sälja katterna? :(

Smurfoff

Trådstartare
måste fatta mitt svåraste beslut någonsin... har bott på landet i hela mitt liv och har tre underbara katter. För några månader sen flyttade vi in i lägenhet.. Dom äldre katterna trivs verkligen inte:( dom är ju vana vid att gå ut och är nu innekatter. Dom ligger mest och sover hela dagarna och verkar inte alls glada.. känner mig så hemsk.. kanske e de bästa att hitta ett bra hem till dom där dom får gå ut?

ska dock behålla den yngsta katten då han aldrig har varit utekatt så tycker han att livet i lägenheten är ganska okej, han busar och mår bra. men e mer problem för dom andra två som varit utekatter i hela sitt liv.

hur hade ni gjort? älskar verkligen dessa katterna :(
 
Sv: sälja katterna? :(

Du känner ingen som kan ha katterna så dom får gå ut, typ nån kompis eller nån kompis förräldrar eller så?

Så gjorde en kompis till mig med sin katt när hon flyttade utomlands, den bor hos en kompis' förräldrar och trivs jättebra med det...

Klart det är svårt, jag hade försökt hittat bra hem och hittade jag inte det hade jag nog avlivat hellre än att lämna på katthem. vet några som gjort exakt så... letade hem i ett halvår innan beslut om avlivning togs då inget lämpligt hem hittades...
 
Sv: sälja katterna? :(

jag hade aldrig klarat av att avliva dom.. ska försöka hitta ett bra hem. känner tyvärr ingen som kan ta hand om dom:(
 
Sv: sälja katterna? :(

Men... jag kanske missförstår din beskrivning, men visar de några tecken på att vantrivas, mer än att de ligger och sover mera? Är det du som tänker att de måste vara olyckliga, eller visar de vantrivsel på fler sätt?

Jag har en katt som varit utekatt och visst sover hon mycket, men hon älskar innelivet. Man får anstränga sig lite mer själv för att aktivera dem. Köpa fjädervippa, knyta nåt roligt i ena änden av ett snöre och springa runt i lägenheten med dem, köpa kattgodis och kasta som de får jaga fatt på, skaffa pälsmöss med mynta i som de kan leka med och så kan man ju gå ut och gå med dem i sele. Har du provat allt detta?

Lycka till!
 
Sv: sälja katterna? :(

har provat gå ut med dom i sele, den ena katten får panik och bara skriker och försöker springa och gömma sig :S han gillar inte alls kopplet... dom sitter jämt i fönstret och tittar ut. och den ena katten brukar stå vid dörren och typ undra varför han inte får gå ut..
 
Sv: sälja katterna? :(

De flesta katter gillar väl att sitta i fönstret och spana, det behöver inte betyda att de vantrivs inne.
Går de omkring och jamar som de inte gjort förr, äter de dåligt, protesterar de genom att inte använda toalådan längre?

Om jag vore i ditt ställe skulle jag skaffa en klösmöbel åt dom att klättra i eller göra en själv om jag kunde. Om det fanns en plats ovanpå en garderob eller skåp skulle jag möblera så att katterna kunde ta sig upp dit om de vill ligga i lugn och ro utan att bli störda.Sen kan man ju prova med leksaker och godis.
 
Sv: sälja katterna? :(

Hur ser din lägenhet ut? Har du balkong? Om du har balkong så näta in den så de kan sitta på balkongen och lapa sol och friskluft, det brukar göra katter gott! Annars hade jag övervägt att flytta till en lägenhet med balkong eller tom uteplats så katterna kan få lite uteliv, ofta räcker det.
Men sen tycker jag inte att omplacering är någon dålig idé heller även om du kasnke skulle må bäst av att kunna ha katterna kvar.
 
Sv: sälja katterna? :(

dom har en stor klösmöbel som dom alltid ligger på och katterna busar med varandra på kvällarna. vantrivs gör dom kanske inte. dom går inte runt och jamar och så men tycker dom verkar allmänt nere bara.
 
Sv: sälja katterna? :(

Jag hade gett dem lite mer tid, katter kan vara lite deppiga när de bytt revir och så så det behöver inte vara för att de är innekatter utan bara för att de inte är kvar "hemma" längre. Leker de så mår de ju iten dåligt i alla fall.
 
Sv: sälja katterna? :(

vi har en 3-a med balkong, men den ena katten går över till grannen :P så vi ska fixa ett stopp där emellan
 
Sv: sälja katterna? :(

vi har en 3-a med balkong, men den ena katten går över till grannen :P så vi ska fixa ett stopp där emellan

Jag rekomenderar att du nätar in hela balkongen för att förhindra olyckor. Har för mig att det tom finns en lagtext som säger att balkonger där katter vistas som är över Xmeter ovanför marken måste vara innätade.
 
Sv: sälja katterna? :(

Det finns det, en lagtext alltså. Tror gränsen gick vid 5 meter men kan inte svära på det.
 
Sv: sälja katterna? :(

Tror att det hela kommer att ordna sig.Dina katter var utekatter innan och då ligger dom och sover en hel del där ute med.Så det är inte så konstigt att du lägger märke till det mer.Aktivera dom på något bra sätt bara och eftersom du har en balkong så näta in den och gör det lite mysigt för katterna där.
Mina katter tittar ut..spec den ena men han är inte olycklig för det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: gammalek
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 549
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp