Sälja skruttbil...

ameo

Trådstartare
Moderator
Är det någon som har erfarenhet av att sälja bil till någon av de uppköpare som annonserar på t.ex Blocket? De som köper allt, alla märken och åldrar, även defekta.
Hur gör man för att inte bli lurad?

Beror på vad du menar med lurad?

Sälj bilen, se till att ägarbytet går igenom, Ta pengarna och se glad ut?

Vad den är värd går väl att luska ut med hjälp av annonser? Eller helt enkelt tänka ut vad man vill ha för den?

Har ingen större erfarenhet av dessa uppköpare, men generellt ligger nog priset du får 50-60% lägre än vad du skulle fått med en annons i tidningen eller på Blocket.

Beror på vad du menar med lurad?

Sälj bilen, se till att ägarbytet går igenom, Ta pengarna och se glad ut?

Vad den är värd går väl att luska ut med hjälp av annonser? Eller helt enkelt tänka ut vad man vill ha för den?
Lurad - i form av "ogiltig" ny ägare så jag blir stående med en bil reggad på mig, som samlar böter och sånt.
Värdet på den enligt annonser och värderingssajter ligger nånstans mellan 8-20.000 beroende på mil och skick. Och den är just nu defekt... Så några tusenlappar in på kontot och man är av med problemet, känns helt rimligt...

Har ingen större erfarenhet av dessa uppköpare, men generellt ligger nog priset du får 50-60% lägre än vad du skulle fått med en annons i tidningen eller på Blocket.
det är en defekt bil jag ska sälja och risken är ju att man inte blir av med den på annat vis, tänker jag.
Den står dessutom just nu 16 mil hemifrån, vilket krånglar till det om man inte blir av med den direkt.

det är en defekt bil jag ska sälja och risken är ju att man inte blir av med den på annat vis, tänker jag.
Den står dessutom just nu 16 mil hemifrån, vilket krånglar till det om man inte blir av med den direkt.

Beror ju i och för sig på märke och modell, men några märken är väldigt efterfrågade på marknaden om de har fungerande motor och/eller drivlina (2 liter sugmotor och bra kaross går som nybakad bröd till racing).

Jag hade sålt den privat, själv. Det finns köpare till allt - tro mig.
2015 sålde jag/pappa en 940 -97 som motorn hade rasat på. Vi la ut den för 7 000 kr och tänkte "ringer någon innan månaden är slut är det väl bra typ..." (Detta var 7/10!). Efter 30 min ringer två killar från Norrköping och säger att de sitter i bilen med bilsläp och redan är på väg upp. :eek:

Jag hade sålt den privat, själv. Det finns köpare till allt - tro mig.
2015 sålde jag/pappa en 940 -97 som motorn hade rasat på. Vi la ut den för 7 000 kr och tänkte "ringer någon innan månaden är slut är det väl bra typ..." (Detta var 7/10!). Efter 30 min ringer två killar från Norrköping och säger att de sitter i bilen med bilsläp och redan är på väg upp. :eek:

Och för 5000 har de slängt i ny/reparerad motor och säljer den för 35000. Volvo med 200/230 K, E eller F motor är enklaste man blir av med då rep kostar "inget" om det är drivlinan som är trasig.

Och för 5000 har de slängt i ny/reparead motor och säljer den för 35000. Volvo med 200/230 K, E eller F motor är enklaste man blir av med då rep kostar inget om det är drivlinan som är trasig.

Fast de har fortfarande kvar den ;)
Men hela bilen var egentligen bara skrot, 36246367 miljoner fusklagningar i motorn, sönderrostad, trasig ABS, slut bromsar etc. Men de har tydligen kostat på och fixat upp den till absoluta toppskick nu :)
Så om du ser en vit 940 -97 i Nknpg så kanske det är den :D

Men nu är det ingen volvo...
Det är en liten skoda med minsta tänkbara motor, med en just nu ickefungerande oljeförsörjning till motorn. (dock ej skuren)
Och, som med alla äldre bilar, med en del egenheter och speciallösningar...

Men nu är det ingen volvo...
Det är en liten skoda med minsta tänkbara motor, med en just nu ickefungerande oljeförsörjning till motorn. (dock ej skuren)
Och, som med alla äldre bilar, med en del egenheter och speciallösningar...

Ny oljepump för 1000 lappen eller ny vävaxel fixar problemet. Ingetdera bör kosta mer än 5000 att byta på verkstad.
Alla egenheter är bara kuriosa som följer med alla bilar.

Det enkla svaret är väl att lägga ut den på annons och se vad det ger?

Lurad - i form av "ogiltig" ny ägare så jag blir stående med en bil reggad på mig, som samlar böter och sånt.

Men DET kan du ju undvika genom att se till att ni båda skriver under papperet och gemensamt lägger det på närmaste postlåda? Den risken har du ju oavsett om bilen är värd 5.000 eller 500.000?

Men DET kan du ju undvika genom att se till att ni båda skriver under papperet och gemensamt lägger det på närmaste postlåda? Den risken har du ju oavsett om bilen är värd 5.000 eller 500.000?

Fast jag skulle vilja lägga pappret I postlådan så det inte riskerar blåsa bort... :angel:

Är det någon som har erfarenhet av att sälja bil till någon av de uppköpare som annonserar på t.ex Blocket? De som köper allt, alla märken och åldrar, även defekta.
Hur gör man för att inte bli lurad?

Jag var mer intresserad av att inte luras (dvs påstås ha förmedlat felaktig information). Så jag sålde till en bilhandlare som sade sig vara expert på Opel.

Jag: "Den går inte på tomgång och jag har manuellt kortat wiren så att den inte stannar i varje korsning, mot att den istället varvar upp satan på tomgång, typ 2500 varv/min. Jag vet inte om det går att laga, personligen tror jag att motorn är helt slut + 5 andra mindre, men ändå hyfsat stora fel identifierade på bilen".

Köparen "Nej, det kan vi fixa på ett par timmar. Lugnt".

Sedan köpte de bilen till sin firma.

Sedan dess har bilen stått avställd på bilfirman.

Och jag tackade nej till flera familjer som ville köpa och åka från Helsingborg mitt i natten för att titta på bilen. Fick dra ur telefonen ur jacket (på den tiden...) för att kunna sova. Det ringde utan avbrott.

• Gilla
Reactions: JGD
Nu la jag ut min bil på blocket men det var en uppköpare som ringde. (Oc x antal fler uppköpare ringde men blev såld till första samtalet, sen ringde det ett tag efter den var såld trots att annonsen var borta)
De tog den för priset jag satt. De kunde ha betalat mer..
De la handpenning under tiden vi pratade- via swish, Kom tidigt dagen efter och åkte genom halva landet, kollade snabbt på bilen, försökte pruta (men la nernär jag var ovillig till lägre pris och dessutom hade trettio(!) stycken i kö) betalade kontant, jag la pappret på lådan. Inga konstigheter.

Bilen var iofs 4wd eftertraktad och nu exporterad. Men ja, det var oerhört smidigt!

Vi har en bil som vi försökt sälja själva på blocket, Saab med rasad turbo, men inga napp så allt är inte så lättsålt. Kommer nog bli skroten trots att bilen i övrigt är ok.

Ny oljepump för 1000 lappen eller ny vävaxel fixar problemet. Ingetdera bör kosta mer än 5000 att byta på verkstad.
Alla egenheter är bara kuriosa som följer med alla bilar.
Eller så är det bara elektroniken/oljetryckmätaren som spökar.
Frågan är väl om någon tycker det är värt att lägga 5000 i reparation på en bil som kanske är värd 10000 när den är lagad och besiktigad...

Ta betalt i kontanter eller swish. Be om legitimation (svensk) och se till att det är samma info på pappret som kortet. Lägg själv ägarbytet på lådan.
Jag är bara lite nojjig eftersom jag har en bekant som har sålt ett släp, där köparen uppgav falsk identitet och därmed kunde inte ägarbytet genomföras så hen står kvar som ägare i registret. Men eftersom släpet är sålt och kvitto skrivet så går det inte att komma åt köparen heller.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 919
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
367
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har fått några 18K guldsmycken av mamma som varken hon eller jag vill använda, så hon tycker att jag ska sälja dem. Men hur ska man...
Svar
11
· Visningar
752
Senast: Manji
·
Hemmet Jag överväger att köpa en sån textiltvättsmaskin. Sett några ploppa upp på sociala medier och det ser ju extremt smidigt ut. Vill dels...
Svar
7
· Visningar
250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka