*n säljer fler hästar nu så är de där och gör fler besiktningar och de ska också förmedla att jag vill ha intyget...om nu det kan göra någon skillnad. Har h*n slarvat bort det så kan h*n få en kopia från vet. och det har jag även sagt när jag talat in mina meddelanden.

Problem och problem, det som är är att hon har svårt/ inte vill lyfta hovarna, särskilt bakhovarna. Det är nästan så att hon tappar blansen. Säljaren sa att hon var lätt att verka och sko. Min hovis kunde dock inte sko henne bak då hon nästan satt sig, dessutom var och är hon väldigt rädd om baken. Man kan då undra hur böjprovet gick.

Dessutom är hon jätterädd om öronen/ nacken just bakom öronen när man är i den trakten med handen. att ta på grimma och träns kan vara lite klurit men det har blivit lite bättre när jag har kommit på hur jag ska udvika stället.
När man nu inte fått intyget så börjar man ju undra om hon har något i nacken. Man börjar ju fantisera om att hon kanske suttit fast när hon ska verkas ( var barfota hos säljaren ) och kastat sig bakåt eller nåt.
Hon är annars en jättemysig, försiktig häst. När jag longerar henne så går hon rent i alla gångarter i båda varven men slänger mycket med huvudet och vill gärna springa fortare,nästan rusar i vänster varv.

Enl. säljaren har hon gått som avels-sto men skulle vara grundriden i alla gångarterna, men jag tror inte alls hon blivit riden så mycket, hon uppför sig som en häst man just börjat rida in. Jag har lagt ridningen på hyllan och ser henne som en oinriden häst och det gör ifs inget. Hon är en sån fin häst och jag har ingen brådska. Vi har börjat från grunden med enbart markarbete och ska utbilda oss inom AR. Har även en tränare inom detta som vi träffar varannan vecka. Man vill ju dock att hästen man fått hem ska vara frisk och ha ett intyg på det när man betalat.

Varför jag inte gjort en ny besiktning är helt enkelt det att jag hade trott att intyget skulle komma. När jag hade haft hästen i drygt en vecka och ringt otaliga gånger fick jag ett sms av säljaren att h*n inte mådde så bra och råkat sätta sin adress på kuvertet där min skulle stå och min adress på baksidan där hennes adress skulle stå så h*n hade fått det hemskickat till sig själv...hmmm. H*n skulle be sin sambo skicka det dagen därpå.
Efter detta sms (jag har sparat det ) så har h*n varken svarat eller sms:a.
När jag pratat med distriktvet. så tycker de ( har pratat med två st. ) absolut att säljaren måste skicka intyget. Eftersom h*n säljer fler hästar nu så är de där och gör fler besiktningar och de ska också förmedla att jag vill ha intyget...om nu det kan göra någon skillnad. Har h*n slarvat bort det så kan h*n få en kopia från vet. och det har jag även sagt när jag talat in mina meddelanden.

Går det att försäkra hästen utan vet.bes intyg? Annars kanske ditt försäkringsbolag ringa distriktaren o be om intyget? Jag ser det som viktigast att allt funkar med försäkringsbolaget så där inte blir något strul. Att du har pappret, i detta läget menar jag, är kanske av mindre vikt. Du säger att du för övrigt är nöjd med hästen. Ska hästen säljas vidare sen, kommer du ju ändå att göra en besiktning vid det tillfället.

För övrigt är det kanske inte så konstigt att hästen är lite rädd om sig, öron/bakben mm.. Den har fraktats i 2 dagar, bytat miljö o folk runt sig. Den kommer säkert att lugna ner sig.

Tycker att du har rätt inställning att börja om lite från början o stärka ditt ledarskap o få kontakt med stoet. Det här kommer säkert att gå super med din inställning. Lycka till..

Synd med oseriösa säljare, har själv köpt ett sto av en sån, dom borde få häst-förbud sånna..:devil:

min häst är jätterädd o sina öron o nacke, har tagit lång tid att förbättra, han har även varit vädigt svårskodd bak, sätter sig på hovslagaren o blir rädd. Han blev bes ua o har inte ont, han är bara rädd o har dåliga erfarenheter.
Ge hästen tid.

Man får verkligen hoppas att det beror på dåliga erfarenheter ( förstå mig rätt ) och inte av ngt fel. Hon får den tid hon behöver, jag har inte bråttom.

Nej, jag har inte kunnat försäkra hästen pga vet.intyget, försäkringsbolaget kräver det, men eftersom tiden runnit ut så har jag beställt en ny besiktning. Känns lite trist eftersom jag betalat en redan.
Är det möjligt att stämma säljaren för den kostnaden. Hon har ju orsakat att jag inte kunnat försäkra hästen samt att jag måste betala dubbla besiktningar.

Och hemska tanke, vad händer om hon inte går igenom.

Man får verkligen hoppas att det beror på dåliga erfarenheter ( förstå mig rätt ) och inte av ngt fel. Hon får den tid hon behöver, jag har inte bråttom.

Nej, jag har inte kunnat försäkra hästen pga vet.intyget, försäkringsbolaget kräver det, men eftersom tiden runnit ut så har jag beställt en ny besiktning. Känns lite trist eftersom jag betalat en redan.
Är det möjligt att stämma säljaren för den kostnaden. Hon har ju orsakat att jag inte kunnat försäkra hästen samt att jag måste betala dubbla besiktningar.

Jag tycker du skall hävda kontraktsbrott om du inte få se den ursprungliga besiktningen. Om säljaren inte vill lämna ut den så kan man ju misstänka att hästen inte gick igenom. Är det så så är det bedrägeri från säljarens sida.

Ja du kan ju stämma säljaren och kräva att få betalt för en ny besiktning. Problemet är att stämningar kan bli dyra historier och jag tycker inte det är lönt bara för besiktningskostnaden.

Stämma vet jag inte om det går, men du kan skicka fakturan på den nya besiktningen till säljaren och hänvisa till att du inte fått något bevis för att hästen är besiktigad.

Om det nu är något fel på hästen KAn det vara svårt att visa att felet fanns vid köpet, det beror ju på vad som är fel.

Hoppas det löser sig för dig!

Tackar för alla tips:bow::bow::bow:

Jag ska ringa kronofogden på måndag, så får de hjälpa mig, antingen att få intyget och finns inget intyg, hjälpa mig att få pengarna tillbaka och då polisanmäler jag säljaren för bedrägeri. För antingen har h*n då ett intyg där det står att hästen inte gick igenom eller så har h*n aldrig besiktat ( = det finns inget intyg )och i båda fallen är det ju bedrägeri anser jag då h*n både sagt och skrivit in i köpkontraktet att hästen är besiktigad UA.

Får jag fråga hur mycket du betalt för hästen och vilket användningsområde den är tänkt för?

Javisst, jag betalade drygt 20 000 kr (mycket pengar för mig ) och jag ska utbilda henne i AR

Senast ändrad av en moderator:

Det har ju betydelse för hur långt man vill driva processen, det kostar ju en del pengar att försöka få ut något.

Tackar för alla tips:bow::bow::bow:

Jag ska ringa kronofogden på måndag, så får de hjälpa mig, antingen att få intyget och finns inget intyg, hjälpa mig att få pengarna tillbaka och då polisanmäler jag säljaren för bedrägeri. För antingen har h*n då ett intyg där det står att hästen inte gick igenom eller så har h*n aldrig besiktat ( = det finns inget intyg )och i båda fallen är det ju bedrägeri anser jag då h*n både sagt och skrivit in i köpkontraktet att hästen är besiktigad UA.

Vill du driva detta får du nog göra det civilrättsligt och det kommer att kosta betydligt mycket mer än 20 000 kr. Det är inte att anmäla till polisen och de kommer som mest att ta upp en anmälan på papper för kommer inte att ske. Det handlar nog inte om bedrägeri heller utan om avtalsbrott och är då inte något som polisen har med att göra. I ock med att hästen är så billig så kommer inte heller rättskyddet att gälla utan varje part kommer att få stå sina egna kostnader. Som skrivet innan det kommer att kosta dig betydligt mycket mer att driva det än vad du har betalat ör hästen.

Om jag var i dina kläder så hade det viktigaste för mig varit att hästen hade en gilltlig försäkring som kan täcka upp om det är något fel på hästen. För även 20 000 är mycket för dig är det i häst sammanhang ingenting. Det är till ock med mindre än kostnaderna för att producera ett halvblodsföl. För vissa andra raser så är det mindre än vad det kostar att boka vissa hingstar.
Men jag förstår att du känner dig lurad men i det här fallet kommer det att kosta dig väldigt mycket mer att driva det vidare för att få ett intyg eller häva köpet. Det billigaste blir att göra en egen besiktning och om den blir UA vara nöjd med det.

Om säljaren skrivit i kontraktet att hästen klarat en veterinärbesiktning men så inte är fallet så kan det mycket väl vara bedrägeri. Men det förutsätter ju att det inte är sant att hästen gått igenom.

Masse - Självklart ska jag göra en till besiktning eftersom jag vill försäkra min häst och självklart är jag ju nöjd om den blir UA, men om det inte blir det....
Jag vet inte vad du har för hästar och ev. verksamhet men jag tycker inte drygt 20 000 är billigt om man jämför med ridtravare som kostar mellan 5 000 och 8 000 kr men naturligt vis finns hästar för flera hundra tusen oxå. Ridtravare har oförskämt dåligt rykte då jag vet flera som tävlat medelsvår dressyr och placerat sig bättre än halvblod. Nu är jag ingen tävlingsmänniska och känner inte att jag ska måsta betala 50 000 och däröver för att få en frisk häst som enligt köpkontraktet är besiktigat UA samt få ta del av besiktningen genom ett intyg.
Tycker för övrigt inte priset på hästen har med detta att göra, det ska inte vara någon skillnad om jag betalar 5 000 kr eller 55 000 kr. för hästen. Har jag begärt en besiktning innan köp och säljaren tagit på sig detta, säger att besiktningen är genomförd UA så ska hon även skicka mig intyget har jag fått veta av distriktvet. Jag skulle inte köpa häst utan att besikta den före.

TomasN - Kommer intyget fram och det visar att det INTE är UA utan att det finns fel så har säljaren ljugit både för mig och i kontraktet h*n sedan skrivit under.....har säljaren inte gjort någon besiktning så ser det ju inte mycket bättre ut. Tror fortfarande man kan se det som bedrägeri, ev. avtalsbrott.
Ska prata med kronofogden om handräckning på måndag !

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 584
Senast: Kingsland89
·
Y
Träning Jag undrar om vem av oss som ska skicka in passet vid ägarbyte jag eller säljaren? Dom sa att dom inte hade papper om ägarbyte och...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: hästhandlarjävel
·
F
Hästmänniskan Idag fick jag äntligen besked från STC att jag numera kan titulera mig ägare till den varmblodiga travare jag köpte för snart 15 månader...
Svar
13
· Visningar
1 458
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama