Sälja julgåvor?

pepp

Trådstartare
I år fick vi ett ett set med köttknivar från jobbet, då jag bara äter kött på sommaren eller om jag blir bjuden så bad jag mamma sälja dom på en loppis dom var på idag..

Då hade det kommit fram en person och frågat massa saker (mamma hade sagt att hon sålde dom åt sin dotters vägnar) om jag hade med det och det företaget att göra...

Som tur är så är det ett stort företag.. men borde jag ha dåligt samvete för att jag sålde dom? :o Dom hade ju bara legat och dammat i en låda i flera år annars...

Har ni sålt julgåvor från jobbet?

Sv: Sälja julgåvor?

Jösses!

Det man har fått har man fått. Man är väl fri att göra precis som man vill med det man äger!

Ja jag tänker samma! Blev bara så ställd av att denna personen kommit och ställt så mycket frågor till mamma...

Ha,ha nej du ska verkligen inte ha dåligt samvete!!
Jag gav bort en julklapp från min makes jobb till en vän :D
Den passade inte oss helt enkelt, men jag visste att hon skulle bli glad, så varför inte??

Bra :D tänker att hon kommer att prata med mig på jobbet imorgon nämligen!
Ser det som bättre att dom kommer till användning hos nån som uppskattar dom, istället för att det ska slängas eller bara ligga!

KL

Det förekommer ju villkorade gåvor. Och att givarna räknar med att de bestämmer lite över gåvan fast de gett bort den. Typ om någon får en bil, en sommarstuga etc. och lägger sig i hur mottagaren gör.
Så kan man inte resonera. När gåvan är given är den det.

Än mer gäller det julklappar etc. Den som fått gåvan disponerar fritt över den. Allt annat verkar väldigt märkligt.

Själv hade jag en svärmor som krävde tillbaka urvuxna stickade tröjor tex. Bättre om hon sagt det direkt - att vi bara fick låna den.

Jag får så konstiga saker som inte går att sälja, typ udda nyttosaker som de flesta bara har nytta av vart tredje skottår.
Men sälj eller ge bort! Det är väl bättre att de kommer till användning? Om man känner sig sniken så kan man ju skänka pengarna till nåt välgörande ändamål.

Det kan ju ha varit så att människan fått samma knivar från samma företag och tyckt att de var jättebra och ville fråga om de var dessa? :)

Dåligt samvete eller inte är ju något som helt grundas på din egen moral, inget som förändras för att du frågar andra hur du skall reagera.

Jag skulle själv inte sälja en sådan typ av gåva i första taget, ge bort till någon annan möjligen men sälja? Nej, där går en gräns för mig. Det känns ovanligt gnidet att försöka tjäna pengar på något jag fått till skänks.

Precis som jag gett tillbaka gåvor till mitt ex vid separation. Jag har förstått att många väljer att sälja men det är helt klart inte min grej.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 634
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 896
Senast: Nixehen
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 238
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar