Sälja ridturer?

Black Dragon

Trådstartare
Hej!

Jag har fått veta att min chefs fru är väldigt ridsugen och skulle vilja hyra min häst lite då och då för att få rida ut. Jag har haft min häst i ca 5 år och då har jag haft både medryttare och halvfodervärld under några år då skolan gjorde att jag inte hade tid att åka upp till hono0m varje dag. Senaste halvåret har jag haft honom ute på foder på grund av att jag var tvungen att fixa jobb och lägenhet:( Fick en stallplats och fick hem honom för fyra veckor sen, vilket jag tycker är jätte kul. Har saknat honom hur mycket som helst!

Nu när jag jobbar och inte måste plugga på min fritid längre så har jag tid att åka till stallet varje dag och jag har absolut inga planer på att skaffa medryttare igen för att det är så skönt att äntligen kunna ha honom för mig själv. Men det här handlar alltså om att hon vill hyra honom lite då och då för att bara rida, mockningen tar jag hand om.

Jag har aldrig haft betalda uteritter förut och nu undrar jag om det är någon här som vet vad jag kan ta per timme? Någon som har egen erfarenhet av det här?

Skriv och berätta!:idea:

Sv: Sälja ridturer?

I vårat stall har vi en "regel" att om någon vill ta med en kompis ut och rida så är vi några som kan tänka oss att hyra ut våra hästar. Då har vi sagt att det är 200 kr per ridtur som gäller, en normal ridtur då, inga heldagsturer.

Har ingen erfarenhet av detta, men tänker spontant att du kan slå ut din månadskostnad för att få fram vad hästen kostar per dag och på så sätt få fram vad som är rimligt att ta betalt.

I vårat stall har vi en "regel" att om någon vill ta med en kompis ut och rida så är vi några som kan tänka oss att hyra ut våra hästar. Då har vi sagt att det är 200 kr per ridtur som gäller, en normal ridtur då, inga heldagsturer.

Oj, 200 tycker jag låter ganska mycket.. Men ser att du bor i Stockholm och kanske är lite annorlunda där.. Inte illa menat ;) Jag hade medryttare som betalade 50:- gången, och 100:- om hon red för instruktör = hårdare pass. Men då mockade hon också, så kanske 75kr eller en hundring per gång skulle jag tycka är rimligt. Man vill väl hålla sig på god fot med chefen :angel::D

Jag får också ta med kompis till stallet och låta dom rida på ägarens hästar. Det kostar 150kr. Det är lika mycket som medryttarna betalar per gång dom rider. Och ja jag bor i stockholm ;)

Jag har haft dealen att betala 100kr/gång när jag red hos en familj där jag fick komma och rida den dag det passade mig, utan bundenhet. Jag tyckte detta var rimligt och lagom. Då hjälpte jag till med lite fodring och mockning också, men det var på eget förslag, då jag tyckte det var skönt att hänga i stallet lite längre när jag ändå var där.
Jag tycker inte att man kan ta ut samma som turridningsfirmor. Där ingår ju själva jobbet att leda ridturen/se till att hästen är ordninggjord i priset, + att det väl är moms/skatt på det också.

Jag tycker inte att man kan ta ut samma som turridningsfirmor. Där ingår ju själva jobbet att leda ridturen/se till att hästen är ordninggjord i priset, + att det väl är moms/skatt på det också.

Bortsett från de nämda aspekterna, så kör många turridningsfirmor på 2-4 timmars ridturer. Vilket jag väl i och för sig tycker är ganska normala ridturer, men jag gissar att det nog är vad många andra anser som heldagsturer fast utan fikarast :angel:

jag betalar 50 kr/timmen när jag är utanför en småstad (långt ute i ingenstans haha) då har dom väldigt fin skog osv men det tar en stund att komma dit. Inne här i malmö kostar min ridlektion för tränare runt 150kr/timmen. Jag skulle tagit 50kr/timme tycker att det är rimligt. 150 tycker jag är tok för dyrt (jag bor mitt inne i en storstad df är det dyrt här)

Oj, 200 tycker jag låter ganska mycket.. Men ser att du bor i Stockholm och kanske är lite annorlunda där..

Ja absolut, i stockholm kostar det typ 200 spänn. I typ arvidsjaur kan det kosta 20 spänn för en uteritt x)

Jag själv skulle ha tagit ca 50-100:-/ridtur. Men jag bor i norrbotten så det är väl inte lika dyrt här.. :P

du är medveten om att du helst ska starta upp ett företag som gör det här, eller åtminstone ta upp det i deklarationen som en pengagivande hobby? annars så kan du bli sköntaxerad för långt tillbaka, vilket innebär att du kan få hem en galen räkning på all skatt du ska betala för tiden du hållit på, ränta på beloppen samt straffskatt. en sån sak är inte trevlig att få ner i brevlådan även om det inte skulle handla om några jättesummor ala björn ulveus sköntaxering.

Har ts haft hästen utlånad lär det ju vara enkelt att påvisa att hon svårigen haft inkomster av kusen ifråga. Sköntaxering och firma lär inte komma ifråga, en affärsverksamhet ska ju bl a bygga på vinstgivande och varaktighet, vilket inte lär komma ifråga här

Inkomst av hobby är upp till en viss gräns skattefri och det lär väl knappast röra sig om större belopp i ts fall.

Vi tar 20 kr för en ridtur i vårt stall. Ryttaren får då göra i ordning hästen/ponnyn själv men rider tillsammans med någon från stallet.
Vi tar även 20 kr för lektioner på ca 50 min inkl sadling. Ingen försäkring ingår i priset.
Vill någon låna våra hästar för att rida för någon annan instruktör tar vi en hiskelig summa på 10 kr.
Ser ut som vi ligger lägst i pris så 50 kr/ tur vore väl rimligt???

Nu har jag haft ridturen som blev 2 h lång. Summan slutade på 150 kr/h efter att ha läst vad ni har skrivit och efter att ha pratat med andra hästmänniskor. Min chefs frus kommentar (när jag frågade om 150 kr/h funkade för henne) blev "gud vad billigt!". Dessutom var hon nöjd med ridturen och vill gärna komma tillbaka. Så jag är supernöjd:)

Kolla upp vad det kostar hos turridningsfirmor i närheten och ta betalt efter det, kanske?

Fast det är ju en viss skillnad, på en turridningsfirma får man ju en sadlad och tränsad häst som det bara är att sitta upp på, plus en ridledare som följer med och guidar. Har man den servicenivån så kan man kanske ta samma pris, men knappast om man ska sadla och tränsa själv och sen rida ut ensam.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 882
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Edla
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi... 2
Svar
20
· Visningar
1 774
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?