Sälja hund på avbetalning

Sv: Sälja hund på avbetalning

Jag förstår. Men ett avtal kan om båda parter är ense, avslutas. Om uppfödaren väljer att lämna ut hunden på foder så kan hon väl också ta den tillbaka om hon inte tagit några kullar på hunden än?

Nej, uppfödaren kan inte ta tillbaka hunden. Fodervärden kan välja att lämna tillbaka den. Uppfödaren måste då ta emot hunden men behöver inte betala för den, även om han/hon dragit nytta av avtalet.

Det är inte riktigt samma sak hundar och hästar. Hästar finns det en lång tradition att köpa och sälja efter behov, de har ett värde som handelsobjekt. Hundar har oftast inget större marknadsvärde, varför det inte är något som kronofogden kan plocka. Att skulden i sig är för ett hundköp är egalt.

På något vis sympatiserar jag med den tanken rent generellt. Hunden är inget handelsobjekt utan familjemedlem, och ska inte behöva flytta runt bara för att det ekonomiska inte reddes ut direkt mellan köpare/säljare. Sedan kan det naturligtvis bli tråkigt om man inte får vare sig hund eller pengar som säljare.
Men om de inte betalar senligt det kontrakt som upprättats så har jag ju rätt att kräva pengarna via fogden vilket leder till betanmärkning i deras fall.
Jag börjar iallafall tänka neg om avbetalning. Vill verkligen inte sätta mej i denna sitsen.

Jag förstår. Men ett avtal kan om båda parter är ense, avslutas. Om uppfödaren väljer att lämna ut hunden på foder så kan hon väl också ta den tillbaka om hon inte tagit några kullar på hunden än?

Nej det kan uppfödaren inte!

Fodervärden äger hunden och uppfödaren äger avelsrätten.

Fodervärden kan däremot alltid och dessutom utan förklaring/motivering återlämna hunden till uppfödaren.

Men om de inte betalar senligt det kontrakt som upprättats så har jag ju rätt att kräva pengarna via fogden vilket leder till betanmärkning i deras fall.
Jag börjar iallafall tänka neg om avbetalning. Vill verkligen inte sätta mej i denna sitsen.

Självklart har du rätt att kräva pengar via kronofogden. Det enda är att du inte kan hålla hunden som pant när du har levererat den.

Det är nog klokt att inte sälja på avbetalning. Det finns så många andra som är bättre lämpade att låna ut pengar.

Nej det kan uppfödaren inte!

Fodervärden äger hunden och uppfödaren äger avelsrätten.

Fodervärden kan däremot alltid och dessutom utan förklaring/motivering återlämna hunden till uppfödaren.

OT
Men är det inte så att iaf en halvfodervärd kan neka uppfödaren att ta kull men att fodervärden då måste betala halva valppriset? eller nåt åt det hållet?

OT
Men är det inte så att iaf en halvfodervärd kan neka uppfödaren att ta kull men att fodervärden då måste betala halva valppriset? eller nåt åt det hållet?

Blir man halvfodervärd så betalar man ett halvt valppris och uppfödaren har rätt till en valpkull. Det kan fodervärden inte neka. Det är precis samma villkor som om man äv helfodervärd förutom att uppf. bara har rätt till en kull istället för två..

OT

Nej!!
Under inga omständigheter har fodervärden rätt att neka uppfödaren sin valpkull!

Däremot kan ju fodervärden alltid försöka få köpa lös den andra halvan från uppfödaren till det pris uppfödaren då sätter..

Kan bara hålla med alla som skriver sälj inte på avbetalning.
Finns hur många sätt som helst att tillfälligt få fram pengar!
Lån av släktingar, korttids lån på banken, utnyttja krediter på ICA kort och andra bestal kort.
Så av vilken orsak ska uppfödaren stå för denna risk?
Dessutom har ju uppfödaren haft mycket kostnader för att få fram valparna och h-n har kanske inte heller råd med att vänta på pengarna som ev. aldrig kommer…

Om jag var uppfödare, skulle jag aldrig sälja på avbetalning..

I SKK halvfoderavtal står följande
"Om köparen förhindrat säljaren så att denne inte kan få ut sin valpkull eller använda hanen för parning betalas resterande 50 procent till fullt pris till säljaren."

Så halvfodervärden kan när som helst hoppa av kontraktet och köpa sig fri mot uppfödarens vilja.

Du menar Köpeavtalet för hund med bibehållen avelsrätt?

Det är något helt annat och har inte mycket med fodervärdsavtal att göra..

Jag köpte unghästen på avbetalning,vi skrev inte över han på mig förens jag betalat hela summan,men som jag förstog så kunde man inte göra så på hund enligt skk?

Ring och hör med kronofogden och skk och rådfråga hur du ska göra,och hur du ska gå tillväga om dom inte betalar,som du säger så verkar dom vara det perfekta hemmet åt valpen..

Skriv i kontraktet att du har rätt att hämta hem valpen efter x antal dagar om dom inte har betalat,och sätt en dröjsmålsavgift på kanske 100:- dygnet som dom kommer försent med pengarna.

Eller så behåller du valpen tills den är färdigbetald,då kanske dom får lite eld i arselet,och får fram pengarna..

Tycker inte man ska dömma bort dom på en gång,utan lägg fram lite förslag,och se om ni kan komma överens.

Men prata med skk och kronofogden först och främst,så kanske du får tag på en bra lösning.

Nej, så ska det inte kunna gå till. Det är det som delvis är poängen. Uppfödaren ska inte ha rätt att ta tillbaka en hund hur som helst, eller ja inte alls faktiskt.

Det går inte att få ihop ett juridiskt hållbart kontrakt, där uppfödaren/säljaren får ta tillbaka hunden, har förköpsrätt eller annat liknande. En såld hund är en såld hund.
Och en hund på helfoder är egentligen en såld hund också. Men istället för pengar så betalar valpköparen med 2 kullar, typ. Alltså följer stamtavla, köpekontrakt och fodervärdskontrakt med valpköparen där också.

I SKK halvfoderavtal står följande
"Om köparen förhindrat säljaren så att denne inte kan få ut sin valpkull eller använda hanen för parning betalas resterande 50 procent till fullt pris till säljaren."

Så halvfodervärden kan när som helst hoppa av kontraktet och köpa sig fri mot uppfödarens vilja.

det var nog det där jag tänkte på

Skriv i kontraktet att du har rätt att hämta hem valpen efter x antal dagar om dom inte har betalat,och sätt en dröjsmålsavgift på kanske 100:- dygnet som dom kommer försent med pengarna.

Hm är det inte just det som ganska många här inne förklarat att så kan man inte göra !

Du får som uppfödare inte bara hämta hem hunden, oavsett vad ni skrivit ...

Lite OT.

+Gnist..

Nej men bibehållen avelsrätt och halvfodervärd är två skilda saker, så vem har rätt av er.

Har KickiH skrivit fel eller ?

För man köper ju ex tiken för samma belopp som övriga valparna kostar och om sedan uppfödaren väljer att ta en kull så får man ersättning då...

Varför ska man då betala resterande 50 % och av vad ?

Senast ändrad:

Skriva över från vad?

När hunden flyttar från uppfödaren ska stamtavla och köpekontrakt (enligt skk's regler) skickas med och iom detta så äger köparen hunden även om köparen inte betalt hela köpesumman.

Uppfödaren kan alltså inte hämta hunden sedan mot ägarens vilja, även om denne skiter i att betala!

Men nog måste man kunna skriva in att säljaren äger hunden tills dess köpesumman är tillfullo betald. Det är ju en standarsformulering i andra sammanhang.
PL

Oftast betalas ju en summa när hunden hämtas och sedan ska det betalas in x antal :- /månad tills hunden är färdigbetalad och iom detta är det kört för uppfödaren..

Du svarade inte på min egentliga fråga.
Om jag köper en bil på avbetalning o inte fullföljer betalningarna tar säljaren tillbaka bilen.
PL

Senast ändrad:

Köparen köper ju halva hunden för halva värdet (oftast) så att säga. Priset sätts av uppfödaren.

Ex. Jag säljer en valp med bibehållen avelsrätt till en kull. Jag sätter priset som jag vill och kan då välja mellan att vara juste och sälja halva valpen till ett halvt valppris, men jag kan också begära ett normalt valppris som det halva värdet på hunden/valpen och om då köparen nekar mig min parning kan jag kräva lika mycket pengar till, som jag fick när hunden hämtades.

Halvfodervärdasavtal innebär alltid att köparen endast erlägger halva köpesumman av ett normalt valppris.

I ena fallet är det ett delägarskap och i det andra fallet ett fodervärdsskap.

Du svarade inte på min egentliga fråga.
Om jag köper en bil på avbetalning o inte fullföljer betalningarna tar säljaren tillbaka bilen.
PL

Du har ju bilden som säkerhet för det "lånet".
Som uppfödare har man i n t e valpen som säkerhet om man nu är seriös och följer skk's regler.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21
Tillbaka