Sälja sin häst till Finland

Limelight

Trådstartare
Vet inte alls om denna tråd kommer rätt. Moderat flytta den isåfall.

Jag har ute en av mina hästar på försäljning och har nu fått svar från en i Finland som vill köpa hästen.
verkar vara en riktigt vettig människa och personen har skickat hemsida på sitt stall, verkar helt perfekt.

Men jag börjar fundera över lite, hur går det till att sälja en häst utomlands?.Funderar på ifall det kommer någon annan än nya ägaren och hämtar hästen, hur gör man då med kontrakt?.
Inget ont om Finnar utan bryr mig om hästen, Hur är finnländare mot sina hästar?, har de bra hästvård?. ( Förstå mig rätt, jag menar inget illa, kan bara inget om Finland).
Vet någon hur de som transporterar hästar är emot hästarna?, alltså hur de beter sig emot dem?

Skulle ni sälja eran häst så här långt bort ifrån er?. Jag kände först att vill ha den ganska nära hemma, men inser att det är ganska svårt och sälja en häst nära sig tyvärr. Jag är nog överbeskyddande, men det är klart man vill att de ska få det bra.

:confused::confused:

Sv: Sälja sin häst till Finland

Det allra första som ska göras när man gör affärer över gränserna är att fastställa enligt vilket lands lagstiftning men gör affären. Skriv ett kontrakt/avtal på affären där den biten också finns med.
I det avtalet reglerar man också hur betalningen ska gå till och allt annat praktiskt som gäller hästen.

När det gäller transporter så för yrkesverksamma är det samma krav inom hela EU med tider, intyg, kompetensbevis o s v. Så om hästen kommer att åka med en transportör som hämtar så kommer den personen att ha kompetensen och själva bilen/transporten att vara besiktigad och godkänd. Om de följer gällande lagstiftning

Har en bekant som sålde ett halvblod till finland för nåt år sen. Tjejen verkade jättetrevlig och så det enda jag kan se som nakdel är resan dit. Den här hästen blev visst ganska orolig på färjan, vilket jag tror att flera av mina oxå skulle kunna bli. Så jag skulle bara sälja hästar som är idiotsäkra på transport, då jag inte vill riskera att det händer nåt med dem på resan.

Salde min gamla hast till Finland.
Tjejen letade efter en Nordsvensk och det bara rakade bli en av ridskole kompisarna som fick uppgiften att lotsa henne runt trakten dar vi bor. Det var som vilken annan provridning som helst och sedan ringde hon. Hon ville ta honom pa prov men vi sa nej till det (resa dit och risken att det inte funkar for att sedan ta hem honom igen - nej tack!)
Tillslut ringde hon och ville ha hasten utan provotid. Han veterinarbesiktigades och vi skrev kontrakt.
Hon bokade transport och skulle skicka pengarna pa familjens utlandskonto. Vi hade kommit overens om sedan tidigare att pengarna maste vara inne pa kontot eller ocksa aker inte hasten.
Det strulade med banken och de fick inte klartecken forrans tva timmar innan lastbilen kom.

Allt vi gjorde var att ringa jordbruks verket och fick alla papper iordning samt en extra vet besiktning inom en viss tid fran avresedatum (minns inte exakt).

Transporten var inga som helst problem. De allra flesta ar mkt proffsiga. Gillar du inte lastbilen sa ring koparen och sag att det inte haller mattet. Vi skickar mkt hast med lastbil nufortiden och det har hant att vi skickat bilen utan hast.

Har varit å tittat på häst i finland. Visserligen har jag endast sett ett stall med några olika ryttare och jag var inte nöjd med det jag såg, sen kan man inte dra alla över en kant. Jag skulle inte sälja min häst till någon av dem som stod i stallet, mkt okunskap. Rider i en sadel som inte passar m.m även om hästen REAGERAR när man knappt rörde ryggen på den. Men som sagt vet ju inte alls hur resten av hästvälden i finland är.

Tror nog att det är lättare att ha hästen längre ifrån sig. Jag skulle få så otroligt dåligt samvete å sakna min häst om han stod nära och man märker att det inte står rätt till. Man har ju ändock lämnat ifrån sig ansvaret för hästen och den ägs av en ny person.

Jag har verkligen dåliga erfarenheter av att göra affärer med svenska köpare så jag skulle inte bry mig om ifall det var till Finland el Danmark istället. Känns människorna bra, gå på det-det finns ändå inga garantier!
Min erfarenhet av "hästbussar" är att de är både professionella och duktiga de allra flesta, kolla upp vilket bolag innan om du är orolig och släng ut en vink här tex om någon transporterat med de och kolla deras hemsida.
Vi hämtade en häst i Danmark för ett par år sedan. Stoet var 8 år och hade åkt transport vid ett par tillfällen tidigare! Hon stod lugn som en filbunke hela båtresan, vilket är mer än vad man kan säga om mig!
Har vänner som sålt till kända duktiga proffs med div ök, som man ändå struntat i med tiden, det finns inget annat att lita på än sin magkänsla!
Lycka Till med försäljningen och låt inte hästen lämna gården innan du fått alla pengar bara!:)

Tyvärr så vet man inte hur hästen hanteras eller hur den kommer få vart man än säljer den, oavsett Sverige eller som nu Finland.

Magkänslan säger mig att det är en bra person, och jag hoppas verkligen att magkänslan inte sviker mig.

Hur gör man om man vill skriva ett kontrakt om inte köparen är med och hämtar?

Känns mycket skönt att ni säger att de flesta är proffsiga som transporterar hästar. Min häst är inte van att stå jättelånga transporter, så jag vet inte hur det ska gå. Som mest har han stått 2h på transport, men han har aldrig gjort något, men om nu köpet skulle bli av är det många timmar. Kanske jag inte ska bry mig om egentligen, men innerst inne är det klart man gör det.

Eftersom du ska sälja en häst av just den rasen som är populär i slaktkretsar så skulle jag vara varsam..

Det var en nöt som skulle köpa en av mina för ett par år sen. Han kom aldrig och hämtade den. Och sen fick jag reda på att han var hästhandlare och hålls endel i Finland eller på gränsen till Finland. Jag satte hårt mot hårt och eftersom han hade brytit vårt muntliga kontrakt genom att inte hämtat hästen som hans kulle så drog jag mig ur och sålde hästen till en annan som tar mycket bra hand om hästen istället.

Eftersom du ska sälja en häst av just den rasen som är populär i slaktkretsar så skulle jag vara varsam..

Det var en nöt som skulle köpa en av mina för ett par år sen. Han kom aldrig och hämtade den. Och sen fick jag reda på att han var hästhandlare och hålls endel i Finland eller på gränsen till Finland. Jag satte hårt mot hårt och eftersom han hade brytit vårt muntliga kontrakt genom att inte hämtat hästen som hans kulle så drog jag mig ur och sålde hästen till en annan som tar mycket bra hand om hästen istället.

Jag skulle mer än gärna sälja han till någon här i Sverige som jag vet är bra, men verkar inte som någon vill ha han och jag klarar inte av han något mera och har absolut inte tid. Tycker synd om han, bara få stå här och inget göra för att jag inte har tid eller ork.

Visst faktiskt inte att de var populära inom slaktkretsarna, men kan förstå det mycket väl.
Denna person som ev ska köpa honom, har skickat hemsida adress och mailat massor, allting verkar vara riktigt bra, men visst allt kan vara lurendrejeri.

Hej! Måste ju svara eftersom jag från finland och hästägare. Jag själv har köpt en fjording som kom via en transportör till en ridskola i finland och sen vidare till mej. Jag har inte haft några problem, förutom att hästpasset tydligen är slarvat nånstans! lite problem alltså då hästen ska reg. i finland. Men det är en annan femma. Det svåra är väl kanske språket. Om den som ska köpa inte kan bra engelska (eller förståss kan svenska).

Hur är man då i finland mot hästar? jaa...det är nog som i sverige. Det finns bra hästägare och det finns skit såna. :grin: Skulle nog säga att finland och sverige är ganska jämlikt. Sverige är kanske lite före i utvecklingen, har mer kunskaper på olika plan.

Om du har möjlighet, åk och träffa människan. Annars skulle jag nog lita på magkänslan.

var nånstans i finland finns köparen? vi är ju ganska många finnar som hänger här, kanske nån som känner till stallet/pers så att du kan känna dig säkrare

Det är tydligen jättevanligt att finnar köper häst från sverige. Priserna är bättre (lägre) än för motsvarnade häst där borta eftersom det finns så gott om importerade holländska/tyska/belgiska/danska/irländska hästar och ponnyer här. Speciellt fjordingar är billigare och fler att köpa här, och ger bättre pengar för säljaren om man säljer den till finland. Man ser välfyllda hästtranssporter ganska ofta när man åker fnlandsfärja:D

Har endast besökt ett par st stall i finland och de har varit helt okej med välskötta hästar.

var nånstans i finland finns köparen? vi är ju ganska många finnar som hänger här, kanske nån som känner till stallet/pers så att du kan känna dig säkrare

Tuusula var det ifrån :). Men inget är säkert ännu, utan allting är bara på mail fronten ännu.. :)

Har ingen möjlighet att träffa människan i fråga tyvärr utan jag får lita på magkänslan och den känns bra :).

Det är nog som du säger att det finns bra och dåliga folk både i Sverige och Finland. Spelar nog ingen roll vart man säljer sin häst, man vet inte med all säkerhet vart den hamnar iallfall. Men man är nojig över sin pålle ;).

Ska ta och ringa jordbruksverket och höra vad de säger om att sälja sin pålle till Finland :)

Jag har som hästägare bott och varit aktiv i både Sverige och Finland under många år. Bor nu i Finland. Från min synvinkel sett är det nya ägaren och magkänslan som är det viktiga. Här i Finland finns också välskötta fina hästar så som i Sverige. Här finns också, så som i Sverige, ställen där kunskapen brister. Men finns intresset och viljan för hästen så blir det oftast väldigt bra för den.

Hästsporten är inte fullt lika stor här i Finland som i Sverige, men här är ju också färre antal invånare så rent procentuellt är det möjligt att det inte är så stor skillnad. Utbudet på hästar till salu här är heller inte så stort, att t.ex. hitta en tinker, fjording eller nordsvensk på annons är inte så där bara, finns oerhört få till salu och priserna blir förstås därefter. Så att läsa annonssidorna i Sverige är ju en annan sak, där kan man ju till och med välja.

Till vårt lilla familjestall inköptes av brorsdottern häromåret en tinker från Sverige. Den kom hem med transportfirma och det upplevde jag som ett väldigt bra alternativ för hästen. Den fick resa förhållandesvis bekvämt på sin långa resa och det var ju mycket skönt att det var proffs som skötte om resan och som var van vid att resa långt med hästar. Så resan gick riktigt bra för hästen fastän den högst troligen är en ovan resenär. När jag själv flyttade över ingick mitt dåvarande världsvana mycket tävlade halvblod i flyttlasset så han körde jag själv över, men som amatör i sammanhanget var det tämligen nervöst med färjöverfarten. Fick inte vara ensam på bildäck under resan utan bara gå ner tillsammans med vaktman för att titta till kusen nu som då.

Önskar dig lycka till med försäljningen oberoende vart hästen säljs!

Jag sålde mitt förra avelsto till Åland utan att vi setts eller han sett hästen live. Vi prata över mail och telefon, och vi gjorde upp att jag skulle få halva summan av hästen samma dag som hon lastas och resten då hon kom fram på stuteriet hon skulle åka till för beteckning (Stuteriet låg i sverige). Jag hade tur att allt gick klockrent och han var nöjd med henne.

Vi har fortfarande lite kontakt ibland och jag är välkommen att hälsa på när jag vill.

Jag hoppas du får lika bra köpare som jag fick. Men tips prata även mycket i telefonen om hur ni ska gå tillväga.

Blev inget av att sälja till Finland, blev tydligen för dyrt att frakta min häst.

Men jag tackar för alla svar, vet jag massor om det blir av någon annan gång ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 764
Senast: Lavinia
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 129
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈