Sälja hö eller inte???

Empalie

Trådstartare
Jag har fått tag i en bonde som ska slå en åker åt oss i sommar eftersom vi själva inte har några redskap än, han bor nära men pris vet jag inte än. Hur eller hur har han bara rundbalspress. Jag vill gärna inte ha rundbalar för jag tycker de är otympliga och eftersom jag bara har en shettis och ett halvblod känns det inte som vi gör av med det man måste.
Min fundering är ju nu om man skulle kunna sälja det istället, första skörden blir ca 12- 15 balar vid normalväxt sa han, dock har vi inte gödslat den i år.
Om man ska sälja ska man plasta det då som hösilage, plasten kostar väll en hel del, får man ut det på priset av balarna sen. Pengarna jag får för höet i så fall tänkte jag köpa småbalar för..
Min fråga är nu tänker jag rätt ellerkan man göra på annat sätt?

Sv: Sälja hö eller inte???

Ju större balarna är ju mindre kostar höet per kilo.

Att plasta in hö finns det ingen anledning till o göra. Ska du plasta så måste ts halten var lägre.

Jag ser inte någon förtjänst. Hitta en annan bonde som har småbalspress eller låna en åt din bonde som han kan använda.
Annars så kan du låta någon annan pressa om balarna i efterhand. När denne har tid som kan vara obefintlig i hötider.

Finns det ingen annan bonde i närheten som kan hjälpa dig. Eller så får ni helt enkelt göra små rundbalar. Själv ger jag inget hö alls, utan bara hösilage eller rent ensilage. Tycker att det ger hästarna mest faktiskt.

Det är jättelätt att man får dålig kvalite med mögeltillväxt och att höt "tar värme" i rundbal.

Har ni ingen hötork så rekommenderar jag hellre löshö än balat öht.

Sen så lär det ju bli vansinnigt dyrt, hö ska vändas 1-2 ggr per dag i bortåt en vecka innan det är torrt - ska man ta torrhö så ska man ha en rejäl tork så att man kan ta in höt i småbal vid 70% ts alternativt som löshö vid 60-70% ts och sedan torka klart på skullen, då räcker det med att ha höt ligga ute på åkern 2 dagar.

Att leja bort alla steg med slåtter, spridning, 5-10 vändningar, strängning, pressning, transport m.m. riskerar att bli väldigt dyrt hö. Att leja bort slåttern och pressningen är däremot något helt annat än att leja bort alla steg.

Lejer man bort slåtter och pressning så får man ju lov att köra på orörd sträng vilket gör att endast ensilage är möjligt att tillverka, för att tillverka hösilage så bör man åtminstone kunna lufta strängen och hö kräver som sagt var upprepade vändningar.

Då ni bor på gård så behöver ni ju i vilket fall en traktor så då är en betesputs och en vändare/strängare det första man köper i redskapsväg.
(tillsammans med en rejäl svets och en motorsåg dvs :D)

Ska ni bara ha en betesputs och en vändare så räcker det gott med en gammal 2 wd traktor för 20 - 40 000.

Vill ni ta eget hö då så lägger ni till en självlastarvagn, en hötork och en slåtterbalk också, totalt hamnar en sån investering på mellan 50 000 - 200 000 om man köper begat.

Vet ju inte alls hur ni har det med byggnader på gården. Men för mig låter det som om det mest ekonomiska i den sitts ni sitter nu är att ta in erat eget hö som löshö. Då har ni störst chans att få ett bra foder som håller hela säsongen. Saltar man lös hö så brukar det vara betydligt enklare att vara säker på att det håller hygiensisk än hö i stor balar.

Svarar alla! Tack för era tips, kan man göra så här: Att man tar det antingen som ensilage eller hösilage istället och säljer det! Alltså struntar i hö helt och hållet.

Klart du kan göra men det är tveksamt om det går ihop sig om du sedan ska köpa eget till dina hästar. Dessutom brukar det finnas viss form av garanti när man säljer inplastade balar. Som innebär att om en bal är dålig får man en ny alt pengarna tillbaka. Har man inte den så brukar priset vara lägre och köparen står då risken. Men i det fallet tror jag du har svårt att få igen vad det kostar dig att få det gjort. När du inte har egna maskiner till att göra det.
Tror att du då får bäst ekonomi i att göra balarna till själv, kanske göra dem lite mindre så att det passar ditt hästantal.

Ska du göra det som hösilage så bör du lufta strängen, när grönmassan ligger i sträng så torkar endast "toppen" medans grödan längre ner i strängen förblir otorkad.

Genom att då lufta strängen så får man en mera jämn ts-halt i hela strängen vilket leder till jämn ts-halt i den färdiga balen.

Har man orörd (oluftad) sträng så bör man istället göra ensilage med förhållandevis låg ts-halt för att undvika ojämn ts-halt inom balen vilket kan leda till sämre hygienisk kvalitet därför att man har omväxlande torra och blöta fickor i balen.

Hej!
Ett alternativ är att få det pressat i storbal (vilket gör det enkelt att lyfta in på "stänget"/höloft) o sedan sprätta upp balarna o fluffa upp höet så blir det som löshö. En lucka i taket ner till stallet gör det lätt att vräka ner rätt mängd o därmed undvika ikeakassarna. Tänk bara på att göra det när hästarna inte är inne i stallet

Men det kräver ju absolut en torkanläggning, annars drar man ju bara upp fuktigt material på gällen och låter det mögla löst där istället för i bal.

Det skall vara "torrt"...när man pressar o tar in det, uppsprättningen är mer som en säkerhetsåtgärd. Rullar man ut det o sedan fluffar upp det lite så fungerar det bra. Kräver iofs lite utrymme...o vi har alltid "homejjorna" öppna ett tag efter så det luftar lite ikring. Kört den varianten i 5 år nu o det har fungerat bra. Hrm...undrar vad sakerna eg heter?..kan bara de skånska benämningarna...

kl
jag skulle skita i att ta hö helt och hållet, låter inte som du har rätt förutsätningar för att få ett bra hö utan att gå back!

använda marken som beteshage istället.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 635
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
4 387
Senast: mackan
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 486
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.