Sälja hund på avbetalning

C

Catthhh

Har en kull cocker valpar o en köpare som verkar kanonbra o som har alla förutsättningar att ge hunden ett gott hem har hört av sej. Kruxet för dom är att dom under november o december sitter i trångmål med sin ekonomi pga flytt o annat.
De har inga betalningsanmärkningar.
De vill dela köpesumman på tre gånger.
Hur gör man med ägarreg?Ska jag äga hunden till fullo betalning?
Hur skriver man ett bra kontrakt med klasul om att om de inte betalar i tid så ska hunden återlämnas o redan inbetalt tillfaller mej?

Sv: Sälja hund på avbetalning

Du ska inte skriva över hunden fören hela summan är betald..

Hur du ska skriva in följande som klausul är det nog bäst att kontakta en jurist, här kommer du nog få en hel del olika svar ;)

Kontakta en jurist så det blir riktigt!

Ska du sälja på avbetalning måste du vara medveten om att du kan förlora hela eller delar av summan. Även om du säljer på avbetalning måste du skriva alla papper och lämna med stamtavlan.

Det kan gå utmärkt att sälja på avbetalning, men det kan också gå helt åt pipsvängen. Personligen har jag slutat agera bank åt valpköpare. De får ta ett korttidslån hos något låneinstitut/bank eller låna av släktingar/vänner istället för av mig. Företag som har penningutlåning som affärsidé har bättre resurser än jag om det strular. Släktingar/vänner har haft och ska ha en relation till dem, så till dem är betalningsviljan på topp. Min filosofi.

Även om jag reg hunden på mej o skriver över den vid fullo bet?

Även om jag reg hunden på mej o skriver över den vid fullo bet?

Du får inte göra så om du ska följa SKKs regler (§4.1 & 4.2 i grundreglerna). Så fort du har talat om att de får köpa hund av dig har ni ingått ett avtal. Du kan inte ändra dig, men det kan köparna. När hunden leveraras skall SKKs kontrakt skrivas och stamtavlan lämnas med. Om du låter dem betala i 3 omgångar eller om allt betalas på en gång har ingen betydelse ut ägarsynpunkt - vid leverans ska hunden skrivas över på köparen, och köparen är därmed lagligen ägare till hunden. Om de sedan inte följer avbetalningen som avtalat får du vända dig till kronofogden för att driva in skulden. Hunden kan inte återtas.

Jag har sett alltför många uppfödarkollegor drabbas av problem i samband med avbetalningar för att vilja stå där själv. Egentligen är det inte klokt att det överhuvudtaget förekommer. Jag menar; byt hunden mot bil istället så ser man hur orimligt det är.

Jag hittar din annons om en bil som skulle passa mig perfekt. Jag ringer dig och vi avtalar om köpet. Tyvärr har jag lite knackigt med pengar just nu, så du får betalt om 3 mån., men du kan väl vara hygglig och sälja till mig ändå? Trots att vi inte känner varandra alls, och du inte vet mer om mig än att jag verkar trevlig och inte har några betalningsanmärkningar.....

okey jag förstår hur du menar.
Men gäller samma sak med häst?
Läste på häst/människa o där skrevs att man skrev ett ägarförbehåll o rätt att återta hästen o bet ej fullföljdes??

Jag förstår inte varför det skulle vara något problem. Det viktigaste är att hunden får ett seriöst hem - vilket man bara kan göra sitt bästa för att försöka hitta. Är man ganska säker på att det är det så ja.. Alla kan ha det lite knasigt med ekonomin vissa månader men ändå ha bra ekonomi och klara av att köpa bra foder, betala föräkringar, vaccinationer etc.

Jag hade skrivit ett kontrakt, kontrollerat det med hjälp av flera personer, alt. jurist, och inte skriva över hunden förrän hela summan är betald.

Man behåller hunden hos sig tills den är betald.

Dvs om man säkert vill undvika elände..

Skriva över från vad?

När hunden flyttar från uppfödaren ska stamtavla och köpekontrakt (enligt skk's regler) skickas med och iom detta så äger köparen hunden även om köparen inte betalt hela köpesumman.

Uppfödaren kan alltså inte hämta hunden sedan mot ägarens vilja, även om denne skiter i att betala!

okey jag förstår hur du menar.
Men gäller samma sak med häst?
Läste på häst/människa o där skrevs att man skrev ett ägarförbehåll o rätt att återta hästen o bet ej fullföljdes??

Det är inte riktigt samma sak hundar och hästar. Hästar finns det en lång tradition att köpa och sälja efter behov, de har ett värde som handelsobjekt. Hundar har oftast inget större marknadsvärde, varför det inte är något som kronofogden kan plocka. Att skulden i sig är för ett hundköp är egalt.

På något vis sympatiserar jag med den tanken rent generellt. Hunden är inget handelsobjekt utan familjemedlem, och ska inte behöva flytta runt bara för att det ekonomiska inte reddes ut direkt mellan köpare/säljare. Sedan kan det naturligtvis bli tråkigt om man inte får vare sig hund eller pengar som säljare.

Jag hade skrivit ett kontrakt, kontrollerat det med hjälp av flera personer, alt. jurist, och inte skriva över hunden förrän hela summan är betald.

Då hade du brutit mot SKKs grundregler.

Jag kan sälja till folk som inte har hela köpesumman direkt, för det kan vara temporärt. Men känner jag inte köparen väl agerar jag inte bank. De får vända sig till folk de känner eller låna ute på den vanliga lånemarknaden. Simple as that!

Om de inte vill köpa valpen på de premisserna väntar jag på en annan köpare.

Så man kan alltså inte lämna en hund på foder? Det låter ju väldigt underligt så jag vet ett antal personer som haft hund på foder vid flera tillfällen.

Men då har de väl ett fodervärdsavtal. Gnist menade nog vid köp av valp, inte att den skulle till fodervärd, det är ju helt skilda saker.

Så man kan alltså inte lämna en hund på foder? Det låter ju väldigt underligt så jag vet ett antal personer som haft hund på foder vid flera tillfällen.

Såklart att man kan lämna hund på foder med tillhörande avtal för foderhund ..

Visst kan man lämna ut en hund på foder, men då får man ju inga pengar alls... Fodervärd på hund är hos SKK reglerat till att ägaren har rätt till ett antal kullar (2 på tik) och att hunden övergår i fodervärdens ägo vid senast 5 års ålder. Delfodervärd är samma deal, men färre kullar och lite pengar istället.

Fodervärd á la häst är inget som existerar inom SKKs värld. Tack och lov! Hundar ska inte flytta omkring mer än nödvändigt. Det är bara egoistiska människor som äter kakan och har den kvar, utan att tänka på andra. I detta fall hunden och i vissa fall fodervärden.

Kan man inte ta hand om sin hund under en begränsad tid ska man betala för inakorderingen eller byta tjänster med någon. Är det en längre tid ska man omplacera permanent. Att låta någon annan stå för de ekonomiska fiolerna för att sedan ta en familjemedlem ifrån dem är rent egoistiskt enligt mig.

Att sätta ut en hund på foder är inte att jämföra med att sätta ut en häst på foder om än många inbillar sig att samma regler gäller, vilket det alltså inte gör!

Varför får man inte skriva ett fodervärdsavtal med inbetalning istället för att uppfödaren får ta kullar? Jag har dessutom varit med om båda varianterna.

Tycker att det låter väldigt underligt att inte få sköta detta som man vill. Säg att personen ska ha hunden till låns en period. Det måste ju vara tillåtet?

Vilka regler det finns alltså. Iof är det ju för ett bra syfte men jag tycker att det verkar lite dumt att man inte ska kunna lösa en sån sak. Men är det så, så är det så.

Går det att ha en hund på foder så går det också att lösa detta avtal med avbetalning om båda parterna är överens.

Går det att ha en hund på foder så går det också att lösa detta avtal med avbetalning om båda parterna är överens.

Så länge man är överens är det sällan några problem. Det är när det skiter sig av en eller annan anledning som det är bra att ha regelverket klart för sig. Tyvärr vet man aldrig i förväg hur länge man kommer att vara överens - därför, om inte annat, ska man hålla sig till lagar och regler. Det kan skifta fort för vissa människor.

Jag förutsätter att TS är en uppfödare som är medlem i SKK. Då har hon/han skyldighet att följa de regler som är. Visst kan man sälja på avbetalning, men inte hålla inne med ägarbyte och stamtavla.

Reglerna har tillkommit som ett svar på alla de problem juridiska fick med uppfödare som sålt på avbetalning och sedan trodde att de kunde återta hundarna när de inte fick betalt. Det har inte stöd i lagen, så SKK såg till att det i grundreglerna klart och tydligt framgår att ägarskapet övergår till köparen vid överlämnandet av hunden inte pengarna.

De hade också problem med valpköpare som inte fick ut hundarnas papper av en eller annan anledning där uppfödaren var boven i dramat. Grundreglerna stipulerar nu klart och tydligt att papper och ägarskap följer med hunden vid försäljning, och inte pengarna. Väljer man att sälja på avbetalning så får man kräva in pengarna på annat vis än genom hunden.

Senast ändrad:

Jag förstår. Men ett avtal kan om båda parter är ense, avslutas. Om uppfödaren väljer att lämna ut hunden på foder så kan hon väl också ta den tillbaka om hon inte tagit några kullar på hunden än?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21
Tillbaka