Problematisk
Trådstartare
Lite mer utsvävande funderingar kring hästförsäljning, visste inte var jag skulle lägga tråden men chansar här.
Jag har två ponnyer. En c-ponny och en d-ponny. D-ponnyn ska säljas eftersom vi "växt ifrån varandra" men c-ponnyn vet jag inte. För att kunna köpa stor häst, vilket jag egentligen vill, måste jag sälja den också. Men jag har haft den i flera år och tycker jättemycket om den, har den att tacka för mycket. Hur säljer man en vän?
Och på temat vänner, familjens andra häst är bästa vän med min c-ponny. Det känns elakt att sälja bästisen, men jag vet att man inte "kan" tänka så. Jag kan ju inte spara alla ponnyer och hästar bara för att de blir vänner med varandra, eller hur?
Men att sälja c-ponnyn vore att sälja både min och vår andra hästs bästa vän. Är det fel? Hur ska jag tänka?
Jag vet att ingen annan kan ge mig svar på vad jag ska göra egentligen. Det är bara jag som kan bestämma det, men jag vill ha lite råd iallafall, och lite pepp/stöd. Tack för om jag får det!
C-ponnyn:
+ Min bästa vän
+ Alltid kul att rida
+ Vi kan utvecklas mer tillsammans
+ Andra hästens bästa vän
- Vi kan inte tävla hoppning pga min längd
- Jag kan inte fortsätta utvecklas inom hoppningen
Sälja och köpa stor häst:
+ Jag kan fortsätta med hoppning
+ Passar mig bättre storleksmässigt
+ Mina vänner rider stor häst så vi skulle åka på samma tävlingar etc.
- Jag (och andra hästen) skulle kanske sakna ihjäl oss
- Jag måste ge upp drömmen om allt c-ponnyn kan bli
- Jag har alltid trivts bäst på ponnyer
Det är jättesvårt för andra att säga, jag vet. Men om ni skulle ge det ett försök, vad säger ni då? C-ponnyn eller stor häst? Några bra ord på vägen?
Tack på förhand!
Jag har två ponnyer. En c-ponny och en d-ponny. D-ponnyn ska säljas eftersom vi "växt ifrån varandra" men c-ponnyn vet jag inte. För att kunna köpa stor häst, vilket jag egentligen vill, måste jag sälja den också. Men jag har haft den i flera år och tycker jättemycket om den, har den att tacka för mycket. Hur säljer man en vän?
Och på temat vänner, familjens andra häst är bästa vän med min c-ponny. Det känns elakt att sälja bästisen, men jag vet att man inte "kan" tänka så. Jag kan ju inte spara alla ponnyer och hästar bara för att de blir vänner med varandra, eller hur?
Men att sälja c-ponnyn vore att sälja både min och vår andra hästs bästa vän. Är det fel? Hur ska jag tänka?
Jag vet att ingen annan kan ge mig svar på vad jag ska göra egentligen. Det är bara jag som kan bestämma det, men jag vill ha lite råd iallafall, och lite pepp/stöd. Tack för om jag får det!
C-ponnyn:
+ Min bästa vän
+ Alltid kul att rida
+ Vi kan utvecklas mer tillsammans
+ Andra hästens bästa vän
- Vi kan inte tävla hoppning pga min längd
- Jag kan inte fortsätta utvecklas inom hoppningen
Sälja och köpa stor häst:
+ Jag kan fortsätta med hoppning
+ Passar mig bättre storleksmässigt
+ Mina vänner rider stor häst så vi skulle åka på samma tävlingar etc.
- Jag (och andra hästen) skulle kanske sakna ihjäl oss
- Jag måste ge upp drömmen om allt c-ponnyn kan bli
- Jag har alltid trivts bäst på ponnyer
Det är jättesvårt för andra att säga, jag vet. Men om ni skulle ge det ett försök, vad säger ni då? C-ponnyn eller stor häst? Några bra ord på vägen?
Tack på förhand!