Sälja privat eller som "näringsidkare"?

T

thevalley

Anta att jag har en enskild firma i mitt namn (personnummer) och äger en häst som skall säljas.

Hästen är inköpt med privata pengar innan "firman" startade (dvs F-skattesedel kommit) och inga avdrag är gjord för kostnader på just den hästen.
Enligt min konsult behöver jag inte sälja hästen med moms då moms inte är lyft på den eller avdrag gjorda.
Men hur gäller köpelagen? (Tänker på köparens resp. säljarens skyldighet att visa på ev. framtida fel, som firma är det säljaren som måste visa att inga fel fanns, privat är det köparen som måste visa att fel fanns). Hänger ni med?

Men hur skall jag i ett köpekontrakt belysa att denna häst säljes av mig som privatperson INTE av mig som företag? Går det?
Denna häst skall säljas ev. kommer annan häst att tas i dellikvid som betalning för min alt. byte rakt av, och jag vill att det framgår tydligt att jag säljer min häst som privatperson (även köparen är privatperson).

Jag tycker bara att det låter så fånigt att skriva i kontraktet "hästen säljes privat " eller ngt annat. Anledningen att jag vill att det framgår tydligt är ju för att om jag ev. byter häst rakt av eller delbyte så vill jag inte behöva hålla på den i 2 år tills jag vet säkert att nya ägaren inte kommer att kräva återköp. Hästen i fråga är en D-ponny som endast är 2 år, och det är ju helt omöjligt att sälja unghästar och veta att köparna kommer att vara nöjda även efter 2 år, saker kan ju hända på vägen. Min erfarenhet (iaf om man läser på forumet) är att en hel del personer gärna föröker utnyttja köpelagen att häva ett köp på en häst där felet beror mer på att de inte trivs med hästen än att det eg. är några fysiska dålda fel på hästen. OBS! Min personliga erfarenhet.

Och hur funkar det egentligen om man byter hästar, har ni någon gång varit med om att 2 privatpersoner bytt hästar rakt av med varandra har kunnat häva bytet? Jag har aldrig hört ngt om det.

Om någon förstår hur jag menar så skriv gärna ett svar.
 
Sv: Sälja privat eller som "näringsidkare"?

Förstår hur du menar, men vad är "firman" för bolagsform?
 
Sv: Sälja privat eller som "näringsidkare"?

Enskild firma (står i första inlägget).:idea:
 
Sv: Sälja privat eller som "näringsidkare"?

Hej
Du bör för din egen skull skriva in att du säljer som privatperson, annars har du säkerligen en köpare som hävdar att konsumentköplagen skall gälla om det blir ngt problem/reklamation i framtiden.
Skriv att det är köplagen (gäller vid avtal mellan privatpersoner) som skall tillämpas vid tvist. Skriv också in att det är ett momsfritt köp och hänvisa till att du inte lyft någon ingående moms eller dragit av för några kostnader (även betäckning- /språngavgift) i din rörelse under den tid du ägt hästen. Kan vara bra att ha det på pränt om skattemyndigheten frågar..
 
Sv: Sälja privat eller som "näringsidkare"?

Tack för ett mycket bra svar!

Du verkar ha koll.

Har du ngn uppfattning om min andra fundering, dvs vid byte av häst, hur ofta sådana "affärer" hävs på samma sätt som vid vanlig försäljning av häst.

Tycker det blir mer och mer vanligt med bytesaffärer (ex. unghästar mot läromästare alt byte ponny-häst osv), och det känns som att det borde vara svårare att häva en bytesaffär än en försäljning.

Hur kan man skydda sig i kontraktskrivning exempelvis, anta att man byter hästar och efter 1 år vill part 1 att bytet skall återgå, men part 2 har sålt sin häst. Hur fungerar köplagen då (privatperson-privatperson)?
 
Sv: Sälja privat eller som "näringsidkare"?

Hur kan man skydda sig i kontraktskrivning exempelvis, anta att man byter hästar och efter 1 år vill part 1 att bytet skall återgå, men part 2 har sålt sin häst. Hur fungerar köplagen då (privatperson-privatperson)?

Vid ett byte så är det ju som två köp. Skriv kontrakt på hästarna var för sig och ange det pris som hästarna anses vara värda.
 
Sv: Sälja privat eller som "näringsidkare"?

Du måste ange i kontraktet att hästen säljes i privat regi, det är viktigt också att köparen är medveten om detta så denne inte tror att du säljer som företagare. Tala gärna om det också, samt skriv i kontraktet.

Självklart kan man häva köpet trots att man bytt häst, enda skillnaden är ju att istället för kontanter har man betalat med en häst i samma prisklass. För övrigt ska man behandla detta köp som vilket annat köp av häst som tidigare, veterinärbesiktning osv.
 
Sv: Sälja privat eller som "näringsidkare"?

Och hur funkar det egentligen om man byter hästar, har ni någon gång varit med om att 2 privatpersoner bytt hästar rakt av med varandra har kunnat häva bytet? Jag har aldrig hört ngt om det.

Skriv 2 st köp/säljkontrakt där ni prissätter hästarna och sedan accepterar varandras hästar som likvider för kontraktet.

Då är det glasklart vilken summa pengar som motsvarar hästen. Dvs vill du (och har rätt att) häva köpet har du rätt till den summan pengar.
 
Sv: Sälja privat eller som "näringsidkare"?

Det låter vettigt att man prissätter varsin häst, ifall det blir ett återköp.
Tänkte bara att det juridiskt kanske inte är hållbart eftersom det inte finns något kvitto på att dessa pengar har växlat ägare någon gång. Förstår ni hur jag menar?

Det kan ju vara så att den ena hästen är såld (och kanske för en betydligt högre summa än den värderats till vid bytet) , men då tror ni alltså att det går bra att istället "betala" vad den hästen var värderad som.

Jag har gjort byten några gånger tidigare och aldrig varit med om att ngn part varit missnöjd men man vill ju gärna veta ändå.
Känner ni (alla som svarat i tråden) till något fall där byten blivit hävda och ena hästen blivit såld? Vore intressant att se vad som hände då.
 
Sv: Sälja privat eller som "näringsidkare"?

Skriv 2 st köp/säljkontrakt där ni prissätter hästarna och sedan accepterar varandras hästar som likvider för kontraktet.

Då är det glasklart vilken summa pengar som motsvarar hästen. Dvs vill du (och har rätt att) häva köpet har du rätt till den summan pengar.

Om man inte skrivit något pris, vad tror ni händer då? Jag gjorde ett byte för några år sedan där min hästs marknadsvärde motsvarande ca 70 000kr (välstammad hbl 5 år med tävlingsresultat frisk och röntgad ua), och även den andra hästen låg i samma prisklass. Vi skrev aldrig någon summa, vad skulle hänt om ngn velat häva köpet? Vi sålde som privatperson-privatperson vid det tillfället.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 937
Ekonomi & Juridik Jag har köpt häst både av privatperson och företagare, är rätt insatt i vad som gäller när man som privatperson av näringsidkare - men...
Svar
7
· Visningar
1 572
Senast: Masse
·
Utrustning det finns hur många trådar av folk som vill köpa transporter men ingen om hur tusan man blir av med dem ;). och det är det jag vill ha...
2
Svar
32
· Visningar
2 685
Senast: pulkaskurk
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 043
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp