Sälja hund på avbetalning

Sv: Sälja hund på avbetalning

Dom som jag vet om som haft en tik där uppfödaren bibehåller avelsrätten har alla betalat samma summa som de övriga valpägarna, väljer uppfödaren att nyttja sin valpkull betalas ersättning ut.

Det är inte ett delägarskap jag pratar om.

Lite OT.

+Gnist..

Nej men bibehållen avelsrätt och halvfodervärd är två skilda saker, så vem har rätt av er.

Har KickiH skrivit fel eller ?

För man köper ju ex tiken för samma belopp som övriga valparna kostar och om sedan uppfödaren väljer att ta en kull så får man ersättning då...

Varför ska man då betala resterande 50 % och av vad ?

Det är numera inte tillåtet av SKK uppfödare att göra som förr när man satte ut hundar på halvfoder ( man skrev både ett köpeavtal + ett fodervärdsavtal samtidigt). Den nya avtalet måste användas, eller så får köparen bli delägare i hunden.

Jag skulle aldrig sälja på avbetalning.
Tänk om något händer valpen? Vill de då betala (visst de kanske måste, men då kanske man får räkna med mycket jobb)?

Tänk om det visar sig vara oseriösa med betalningen, inga pengar kommer? Ingen valp tillbaka.

Jag vet inte, men ska man köpa något som är så viktigt som en valp skulle jag aldrig ens föreslå avbetalning, då skulle jag vänta tills jag hade alla pengar. Har de råd om valpen blir sjuk samma dag den kommer hem?

Och nej, jag tror inte gott om alla människor längre, gjorde det förut, ibland måste man tänka att det kan gå åt helvete.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21
Tillbaka